05 February, 2015

Aku dan Basikal

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Masa zaman sekolah rendah, aku tak ingat aku ada basikal ke tak. Seingat aku rasa macam takde je, pergi sekolah dan merayau keliling kampung jalan kaki je. Keluarga aku agak susah... tinggal dengan atuk dan nenek, yang ada cuma sebiji basikal tua kepunyaan arwah atuk aku.

~ Zaman sekolah menengah, dah pandai sikit-sikit cari duit sendiri... ambil upah buat macam-macam kerja kampung... menebas, tolong jual buah dan kerja part time di kilang papan masa cuti sekolah. Hasil menabung, dapatlah beli basikal BMX terpakai dari kawan aku berharga RM30. Itulah satu-satunya basikal yang aku ada sampailah aku habis sekolah dan aku pakai basikal tu sampai jahanam.

~ Zaman dah mula bekerja, apa barang nak pakai basikal pulak? Dah ada duit tentulah nak beli motor idaman dulu... hihi.

~ Zaman dah beranak pinak, anak-anak merengek minta dibelikan basikal... kenalah belikan. Dah pandai naik basikal nanti senang di kemudian hari, boleh pergi sekolah sendiri naik basikal... ayahnya juga yang senang dah tak payah hantar.. hehe. Itupun mulai darjah 3 barulah Along dan Angah dibenarkan naik basikal ke sekolah. Walaupun risau tentang keselamatan mereka meredah jalan taman perumahan yang kadang-kadang agak sibuk, tawakkal dan berdoa sajalah mohon semoga anak-anak selamat.

basikal pertama mereka

~ Hari ni, pergi ke kedai basikal dengan tujuan untuk membaiki basikal Angah. Sedang apek tu membaiki basikal, aku terpandang sebuah basikal mountain bike (MTB) yang diletak di luar kedai lalu saja-sajalah bertanyakan harganya. Kata apek tu, itu basikal terpakai di mana pemilik asalnya nak upgrade kepada basikal yang spesifikasinya lebih baik. Basikal berjenama GTA itu cuma berharga RM180, kalau yang baru harganya mencecah RM700++... kata apek tu lah...


~ Ehh tiba-tiba tak pasal-pasal basikal tu dah berada di kawasan rumah aku...haha. Kebetulan ada duit sikit hasil tajaan 'seseorang'... terus sambar basikal tu. Tapi terpaksa la apek tu bagi tutorial dulu kat aku cara-cara nak guna gear basikal tu... aku mana la pernah naik basikal yang ada gear... huhu.

~ Dah ada basikal ni bolehlah ronda-ronda keliling taman dengan anak-anak. Dapat juga beriadah mengeluarkan peluh sambil menguatkan kaki. Bila kaki dah kuat nanti mungkin boleh join kelab berbasikal kat tempat aku ni yang khabarnya aktif juga...


No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...