30 December, 2017

Road Trip 7 Hari 7 Malam Jelajah Johor - Hari 4

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Baca:
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Intro
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 1
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 2
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 3


BATU PAHAT - KOTA TINGGI

~ 25/12/2017; Isnin. Cuti Umum Hari Krismas - 7.30 pagi; Check out dari Minyak Beku Agrotourism Resort, bergambar sekitar kawasan chalet. Seterusnya misi mencari sarapan. Kata orang kalau sampai Batu Pahat tak sah kalau tak makan nasi beriani. 11km ke Gerai Nasi Beriani Mohd Shah, Gerai No.13&14, Kompleks Niaga Benteng Peserai, depan Hospital Putra Batu Pahat; antara beriani terbaik di Batu Pahat. Pagi-pagi lagi dah pekena nasi beriani... memang sedap la nasi beriani lauk  ayam dan kambingnya. Harga pun berpatutan. Dibuka dari 8am-10pm.



~ 8.40 pagi; 3.5km singgah di Dataran Penggaram, Batu Pahat. Bergambar kat arca tangan sedang memahat batu yang menjadi mercu tanda Batu Pahat. 



~ 9.00 pagi; Hari ni ke daerah Kota Tinggi pulak. 182km ke Pantai Desaru, Bandar Penawar, Kota Tinggi (melalui Lebuhraya PLUS masuk Tol Ayer Hitam & keluar ke Lebuhraya  Senai-Desaru).

~ 11.30 pagi;  sampai di Pantai Desaru... Cuaca baik, lepak sekejap menikmati angin laut. Pantainya cantik memutih dengan pasir halus. Tapi macam kat Pantai Air Papan, Mersing juga... ombaknya yang kuat agak bahaya untuk mandi manda. Mungkin sebab dah hampir musim tengkujuh. Baru tadi terdengar berita kat radio ada kejadian hampir lemas di Pantai Air Papan sehari selepas kami meninggalkan Mersing.  

~ 12.30 tengah hari; selepas membeli seluar di gerai jualan berhampiran pantai untuk Aina yang 'kebasahan', kami meninggalkan Pantai Desaru. 22km menuju ke Felda Semenchu, Kota Tinggi. Hajatnya nak menziarahi Maklong aku yang cuma pernah jumpa 3-4 kali sepanjang hidup ni, tapi cuba call tak dapat-dapat... terjah sajalah. Rupa-rupanya dia tiada di rumah mengikut anaknya berjalan ke Kluang. Cuma dapat jumpa sepupu aku Abang Mahdi yang aku pun tak pernah jumpa sebelum ni... peramah sangat orangnya. 



~ 1.30 tengah hari; selepas berkirim salam pada Maklong, kami menuju ke bandar Kota Tinggi sejauh 31km untuk cari makan tengah hari. Sampai di sana pukul 2.00 petang, anak-anak ternampak papan tanda besar Ayam Goreng Epik di Restoran Marrybrown, Kota Tinggi Plaza. Memandangkan kami pun tak pernah cuba ayam goreng Marrybrown ni... layan je lah selera anak-anak... boleh tahan pedasnya ayam epik ni... 

~ 3.15 petang; 14.5km menuju ke Air Terjun Kota Tinggi. Bayaran masuk untuk dewasa RM7.50, kanak-kanak RM3.50, kereta RM3.00. Sempatlah mandi kira-kira setengah jam sebelum cuaca bertukar mendung, disusuli hujan yang walaupun tak berapa lebat tapi suruh anak-anak naik juga, ambil langkah berjaga-jaga mengelakkan risiko dilanda kepala air. Boleh tengok video dahsyatnya kepala air Air Terjun Kota Tinggi di SINI.



~ 5.30 petang; 14.7km balik semula ke bandar Kota Tinggi, cari Fast Wash & Dry Laundry yang aku dah google siap-siap sebelum bertolak ke Johor. Dah masuk hari keempat ni, masa untuk mendobi pakaian kotor yang dah bertimbun.

~ 7.30 malam; 1.6km ke rumah Yob, abang ipar aku di Taman Kemang, Kota Tinggi. Menziarahi Yob yang tak berapa sihat sambil tumpang bermalam. Dijamu mi goreng sedap masakan Kak Yong. Lepas makan, orang rumah sibuk melipat kain yang didobi tadi.


Sekian catatan hari keempat.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...