14 June, 2018

Alkisah Ramadhan 2018

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Along dah Tingkatan 2... tahun kedua duduk asrama. Kalau tahun lepas dapat cuti sambut awal Ramadhan di rumah. Tahun ni dapat berpuasa di rumah masa hujung Ramadhan je, sebab cuti diawalkan sempena pilihanraya (PRU-14). Tapi Along kata dah boleh sesuaikan diri bersahur, berpuasa dan berbuka dengan kawan-kawan di asrama.

~ Angah pulak dah darjah 6, takde masalah dah untuk berpuasa penuh... tahniah Angah. Aina (darjah 3) pulak tahun ni ada peningkatan. Tahun lepas cuma 10 hari puasa penuh, tahun ni cuma tinggal puasa 2 hari je... tahniah juga Aina. Waktu bangun sahur pun senang je nak kejutkan mereka.

~ 14-15 Ramadhan kami sekeluarga menyertai rombongan 3 kereta ke Johor Bahru menziarahi Yeop,  abang ipar yang terlantar koma akibat serangan jantung. Menginap semalaman di homestay. 4 hari kemudian selepas kami balik ke rumah, beliau dijemput menemui Penciptanya. Kali ni hanya Orang Rumah yang dapat menziarahi bersama adik beradiknya. Aku tak dapat turut serta sebab anak-anak sedang menghadapi peperiksaan. Innalillahi wainna ilaihi raaji'uun. Semoga roh Allahyarham dicucurkan rahmat, diampunkan segala dosa dan ditempatkan di kalangan para solihin.


~ Ramadhan kali ni hanya 4-5 kali kami berbuka di luar... Sekali di majlis iftar bersama rakan-rakan sepejabat aku, sekali dengan geng sepejabat orang rumah, dan sekali di KFC (Along teringin nak berbuka KFC katanya)... Dua kali lagi di masjid ramai-ramai bersama Along dan jemaah lain. Ke bazar ramadhan pun cuma 4-5 kali setakat membeli kuih muih dan air je... alhamdulillah jimat sikit belanja.

~ Seperti biasa, waktu berbuka kami sekeluarga tak makan nasi, hanya menjamah makanan seperti mi, murtabak, roti john, kuih-muih, buah-buahan dan semestinya kurma... itupun dah cukup kenyang. Waktu sahur baru makan nasi.

Semoga ibadah kita semua di bulan Ramadhan ini diterima Allah dan diberi kesempatan untuk dapat berjumpa lagi Ramadhan tahun depan... aamiin.



No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...