24 April, 2017

Memancing di Kolam Pancing D'Kali, Batang Kali

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Baru nak berjinak-jinak memancing di kolam pancing air tawar, kami sekeluarga menghabiskan cuti hujung minggu dan juga sempena pertabalan Agong yang baru di Kolam Pancing D'Kali, Batang Kali.

~ Orang Rumah dan anak-anak pun bersemangat nak ikut memancing, layankan aje. Nak mancing siang mungkin ramai orang, jadi kami buat keputusan datang waktu malam.


~ Kat kolam ni siap ada pondok kecik lengkap dengan lampu dan kipas meja, jadi kami siap bawa toto senang anak-anak nak tidur bila dah ngantuk. Kalau hp habis bateri pun boleh cas guna plug yang ada. Tandas pun ada berdekatan pondok.

~ Bayaran memancing malam adalah RM45 untuk satu joran, boleh mancing selama 7 jam. Kalau siang harga lain sikit; RM35 untuk 3 jam dan tambahan RM6 untuk setiap jam berikutnya. Harga tu juga dah termasuk ranking jackpot untuk ikan terberat.

~ Hanya ikan bersaiz 5kg ke bawah yang boleh dibawa balik. Tapi kalau tak nak bawa balik pun takpe, boleh dijual semula kepada pihak kolam dengan harga RM1 untuk ikan bersaiz 8kg ke atas dan RM2 untuk ikan bersaiz 8kg ke bawah. Kalau dapat ikan besar, tak perlu susah payah, boleh panggil je pekerja kolam untuk tangguk ikan bawa naik dan bawa ke tempat timbang.

~ Ada dua buah kolam di sini. Kolam A yang lebih besar untuk ikan-ikan bersaiz mega mencecah 20-30 kg, manakala kolam B kecik sikit. Kolam terletak bersebelahan sungai, ada saluran paip air dari sungai masuk ke kolam jadi ikannya tak berbau hanyir sangat.

~ Jenis ikan: rohu, pacu, tongsan, patin, mekong, cat fish dan talapia pun ada.

~ Umpan kolam air tawar ni nak cerita agak complicated juga. Ada pelbagai resepi campuran dedak, roti dan pallet dengan pelbagai campuran perisa untuk menarik ikan. Kena try & error. Boleh tanya kawan-kawan yang lebih berpengalaman dan boleh google je resepi.


~Hasilnya: 6 ekor ikan rohu termasuk seekor yang agak besar seberat lebih 5kg, 4 ekor pacu dan seekor tongsan seberat 7kg++. Seronok Orang Rumah dan anak-anak dapat tarik ikan besar.


No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...