31 December, 2017

Road Trip 7 Hari 7 Malam Jelajah Johor - Hari 7

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Baca:
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Intro
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 1
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 2
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 3
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 4
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 5
Road Trip 7 Hari 7 malam Jelajah Johor - Hari 6



JOHOR BAHRU - KULAI - PONTIAN - BATU PAHAT - SUNGAI BULOH

~ 28/12/2017; Khamis - Hari terakhir di Johor. Malam tadi dah makan besar... pagi ni sarapan maggi & mamee hot cup dalam bilik hotel je. New Boutique Hotel ni tak sediakan pakej sarapan. Hari ni keluar lewat sikit.

~ 9.20 pagi; 31km ke Johor Premium Outlet (JPO), Indahpura, Kulai. Tempat shopping pakaian ori jenama antarabangsa. Singgah sini nak tengok-tengok je dah alang-alang sampai Johor ni. Walaupun orang kata harga agak murah bila ada sale barang yang dah agak outdated, tapi bagi aku tetap mahal juga. Tapi sempat jugalah orang rumah sambar kasut Vincci sepasang... buat menggantikan kasutnya yang dah haus akibat banyak sangat berjalan sepanjang kat Johor ni... hihi. Sebelum meninggalkan JPO singgah makan crepe & aiskrim... makan ringan-ringan pun kenyang. Waktu operasi JPO ni dibuka dari 10am-10pm. Kawasan luas meliputi 130 outlet, sedialah untuk berjalan jauh kalau nak datang sini ye…



~ 11.45 pagi ; 67km ke Taman Negara Tanjung Piai, Pontian. 1.20 tengah hari baru sampai. Merupakan penghujung paling selatan tanah besar benua Asia. Buka 8.30am-6pm. Kawasan hutan paya bakau yang kaya dengan flora dan fauna. Boleh dijelajahi dengan berjalan kaki atas laluan pelantar kayu hingga sampai di glob iaitu mercu tanda yang didirikan untuk menandakan telah sampai di penghujung paling selatan tanah besar benua Asia. Ada satu lagi laluan boleh diikuti yang berakhir di penghujung jeti memancing. Keseluruhan taman ni boleh dijelajahi dalam masa kira-kira 45 minit - 1 jam. Tapi bagi aku tak berapa selesa nak menjelajah taman negara ni... perut buat hal...hihi..huhu!



~ 2.30 petang; 30km ke bandar Pontian. Solat jamak zuhur dan asar di Masjid Jamek Bandar Pontian. Kemudian singgah makan tengah hari di restoran Nasi Ayam Haji Ali, Taman Merdeka, Pontian. Sedap juga nasi ayamnya, kuah sos dan kicap nasi ayamnya tersedia atas meja boleh tambah sendiri.

~ 5.00 petang; Masa untuk balik… 73km menuju Ayer Hitam, ikut jalan lama tepi laut menghala ke Batu Pahat, melalui pekan Ayer Baloi, Benut dan Rengit. Sampai Ayer Hitam singgah gerai durian makan kat situ juga, siap ada lebih kami tapau dalam bekas plastik.

~ 6.40 petang; 276km (kira-kira lagi 3 jam perjalanan) untuk balik ke rumah… Dari Ayer Hitam memasuki Lebuhraya PLUS. Singgah solat jamak maghrib dan isyak di Kawasan Rehat Pagoh. Alhamdulillah selamat sampai di rumah pada jam 10.40 malam. Penat tapi puas.


FAKTA

* Jumlah jarak keseluruhan perjalanan pergi dan balik sepanjang jelajah 
meliputi 9 daerah di Johor selama 7 hari 7 malam ni adalah 1905 km

* Sepanjang 7 malam pengembaraan kami ni, kami bermalam di 7 jenis penginapan yang berbeza juga. Malam pertama sebaik sampai di Mersing kami bermalam di masjid, kemudian berkhemah di Mersing, diikuti homestay di Kluang, chalet di Batu Pahat, tumpang rumah saudara di Kota Tinggi, bermalam di kelong Ulu Tiram, dan akhir sekali hotel di JB... menarik kan?

* Kos petrol, tol & parkir, penginapan, bayaran tiket masuk tempat-tempat menarik, makan minum, ada shopping sikit-sikit dan perbelanjaan lain seperti dobi, umpan memancing, cenderahati dan sebagainya = Lebih kurang RM3200

Sekian catatan perjalanan untuk jelajah kali ni. Kami bukanlah orang kaya. Kena menabung lama juga untuk mencapai impian pengembaraan kami. Tujuan utama perkongsian pengalaman ni pun sebagai kenangan pengembaraan kami sekeluarga buat tatapan anak cucu nanti. Mungkin juga boleh menjadi panduan atau inspirasi kepada orang lain kalau ada yang berminat. Wassalam.

"Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan kepada Allah jualah (kamu) dibangkitkan hidup semula."
(Surah Al-Mulk: ayat 15)



2 comments :

  1. Amboi jauh ko jalan eh. Tak cakap dgn aku dah sampai BP boleh aku jemput dtg rumah. Walaupun rumah aku kat KL takde hal la kwn2 punya pasal.
    Ko buat aku habis stgh jam terbaca travelog ko ni cissss

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..tak teringat pulak ko asal BP... sori la 4 wasting ur time kih3

      Delete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...