27 October, 2018

Hiking ke Denai Tiga Puteri, Kota Damansara

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Rasa gatal-gatal pulak kaki lama tak hiking, dapat layan hiking kat bukit pun jadilah asalkan dapat keluar peluh. Pergi berdua je dengan si Shahrul.

~ Starting point ada dua tempat : Yang pertama di Jalan Rimba Riang 9/1, Seksyen 9. Yang kedua pulak dari Jalan Merbah 10/1, depan SMK Seksyen 10, Kota Damansara. Nak senang google/waze je Kota Damansara Community Forest Reserve.

~ Di sepanjang bahu jalan biasanya penuh dengan kereta yang diparkir. Datang lambat kena park jauh  sikit la. Mujur kami naik motor je terus parkir depan pintu masuk. Kemudian kena mendaftar masuk di pondok pendaftaran. Masa balik pun kena daftar keluar.

~ 9.00 am; kami mula mendaki... jalan lenggang kangkung santai-santai je dan sempat berhenti lepak di tepi air terjun kecil. Ada beberapa trail yang boleh dipilih berpandukan papan tanda yang disediakan, insya Allah tak sesat.

~ Trek boleh kata santai je sesuai untuk beginner mahupun anak-anak cuma jarak yang agak panjang dan ada lah sikit trek yang mendaki. Boleh hiking, jogging malah popular juga di kalangan geng trail runners dan basikal MTB.  Cuma kena hati-hati dengan basikal yang kadang-kadang turun meluncur laju.

~ 11.30 am: selamat sampai Puncak Denai Tiga Puteri, ketinggian kira-kira 197 meter dari paras laut (kalau ikut apps altimeter kat hp). Dah dekat nak sampai puncak tadi barulah ada trek mendaki sikit tapi ada disediakan tali yang memudahkan pendakian.


~ Ramai juga puteri kat atas ni, ingatkan tiga je. Lepak setengah jam menikmati pemandangan Lebuhraya NKVE dan sekitar Damansara sebelum turun semula ke starting point.


No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
namun jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen untuk memudahkan komunikasi... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...