10 May, 2018

Alkisah Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ 9 Mei 2018 (Rabu) - PRU ke-14 kali ni aku dan Orang Rumah dah tukar tempat mengundi di kawasan tempat bermastautin. Dah tak perlu pening nak balik mengundi di kampung dan terjebak dalam kesesakan jalan raya. Bagi aku kalau dah bermastautin dan dah ada alamat tetap di tempat lain, bawa-bawalah tukar alamat di IC dan tukar sekali tempat mengundi. Biarlah orang kampung sendiri yang memilih pemimpin yang mereka suka, tak perlu orang luar tolong pilihkan, mereka mungkin tak faham kehendak dan situasi sebenar penduduk tempatan.

~ Entah apa yang difikirkan oleh orang yang pilih dan tetapkan hari pertengahan minggu iaitu hari Rabu sebagai tarikh pilihan raya kali ni. Dikata bangang nanti marah pulak. Tapi memang menyusahkan bagi orang yang balik mengundi jauh di kampung. Mujur la pihak yang menang isytiharkan cuti tambahan.

~ PRU kali ni nampak lain macam betul semangat orang pelbagai lapisan umur keluar mengundi. Paling ketara golongan muda yang makin ramai keluar mengundi... nak tukar kerajaan katanya.. hihi. Akibatnya... punyalah panjang barisan orang beratur, terpaksa beratur 2 jam setengah baru dapat mengundi... aduii.

~ Dakwat kekal di jari kali ni bertahan lama sampai lebih 2 minggu, tak macam dakwat masa PRU-13 yang lalu, basuh dengan sabun biasa pun boleh hilang.

betul tu ... (kalau tak dipandang dari sudut politik)
~ Keputusannya, semua dah tau. Buat julung-julung kalinya kerajaan BN yang dah memerintah selama lebih 60 tahun akhirnya tumbang dan bertukar jadi pembangkang. Bagi pengundi atas pagar macam aku, elok juga jatuh kali ni... biar tersedar dari lena bahawa kuasa di tangan rakyat. Kepercayaan rakyat terhakis bila banyak sangat kisah penyelewengan semasa memerintah. Rakyat inginkan kerajaan yang mentadbir secara lebih adil, telus, tidak korup serta tidak berdasarkan perkauman melampau. Sebagai pihak yang kalah, ini masanya untuk jadi pembangkang yang baik. Yang tak betul ditegur dan cadangkan jalan penyelesaian. Yang betul dan elok walaupun dibuat oleh pihak lawan sewajarnya dipuji... janganlah semua benda nak dibangkang je.

~ Kerajaan PH yang dah menang, cukup-cukuplah tu berpolitik. Jangan dipersiakan kepercayaan dan amanah yang diberi oleh rakyat. Buktikan kerajaan baru ni lebih baik dari yang lama. Agak-agak sama je lebih kurang, rakyat takkan teragak-agak tukar balik kerajaan 5 tahun akan datang.



No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...