31 December, 2015

Tips & Petua Menjaga Kesihatan Mata

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Entri penutup untuk tahun 2015, aku kongsikan beberapa tips dan petua menjaga kesihatan mata.
Petua ni sesuai diamalkan sesiapa sahaja, terutama pelajar atau individu yang bekerja dalam bidang berkaitan komputer & internet. Tak kiralah anda seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet mahupun blogger. Ataupun saja suka-suka menghabiskan masa berjam-jam di depan komputer misalnya main games, menggunakan media sosial, baca artikel di blog, cari info dsb.


1. Setiap kali mandi atau berwudhu (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata anda, sebaliknya kelip-kelipkan mata anda beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata anda. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata aku belum rabun lagi biarpun berjam-jam di depan komputer.

2.  Amalkan senaman untuk mata anda. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun perlu bersenam juga. Caranya:
a. Senaman mata ketika solat. Ikutilah sunnah dengan sentiasa mengekalkan mata dalam keadaan terbuka dan fokuskan penglihatan pada titik tengah sejadah, sama ada ketika berdiri, rukuk mahupun sujud. Ketika rukuk, tarikan graviti akan menyebabkan otot mata menekan anak mata untuk meningkatkan penglihatan dan bila kita berdiri otot itu akan rehat kembali. Bila sujud, otot mata akan menguncup disebabkan jarak antara penglihatan kita dengan tempat sujud. Bila berdiri semula, otot mata akan rehat balik. Inilah yang akan membuatkan otot dan saraf mata kita bersenam.

b. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan anda, kemudian beransur-ansur lihat pula objek yang lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh-jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur-ansur lihat objek yang berdekatan anda. Ulang proses ini beberapa kali sampai anda naik bosan atau naik menyampah... jangan sampai naik angin dah la ye. Dalam proses tadi sekiranya anda ternampak satu objek menarik (misalnya ada awek cun melintas) bolehlah fokuskan sekejap pada objek tu (kira senaman mata gak tu..hehe), tapi jangan tengok lama-lama ye, berdosa dan mata anda juga berisiko untuk terkena lontaran objek-objek berbahaya.
c. Gerakkan mata anda ke kanan semaksimum mungkin, tahan dan berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur-ansur lajukan proses ini.

d. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar rumah anda, seperti pokok-pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & merehatkan mata anda. 

3. Amalkan makan makanan yang kaya dengan vitamin A & C- susu, telur, sayur-sayuran (seperti lobak merah, tomato, bawang putih, bayam dan brokoli) dan buah-buahan (terutama avocado, aprikot & anggur) dsb.

4. Untuk menyegarkan mata yang letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pada mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab.

Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
5. Elakkan menggosok mata dengan tangan, sebaliknya gunakan kain yang bersih untuk mengelakkan sebarang jangkitan.
Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

6. Elakkan melihat benda-benda yang tak sepatutnya dilihat terutamanya di internet ni macam-macam bahan yang boleh merosakkan mata & minda anda... hehe, faham-faham sendirilah ye.

P/S: Petua-petua ni untuk orang yang belum rabun, tapi yang dah sedia rabun tu tak dapat dipastikan keberkesanannya, bolehlah dicuba kot... insya Allah.


2 comments :

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...