23 February, 2015

Jalan-Jalan@Langkawi

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

19-22 Februari 2015 (Khamis-Ahad); cuti raya cina selama 4 hari. Sangat sesuai untuk pergi bercuti dari segi teori, tapi praktikalnya... memang dijangka jem di sana-sini. Tapi perancangan untuk bercuti sekeluarga ke Langkawi (bersama mak mertua & adik ipar) tetap diteruskan... redah je.


19/2/2015 (KHAMIS)


~ Malam tadi balik ke rumah mertua di Ipoh. Pagi ni bertolak dari Ipoh menuju jeti ke Langkawi. Asalnya nak ikut Kuala Perlis, tapi dapat info jeti Kuala Perlis penuh sesak. Maka jeti Kuala Kedah dituju. Jarak dari Ipoh 240 km. Cis... sama sesak rupanya. Sampai jeti 12.30 pm, dapat naik feri 4.30 pm. Kesian tengok anak-anak dan mertua penat menunggu.

~ Perjalanan menaiki feri dari jeti Kuala Kedah ke jeti Kuah mengambil masa 1 jam 45 minit. Dalam feri tidur je.

~ 6.30 petang sampai jeti Kuah. Terus ambil Avanza yang dah ditempah dari Samavestour. Yang senangnya ambil kereta tu kat area jeti je. Nasib le datang masa cuti umum sewa kereta mahal le sikit.

~ Kemudian check in Liena Homestay, Kuah. Tak jauh dari jeti. Kemudahan lengkap dan selesa. Kepenatan menempuh perjalanan jauh hari ni... Rehat sekejap dan mandi menyegarkan diri.

~ Jalan-jalan cari makan malam di Restoran Nelayan Bukit Malut. Servis lembab, masakannya pun tak sedap, tak berbaloi kena tunggu lama. Tapi aku habiskan juga sebab tak nak membazir.

~ Lepas makan balik tidur.Esok nak jalan-jalan sepanjang hari. Hari ni sampai Langkawi pun dah nak malam. Dah rugi masa tak sempat jalan ke mana.

1. bergelandangan sementara tunggu feri   2. seronok & lega dapat naik feri   3. tempat duduk along terpisah agak jauh
 4. ruang tamu homestay   5.along dan kerang besar di Restoran Nelayan, gambar makanan takde mood nak ambik


20/2/15-JUMAAT

~ Bersarapan cekodok masak sendiri di homestay. Kemudian bergegas ke Oriental Village nak naik Langkawi SkyCab (cable car). Penuh sesak juga. Pukul 10.15 baru dapat naik. Kira nasib baik juga tu sebab datang awal. Kalau sampai lambat entah pukul berapa baru dapat naik. Perjalanan ke puncak mengambil masa 15 minit. Mujur takde yang gayat. Tapi memang berbaloi menikmati pemandangan pulau dan laut sekitar Langkawi dari puncak Gunung Mat Chinchang ni.


~ Turun dari SkyCab, singgah makan tengah hari di rumah sedara sebelah mertua di Kg. Kuala Teriang. Terima kasih tuan rumah atas layanan mesra dan makanan yang sedap. Lepas makan, solat jumaat di Masjid Kuala Teriang bersama Along dan Angah.

~ Dari Kuala Teriang, menuju Kg. Kilim sejauh 28km untuk aktiviti Mangrove Tour. Kami sekeluarga sewa satu bot menyusuri Sungai Kilim, sungai air masin sambil menikmati keindahan hutan paya bakau. Dalam pakej selama 2 jam, kami dibawa menjelajah Gua Kelawar (kena turun dari bot), Gua Buaya (duduk dalam bot je), pelantar sangkar ternakan ikan laut, aktiviti beri helang makan (eagle feeding), melawat ikon Kilim Geoforest Park dan dibawa ke Laut Andaman. Bagus aktiviti ni dapat mendidik anak-anak mencintai alam semula jadi.


~ Dari Kilim, singgah homestay di Kuah semata-mata nak ambil baju mandi... anak-anak nak mandi laut. Kemudian terus ke Pantai Cenang, pantai paling top di Langkawi. Memang meriah dan banyak aktiviti boleh buat di pantai ni. Mandi-manda, main jet ski, banana boat, parasailing (naik payung terjun yang ditarik dengan bot), atau lepak layan sunset je.


~ Nightlife di Pantai Cenang memang happening. Penuh dengan deretan restoran, bar, spa, hotel dan gerai jualan. Kami makan di Restoran Aliah Seafood, berhadapan Cenang Mall. Disyorkan oleh seorang pakcik teksi. Sebab tak nak menunggu lama, kami cuma pesan nasi goreng dan tomyam. Sedap juga masakannya, kalau tau baik datang makan besar kat sini semalam. Lepas makan, sempatlah kaum hawa shopping sekejap sebelum balik homestay. Semua kepenatan berjalan sakan hari ni.


21/2/15-SABTU

~ Hari terakhir di Langkawi. Pagi, beli tiket feri untuk balik 5.00 petang ni. Lepas tu terus ke Makam Mahsuri untuk memenuhi permintaan Along yang nak tau pasal sejarah Mahsuri. Ehh sapa pulak kejadah yang buat kerja khurafat pi letak buah-buah kat kubur Mahsuri tu. Selain makam, ada muzium, replika rumah Kedah dan kedai cenderahati.


~ Kemudian singgah pulak memborong macam-macam produk gamat di Kilang Gamat Rojam, tak jauh dari Makam Mahsuri.Minyak gamat pun rasanya lagi murah kat sini...RM5=12 botol.

~ Kaum hawa dan shopping tak dapat dipisahkan. Nafsu mereka untuk membeli-belah mesti dipenuhi, kalau tak nanti boleh meleleh air liur dibuatnya. Kami ke Kompleks Hj Ismail Group (HIG), ada pelbagai produk seperti minyak gamat, coklat, pinggan mangkuk, peralatan dapur, pakaian, rokok, perfume dsb. Maka memboronglah kami coklat dan sedikit peralatan dapur ikut kemampuan. Kalau beli barang banyak kena fikir juga nak angkut masuk feri nanti.

~ Makan tengah hari di medan selera depan HIG. Lepas tu balik ke homestay. Solat dan berkemas untuk balik. Walaupun tiket feri pukul 5.00 petang, kena pergi jeti awal sikit sebab dijangka jalan jem. Sampai di Kompleks Jeti pulangkan kereta. Kat sini pun banyak kedai, ramai juga yang terjebak terbeli-belah saat akhir sementara tunggu feri.

~ Tempat menunggu feri pulak penuh sesak dan panas. Orang terlampau ramai dan barang yang diborong terlalu banyak menyebabkan proses naik dan turun feri pun agak lambat. Maka feri yang sepatutnya jalan pukul 5.00pm delay sampai pukul 6.00pm baru dapat naik. Bertambah padat pulak bila orang yang tiketnya pukul 6.00pm masuk ke tempat menunggu menyangkakan feri mereka dah nak jalan padahal orang yang tiket pukul 5.00pm pun belum dapat naik. Sungguh menyiksakan terutama bagi orang tua dan kanak-kanak yang terpaksa berasak-asak untuk naik feri. Taubat dah takkan datang sini lagi masa cuti umum.

~ Lebih kurang 8.30 malam, sampai di jeti Kuala Kedah. Singgah makan. Cadang nak terus balik Ipoh malam ni. Tapi dapat info kata jalan jem di sana-sini. Badan pun dah penat tak larat nak drive. Cuba telefon Aznizam Homestay milik sahabat lama aku. Akhirnya tidur semalam lagi di Alor Setar.


22/2/15-AHAD

~ Sarapan di Kopitiam, Alor Setar. Kat dalam Kopitiam ni banyak gerai makanan yang menyajikan berbagai jenis makanan. Ada nasi lemak, roti canai, kuih muih, masakan pantai timur seperti nasi dagang dan nasi kerabu, yong tau fu, laksa, berbagai jenis mee, roti john, roti jala cicah kuah kari atau kuah durian, nasi kandar, makanan barat... dan macam-macam lagi pilihan sampai tak sempat nak cerita dan tak sempat nak ambil gambar.

~ Lepas sarapan, terus balik Ipoh. Mula jem di sesetengah tempat. Sampai Ipoh 12.30 pm. Lepas asar, balik ke KL... masih jem lagi... 2-3 kali keluar masuk antara lebuhraya dan jalan lama, akhirnya sampai rumah jam 11.00 malam. Penat!

1 comment :

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...