12 January, 2015

Kembali ke sekolah: Perkara-perkara yang Ayah dan Ibu Mahu Anak-Anak Tahu

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Walaupun sesi persekolahan 2015 ditangguhkan seminggu akibat musibah banjir besar, anak-anak nampaknya tak sabar nak kembali bersekolah, terutamanya si Aina yang akan masuk tadika... Selamat kembali bersekolah buat Along (Tahun 5) dan Angah (Tahun 3), serta selamat masuk sekolah tadika untuk Aina.


  
Berikut adalah entri yang diedit dari aminin.my, buat renungan untuk anak-anak ayah dan ibu....
Moga apa yang dikongsi ini menjadi iktibar dan pedoman, dari kecik sampai besar.

24 Perkara Ayah dan Ibu Mahu Anak-Anak Tahu
1. Dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak orang sudah ditenggelamkannya. Oleh itu, jadikanlah taqwa sebagai kapalnya. Janganlah engkau menangguhkan taubat kepada Allah kerana mati itu akan datang tiba-tiba.
2Hendaklah engkau selalu berada di majlis para ulama’ dan dengarlah kata-kata para hukama (orang yang bijaksana), kerana Allah menghidupkan jiwa yang mati dengan hikmat sepertimana menghidupkan bumi yang mati dengan hujan yang lebat.
3Cari orang yang boleh gembirakan kamu dan berbaik-baiklah dengan mereka. Ketawa itu ibarat vitamin. Dan kita sentiasa perlukan vitamin untuk badan kita.
4. Bacalah bahan bacaan seperti sajak dan puisi. Agar kamu dapat belajar bahasa yang indah-indah. Dalami ilmu agama sebanyak mungkin. Sekurang-kurangnya doalah kesejahteraan kami, sekali sehari pun sudah memadai buat kami.

5. Jangan sekali-kali berbohong mengenai perkara yang benar-benar penting. Pembohongan pertama akan menyebabkan anda perlu untuk berbohong sekali lagi dan sekali lagi untuk menutup kebenaran. Dan setiap kali anda akan menyimpang jauh dan merumitkan keadaan sendiri.

6. Melakukan perkara yang salah adalah lebih baik daripada langsung tidak melakukan apa-apa. Kamu akan tetap membuat kesilapan di dalam hidup. Soalan sebenar adalah apa yang kamu akan belajar daripada kesilapan kamu, itu paling penting.

7. Tahanlah kemarahan kerana marah itu menyakitkan perasaan orang lain. Kita tidak tahu orang yang kita marahi itu mungkin orang yang dikasihi Allah. Menyakiti kekasih Allah itu buruk padahnya.

8. Anak gadisku sayang.. Perempuan harus menjaga kesucian diri ,jika kita biarkan orang lain merenggutnya,maka derita itu akan kita bawa seumur hidup kita.
9. Buat anak lelaki, jangan memberi komitmen kepada si gadis jika belum betul-betul bersedia nak berkahwin, baik dari segi kemampuan kewangan, persediaan mental, emosi dan diri sendiri.
 10. Anak lelakiku, hormati wanita sebaik-baiknya. Jangan berkasar kerana wanita itu lembut dan kekasaran seorang lelaki itu amat menyakitkan. Jangan terlalu lembut kerana kelembutan yang keterlaluan tidak membantu meluruskan kehidupan seorang wanita yang kamu cintai.

 11. Menangis lah jika kamu mahu menangis. Tak salah jika kamu mahu menitiskan air mata untuk perkara yang mengembirakan atau menyedihkan kamu sekali-sekala. Lelaki juga manusia.

 12. Cari jalan untuk mengembirakan dan membuat kamu selesa tubuh badan kamu. Kamu tidak perlu tubuh badan seperti atlet untuk menjadi lelaki sejati. Yang penting, kamu gunakan badan kamu dengan sebaik mungkin dan jaga ia.
13. Melihat video atau gambar-gambar tidak senonoh mungkin menyeronokkan bagi kamu, tapi sesungguhnya ia merosakkan akal. Jika anda melakukan hubungan intim dengan orang yang anda sayang dan ambil berat serta secara halal, itu adalah seribu kali lebih indah dan menyeronokkan. Maka sabarlah dan habiskan pelajaranmu dulu.
 14. Jangan tergopoh-gapah untuk berkahwin kerana penceraian itu amat menyedihkan jika kamu berada di dalamnya. Perkahwinan yang bahagia tidak semestinya pada umur yang masih muda, tetapi tetap akan bahagia pada umur 50 tahun jika itu takdirnya.

 15. Lihat kedalam mata si dia apabila kamu jatuh cinta untuk mendalami hati dan perasaan si dia.

16.Jangan mudah jatuh cinta tanpa kenal budi bicara. Pandai-pandailah membawa diri,di luar sana banyak sekali orang-orang yang tidak kamu kenal dengan baik, walaupun kamu rasa ‘mengenal’ orang yang kamu cintai, jangan sampai kamu serahkan mahkota diri kamu padanya sebelum pernikahan terjadi. Kami harap anak-anak kami tahu menjaga maruah diri dan maruah keluarga. Itu saja yang kami minta.
17. Habiskan sebahagian dari masa kamu setiap tahun dengan orang yang kurang bernasib baik daripada kamu. Ia akan mengisi hati kamu dengan kesyukuran dan akan membuatkan kamu lebih menghargai kehidupan kamu. Usah merasa rugi apabila memberi kerana nikmat yang bakal dikembalikan Allah pada orang yang pemurah itu tidak ternilai harganya.

18. Cari kerja yang membuatkan kamu bahagia. Jika anda boleh mengubah dunia dalam proses itu, ia adalah lebih baik.

19. Anakku, jika kamu dapat peluang untuk mengembara ke seluruh negara atau ke seluruh dunia, pergilah. Ambil pengalaman dengan suasana berbeza dan bersama orang yang berbeza. Kamu akan belajar lebih lagi berbanding dengan orang yang sama kamu jumpa setiap hari.

20. Wang dan kuasa merupakan kombinasi yang baik, tetapi mereka tidak akan mengisi kekosongan kamu seperti keluarga kamu memberikan kegembiraan kepada kamu.

21. Hidup dengan gembira, jangan menyerah kalah dan sentiasa berusaha untuk mencapai kejayaan yang kamu inginkan.

22. Selalu ingat yang ibu dan bapa selalu menyayangi kamu dan sentiasa berada di belakangmu biar apa pun yang terjadi.

23. Jangan lupakan keluarga kalau dah berjaya nanti. Ibu dan ayah tak mahu kamu menjadi seorang yang berjaya tetapi melupakan keluarga.

24. Tiga orang yang tidak dapat dikenali melainkan pada tiga keadaan. Orang yang lemah lembut melainkan ketika marah, orang yang berani melainkan ketika berperang dan saudara maramu melainkan ketika engkau berhajat dan memerlukan pertolongan daripadanya.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...