07 February, 2015

Mendaki Gunung Nuang via Janda Baik

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Pendakian ke Gunung Nuang (1493 meter/4898 kaki) ada 2 trek, iaitu dari Pangsun, Hulu Langat, Selangor dan satu lagi laluan dari sebelah Janda Baik, Pahang.

~ Setelah beberapa kali ikut trek Pangsun, rasa macam tak sanggup dah nak meredah trek balak lama yang sangat panjang untuk sampai ke Sg. Lolo tu. Kali ni nak cuba ikut trek Janda Baik yang dikatakan lebih mudah dan pendek treknya.

~ Sepatutnya mendaki bersama satu grup kawan kepada si Shahrul, tapi sebab agak terlambat kerana melilau-lilau mencari jalan ke tempat permulaan, nampaknya kami naik berdua je la. Dari simpang Janda Baik nak ke tempat permulaan, ikut je papan tanda ILMU. Bila dah jumpa bangunan ILMU, terus ke depan sikit dan tempat parking tak jauh dari situ.

~ Sampai tempat parking kereta yang merupakan tanah milik persendirian berdekatan sungai kecil dan ladang betik, kena bayar RM7 dan ada kemudahan tandas dan bilik mandi.

~ Aku & Shahrul sepakat pakai baju merah. Tetiba kat tempat parking sampai satu grup lagi terdiri dari 6 orang yang kebetulan pakai baju merah juga. Kira-kira suku perjalanan terserempak seorang pendaki solo dari Janda Baik yang kebetulan turut berbaju merah. Maka terbentuklah Geng Baju Merah secara tak sengaja dan kami hiking bersama secara santai.

~ Memang santai betul sebab biasa dengar orang lain naik 3 jam je, kami mula mendaki pada jam 9.20 am tapi kami sampai ke puncak pada jam 2.00 pm setelah mendaki selama lebih 4 jam. Masa kami sampai ramai pendaki dah mula beransur-ansur turun... ada yang ikut trek Pangsun dan sesetengahnya ikut Janda Baik. Baguslah, sekarang puncak ni kami yang punyaa.. hahaha.

~Aktiviti di puncak... menikmati bekalan makanan yang siap dibungkus pagi tadi, solat zohor, beri makan tupai jinak, sembang dengan geng baju merah yang baru dikenali serta menghayati pemandangan indah dari puncak... nun jauh di sana nampak Empangan Pangsun...

geng baju merah tak sengaja

~ Rasanya aku lebih suka ikut trek Janda Baik ni sebab lebih bersih, cantik dan treknya taklah terlalu susah... bagus untuk training. Trek permulaan ikut kebun sayur yang mendamaikan, lepas sejam jumpa sungai dan air terjun yang cantik... ada campsite kecil di sini dan juga last waterpoint.... lepas tu barulah jumpa trek yang mencanak dan sedikit landai berselang-seli.

~ 3.30 pm, Geng Baju Merah mula turun (secara santai juga) dan sampai di tempat permulaan kira-kira 7.00pm. Lepak dinner bersama di sebuah restoran berdekatan ILMU. Jumpa lagi!


3 comments :

  1. Replies
    1. terima kasih... bagus blog pak khairuddin lim... i like :)

      Delete
  2. Plan nk panjat 8th May ikut trail ni..mcm menarik

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...