05 January, 2019

Berkelah di Air Terjun Serendah

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Sekolah dah buka, tapi Along masih bercuti sampai minggu depan sebab maahadnya buka lambat sikit berbanding sekolah biasa. Jadi sementara cukup korum ni, bawa anak-anak berkelah lagi, kali ni di Air Terjun Serendah pula.

~ Air terjun ni jaraknya cuma kira-kira 4 km dari simpang lampu isyarat Kg. Dato' Harun, Serendah. Kena lalu Kg Orang Asli dan Pusat Serenti Serendah. Sekarang dah ada apps Waze tak payah cerita banyaklah kot pasal arah nak ke sini.

~ Kami keluar awal pagi. Tak jauh sebelum sampai air terjun, akan jumpa Kolam Pancing Mando di sebelah kiri. Memang dah rancang nak singgah memancing, hajatnya nak bagi peluang anak-anak merasa tarik ikan besar. Sempatlah bancuh umpan dedak perisa strawberi semalam. Memancing 3 jam kena bayar RM35 satu joran. Persekitaran kolam bersih dan cantik, disediakan juga pondok-pondok kecil lengkap dengan kipas. Namun rezeki tak menyebelahi, membangaulah kami selama 3 jam tu termasuk 3-4 orang pemancing lain termenung tak dapat ikan. Padahal banyak je ikan berjoget-joget di tengah kolam. Cuma ada sorang pakcik tu yang dapat naikkan 2 ekor patin. Mungkin umpan kami tak menepati citarasa ikan-ikan di sini.

~ Kecewa memancing, kami ke air terjun pulak. Bayaran masuk cuma RM1 je untuk satu kereta. Di sini ada gerai makanan, surau, tapak perkhemahan yang luas, taman permainan kanak-kanak, pondok rehat serta tandas yang bersih. Di depan air terjun ada 3 pondok batu yang sentiasa lembab kena percikan air terjun... siapa cepat dia dapat.


~ Air terjunnya jernih, sejuk dan menyegarkan. Walaupun rendah je tapi deras airnya terutama di bawah air terjun yang katanya ada pusaran air. Terdapat juga tempat cetek yang sesuai untuk kanak-kanak tapi kena sentiasa perhatikan supaya tak pergi ke tempat yang agak dalam. Khabarnya pernah juga berlaku kes kematian di sini akibat kejadian kepala air. Jadi sentiasalah peka dengan keadaan cuaca... agak-agak nampak cuaca gelap atau hujan tu cepat-cepatlah naik.

~ Waktu kami di sini alhamdulillah cuaca baik... dapatlah anak-anak mandi-manda puas-puas sebelum berangkat balik menjelang jam 3.00 pm.


No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...