25 March, 2018

Memancing di Rakit To' Wan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Dah lama tak mancing laut. Nak mancing atas bot dah tentu mabuk. Jadi pancing kat kelong @ rumah rakit pun jadi la.

Lokasi: Rakit To' Wan. Naik dari jeti nelayan Kg. Teluk Nipah, Pulau Indah, Klang... kemudian kena naik bot kira-kira 10 minit ke rakit yang terletak di laluan air laut antara 2 buah pulau iaitu Pulau Indah dan Pulau Carey.

Pemancing terlibat: 14 orang.

Masa: 12 jam; kami memancing dari 9.00 pagi hingga 9.00 malam. Kalau nak memancing malam, masuk 9.00 malam, sampai 9.00 pagi esoknya. 

Harga & kemudahan: Rakit To' Wan ada 3 rakit... Ania, Senangin & Sembilang. Kami ambil Rakit Senangin, harga & kemudahannya boleh rujuk gambar di bawah.




Umpan: Udang hidup, udang pasar, umpun-umpun dan juga isi ikan.

Hasil tangkapan:  Ikan duri, tetuka, anak tetanda dan yang paling banyak semestinya ikan gelama. Turut memeriahkan suasana bila dapat si pengacau umpan iaitu ikan buntal dan sesirat. Spesis sasaran lain di sini seperti senangin dan sembilang takde pula yang sangkut. Apapun ikan gelama tu lepaslah nak buat lauk, memang sedap makan ikan segar yang belum kena ubat.

4 comments :

  1. wah wak dir pun join jugak, bestlah geng pog memancing ramai2

    ReplyDelete
  2. Pose best uge mncing kn.buking 1 kelong brape agak nye.ae yg tahu.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm450... semua info ada dlm poster kt atas tu... boleh muat 10-15 org

      Delete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...