23 January, 2017

Catatan Pendakian Gunung Baling

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

20 Januari 2017 (Jumaat)
10.30 malam - Berkumpul dan bertolak dalam hujan dari R&R Rawang, 10 orang, 3 kereta.

21 Januari 2017 (Sabtu)
12.30 malam - Singgah mengeteh/mengopi di R&R Sungai Perak.
1.00 pagi - Teruskan perjalanan... mata dah segar lepas pekena kopi jantan.
4.00 pagi - Sampai di Masjid Sultanah Bahiyah, Pekan Baling, tidur-tidur ayam dalam kereta sementara menanti waktu subuh.
6.10 pagi - Solat subuh berjemaah... kemudian tambah seorang ahli lagi baru sampai dari Sg.Petani.
7.00 pagi - Sarapan di di sebuah gerai di pekan Baling...
7.45 pagi - Bergerak ke kaki gunung dalam kemalasan (perut dah berat).
8.15 pagi - Memulakan pendakian, ramai juga pendaki dari grup lain. Awal pendakian ni trek tanah sederhana pacak tapi sangat licin disebabkan hujan malam tadi.
9.30 pagi - Sampai di Gua Kambing... takde pulak nampak kambingnya...
10.00 pagi - Teruskan perjalanan, trek berubah dari tanah licin kepada trek berakar, berbatu kapur dan berhutan buluh. Ada dua kawasan trafik jam disebabkan perlu melalui  celah batu yang sempit, kelebihan kepada yang berkaki panjang boleh panjat batu ikut tepi trek.
10.45 pagi - Sampai kat satu checkpoint yang ada view menarik, boleh nampak Gunung Pulai dari sini, lepak lama di sini sambil bergambar sakan. Sesekali pemandangan G.Pulai dilitupi kabus.
12.00 tengahari - Baru naik ke puncak yang dah tak berapa jauh pun. Bergambar kat signboard di puncak setinggi 546 m / dpl dan beberapa lagi port menarik untuk bergambar. Boleh nampak keseluruhan pekan Baling dari puncak ni.
1.00 tengahari - Cuaca baik tak panas sangat, mula bergerak turun ikut jalan yang sama.
2.15 petang - Berehat sebentar di Gua Kambing, sempat shooting mannequin berjemaah.
4.00 petang - Sampai semula di tempat permulaan mendaki. Agak lewat sebab seorang ahli tercedera, jatuh tergelincir sampai terhentak kepala masa menuruni trek tanah licin tadi... mujur tak berapa serius. Bersihkan diri di masjid, disusuli solat jamak zuhur & asar.
5.00 petang - Lepak gerai Brangan Corner, pekena air kelapa, mi kari, mi sup dan laksa sedap, bertambah sedap bila dibelanja oleh tuan rumah, terima kasih semoga bertambah murah rezeki.
6.00 petang - Bertolak ke Penang.
8.00 malam - Sampai di tempat penginapan di TM Resort Tanjung Bungah.
10.00 malam - Keluar makan pekena char kuey teow & pasembor kat Gurney Drive.



22 Januari 2017 (Ahad)
11.30 pagi - Dari pagi tadi bermalasan di tempat penginapan, sarapan nasi lemak pun ada orang yang tapaukan, terima kasih :), hampir tengah hari baru check out.
12.00 tengahari - Jalan-jalan cari makan... Nasi Kandar Line Clear.
1.00 tengahari - Sementara sebahagian ahli pergi shopping jeruk, sebahagian yang lain gi massage kaki, melegakan urat-urat yang tegang.
2.30 petang - Bertolak balik ke KL. Terima kasih semua geng, jumpa lagi.




No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...