09 May, 2015

Memancing di lombong

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Dah lama tak memancing, joran yang ada boleh reput kalau dibiarkan saja. Kebetulan ada kawan nak memancing di lombong... apalagi, i followww!


~ Lokasi: Negeri Perak memang terkenal dengan banyak bekas lombongnya. Kami memancing di salah sebuah lombong yang banyak bertaburan di sekitar Tanjung Tualang, yang lebih dikenali sebagai Bandar Udang Galah, Perak.

~ Umpan: Dedak, palet, roti, cacing... bagus ikan kat sini tak memilih umpan sangat semua dia bedal. 

~ Hasil tangkapan: Ikan patin remaja, rohu, leekoh, jelawat dan sudah tentu talapia. Tangkapan terberat adalah ikan rohu seberat 3kg. Keseluruhan hasil tangkapan kami berenam dari pagi sampai ke petang rasanya mencecah 30-40 kg.

Alhamdulillah atas kurniaan rezeki dari-Nya. Walaupun kepala berpinar sebab cuaca sangat panas terik, 2-3 kali mata bom lebur akibat tersangkut dan joran reput aku tu patah, rasa macam nak repeat lagi sebab sambutan ikan-ikan kat sini sangat mesra... hehe.

2 comments :

  1. cik ali,...mcm best je... turun la sikit ilmu ni...raya boleh test kehebatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg best... tapi xde hebatnya... ikut2 org je... umpan dedak pun kwn tolong bancuh hihi

      Delete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...