31 December, 2015

Tips & Petua Menjaga Kesihatan Mata

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Entri penutup untuk tahun 2015, aku kongsikan beberapa tips dan petua menjaga kesihatan mata.
Petua ni sesuai diamalkan sesiapa sahaja, terutama pelajar atau individu yang bekerja dalam bidang berkaitan komputer & internet. Tak kiralah anda seorang programer, pereka laman web, pereka grafik, usahawan internet mahupun blogger. Ataupun saja suka-suka menghabiskan masa berjam-jam di depan komputer misalnya main games, menggunakan media sosial, baca artikel di blog, cari info dsb.


1. Setiap kali mandi atau berwudhu (bagi muslim), pastikan jangan pejamkan mata semasa air melalui mata anda, sebaliknya kelip-kelipkan mata anda beberapa kali, biar air mandian itu mencuci mata anda. Memang mata kita akan terasa pedih sikit. Walaupun tiada kajian saintifik mengenai petua ni, tapi setelah mengamalkannya beberapa lama, alhamdulillah setakat ni mata aku belum rabun lagi biarpun berjam-jam di depan komputer.

2.  Amalkan senaman untuk mata anda. Bukan badan je perlukan senaman, mata pun perlu bersenam juga. Caranya:
a. Senaman mata ketika solat. Ikutilah sunnah dengan sentiasa mengekalkan mata dalam keadaan terbuka dan fokuskan penglihatan pada titik tengah sejadah, sama ada ketika berdiri, rukuk mahupun sujud. Ketika rukuk, tarikan graviti akan menyebabkan otot mata menekan anak mata untuk meningkatkan penglihatan dan bila kita berdiri otot itu akan rehat kembali. Bila sujud, otot mata akan menguncup disebabkan jarak antara penglihatan kita dengan tempat sujud. Bila berdiri semula, otot mata akan rehat balik. Inilah yang akan membuatkan otot dan saraf mata kita bersenam.

b. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan anda, kemudian beransur-ansur lihat pula objek yang lebih jauh, dan jauh, jauh lagi, sejauh-jauhnya la. Lepas tu balik semula beransur-ansur lihat objek yang berdekatan anda. Ulang proses ini beberapa kali sampai anda naik bosan atau naik menyampah... jangan sampai naik angin dah la ye. Dalam proses tadi sekiranya anda ternampak satu objek menarik (misalnya ada awek cun melintas) bolehlah fokuskan sekejap pada objek tu (kira senaman mata gak tu..hehe), tapi jangan tengok lama-lama ye, berdosa dan mata anda juga berisiko untuk terkena lontaran objek-objek berbahaya.
c. Gerakkan mata anda ke kanan semaksimum mungkin, tahan dan berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah (sampai mata naik juling), beransur-ansur lajukan proses ini.

d. Setelah 1-2 jam di depan komputer, berhenti sekejap, lihatlah objek-objek berwarna hijau di luar rumah anda, seperti pokok-pokok dsb, sesungguhnya warna hijau itu menenangkan & merehatkan mata anda. 

3. Amalkan makan makanan yang kaya dengan vitamin A & C- susu, telur, sayur-sayuran (seperti lobak merah, tomato, bawang putih, bayam dan brokoli) dan buah-buahan (terutama avocado, aprikot & anggur) dsb.

4. Untuk menyegarkan mata yang letih atau rasa gatal-gatal akibat sakit mata, ambil beberapa helai daun sirih muda, basuh bersih-bersih. Ramas-ramaskan sampai lumat dan didihkan seketika. Tapis airnya dgn kain bersih ke dlm mangkuk dan biar hingga suam-suam kuku. Lepas tu rendamkan atau jiruskan terus pun boleh, pada mata anda sambil kelip-kelipkan mata berulang kali. Insya Allah mujarab.

Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
5. Elakkan menggosok mata dengan tangan, sebaliknya gunakan kain yang bersih untuk mengelakkan sebarang jangkitan.
Elakkan menggosok mata menggunakan tangan dengan kuat. Gunakan kain bersih untuk menggosok mata bagi mengelakkan sebarang jangkitan. Menggosok mata dengan kuat mampu merosakkan sel-sel serta saraf pada mata. Read more http://www.healthyvitagarden.com/tips-mudah-menjaga-kesihatan-mata/

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

6. Elakkan melihat benda-benda yang tak sepatutnya dilihat terutamanya di internet ni macam-macam bahan yang boleh merosakkan mata & minda anda... hehe, faham-faham sendirilah ye.

P/S: Petua-petua ni untuk orang yang belum rabun, tapi yang dah sedia rabun tu tak dapat dipastikan keberkesanannya, bolehlah dicuba kot... insya Allah.


27 December, 2015

Berkhemah di The Nahara, Kalumpang

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Balik je dari menghadiri kem cuti sekolah, bagi anak-anak tenangkan fikiran pulak dengan membawa mereka berkhemah di The Nahara, Kalumpang. Boleh berkubang, berendam, terjun dan bergayut puas-puas.

~Tempat ni nampaknya diselenggara dengan baik... persekitaran cantik dan bersih. Tempat parking pun banyak, ada banyak wakaf untuk lepak dan BBQ, chalet, tandas yang bersih, surau, padang, sungai yang bersih dan tak banyak batu serta tapak khemah untuk team building atau hari keluarga.

~ Kami berkhemah berdekatan dengan sekumpulan otai-otai yang mengadakan hari keluarga sambil reunion. Selain masak sendiri, malam tu rezeki kami memang murah dengan makanan yang dihantar oleh grup otai-otai tu... siap ada lemang dan rendang lagi tu, pagi esoknya pulak dapat merasa sarapan ubi rebus cicah sambal.... alhamdulillah, terima kasih bebanyak. Cuma malam tu kena tunggu sampai pukul 12.30 malam baru dapat tidur lena sikit... sampai otai-otai habis berkarok.. hehe.


~ Bayaran untuk berkhemah (bawa sendiri) adalah RM15 sekepala untuk dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak. Kalau takde khemah boleh sewa. Boleh juga sewa chalet pada harga RM150 satu malam atau banglo 5 bilik berharga RM1800 satu malam... sesuai untuk keluarga yang datang ramai-ramai. 

25 December, 2015

Kem Cuti Sekolah Pra-Tahfiz

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Cuti sekolah hujung tahun dah hampir ke penghujung. Cukuplah sebulan si Along & Angah bersukaria menghabiskan masa cuti dengan main je kerjanya.  Kini masa untuk mengisi masa dengan aktiviti yang lebih berfaedah. Dari 21-25 Disember, hantar Along & Angah menyertai Kem Cuti Sekolah Pra-Tahfiz.

~ Antara aktivitinya; latihan menghafaz Juz Amma, tahsin solat, latihan dalam kumpulan, sukan memanah dan sebagainya.


21 December, 2015

Selamat Harijadi ke-9, Angah

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ 2 hari sebelum harijadi Angah, kami sekeluarga ke D'Pulze Shopping Complex, Cyberjaya... ambil race-kit untuk acara larian MyBuddies Run. Lepas tu sempat tengok wayang; Star Wars: The Force Awakens, bolehlah dikatakan hadiah harijadi in advance untuk Angah.

~ Selamat hari lahir yang ke-9 tahun buat Angah.

"Ya Allah, sihatkanlah dan panjangkanlah umur anak kami ini, terangilah hatinya, teguhkanlah imannya,
baguskanlah amal perbuatannya, lapangkanlah rezekinya, dekatkanlah menuju kebaikan, jauhkanlah dari keburukan.Ya Allah, kabulkanlah doa kami ini, agar anak kami menjadi anak yang soleh dan solehah,
yang sentiasa taat kepadaMu dan berbakti kepada kedua orang tuanya... Amin ya rabbal ‘Alamiin"

20 December, 2015

MyBuddies Run

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.


~ Gambar-gambar di atas masa masuk acara larian MyBuddies Run di Cyberjaya. Memang meriah sebab ada acara masked fun run (Darth Vader & Stormtrooper pun ada), persembahan artis (Ayai Illusi & Awi Rafael) dan cabutan bertuah yang hadiah utamanya dua buah kereta Axia selain motosikal dan basikal.

~ Kalau nak jogging sendiri memanglah tak berapa rajin, itulah sebabnya masuk acara ni. Seronok dan meriah lari 10km beramai-ramai, sambil dapat juga keluar peluh dan meningkatkan stamina.

~ ... Agak-agak penat berlari kita berjalan, yang penting sampai garisan penamat.  Catatan masa kali ni, 1 jam, 23 min, 03 saat... jauh ditinggalkan juara yang mencatat masa sekitar 30 minit lebih je...hihi.


13 December, 2015

Selamat Pengantin Baru Jaja & Eric

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Selamat pengantin baru buat Jaja (anak buah sebelah isteri) dan pasangannya Eric Kong. Kenduri sebelah pengantin perempuan diadakan di Bangi, manakala majlis resepsi sebelah pengantin lelaki dijalankan selang seminggu di Danga Bay, JB. Kami berkesempatan hadir ke kedua-dua majlis.


~ Semoga berkekalan bahagia hingga ke akhir hayat.

19 November, 2015

Selamat Harijadi ke-6, Aina

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Selamat hari lahir yang ke-6 tahun buat Aina.

"Ya Allah, sihatkanlah dan panjangkanlah umur anak kami ini, terangilah hatinya, teguhkanlah imannya,
baguskanlah amal perbuatannya, lapangkanlah rezekinya, dekatkanlah menuju kebaikan, jauhkanlah dari keburukan.Ya Allah, kabulkanlah doa kami ini, agar anak kami menjadi anak yang soleh dan solehah,
yang sentiasa taat kepadaMu dan berbakti kepada kedua orang tuanya... Amin ya rabbal ‘Alamiin"


15 November, 2015

Majlis Graduasi Tadika Aina

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ 15/11/2015 - Kami sekeluarga menghadiri majlis graduasi & konsert tadika Aina.

~ Acara: Dimulakan dgn persembahan tarian setiap kelas yg ada kat tadika tu, termasuk persembahan kelas Aina...owh, ada bakat juga anak aku tu menari tarian tradisional. Lepas tu diakhiri dgn acara penyampaian sijil.


~ Tahun depan Aina dah darjah 1.... cepat sungguh masa berlalu.

25 October, 2015

Gebu selamat beranak

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Semasa kami balik kampung dan mungkin sedang berseronok-seronok berkubang di Kubang Gajah Mini Waterpark, rupa-rupanya si Gebu bertarung nyawa seekor diri di rumah melahirkan anak-anaknya tanpa kami di sisi... cheh.

~ Sampai je di rumah dari kampung, tak nampak pula kelibat Gebu menyambut kepulangan kami di muka pintu seperti selalu. Rupanya sedang sibuk menyusukan anak-anaknya sebanyak 3 ekor semuanya. Mujur juga kami dah sediakan kotak tempat Gebu nak beranak sebelum balik kampung.
 


~ Gebu seekor  kucing berwarna putih yang tak pernah keluar rumah, manakala kekasih gelapnya cuma seekor kucing jantan warna kelabu bernama Labu yang selalu masuk rumah tumpang makan... Yang peliknya, takde seekor pun anak-anaknya yang sama warna dengan Gebu. Maknya warna putih, bapaknya kelabu tapi anak-anaknya dua ekor warna coklat, dan seekor lagi kekuningan... heran...heran!


24 October, 2015

Berkubang di Kubang Gajah Mini Waterpark, Temerloh

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Balik kampung menziarahi mak dan saudara mara, sempat singgah bawa anak-anak berkubang di Kubang Gajah Mini Waterpark, Temerloh. Taman air ni sebenarnya dah lebih setahun dibuka, tapi kami biasanya lalu je tak terlintas pulak nak singgah.

~ Lokasi berdekatan jambatan Temerloh dan bersebelahan Stadium Mini Temerloh. Nama je mini waterpark tapi agak besar juga kawasannya. Bayaran masuk pun boleh kata murah; RM10 untuk dewasa dan kanak-kanak bawah 12 tahun cuma RM8.

~ Mini waterpark ni hanya sesuai untuk kanak-kanak sebab kolam mandinya cetek je, golongan dewasa jadi tukang layan anak-anak boleh la.


~ Tak macam taman tema lain, di sini boleh bawa masuk makanan sendiri, berapa banyak nak bawa pun boleh tapi di dalam ni pun ada jual makanan.

~ Dari waterpark ni dibuka jam 9.00 pagi hingga masuk waktu zuhur, puaslah si Along, Angah dan Aina bersama Pokde dan acik Ijah mereka berendam dan main gelongsor sepuas-puasnya. Lain kali balik kampung nak datang sini lagi kata mereka.


17 October, 2015

Larian Statistik (StatsRun) 2015 - Putrajaya

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

StatsRun kembali lagi. Berlangsung di tempat yang sama di Putrajaya dan masih masuk acara yang sama, 10 km, cuma kategori upgrade sikit kepada Veteran seiring dengan peningkatan usia...


Kalau StatsRun 2013 dulu catatan masa 1 jam 30 minit, kali ni catatan masa turun sikit kepada 1 jam 18 minit 18 saat... ada peningkatan sikit sebab dah lebihkan sikit berlari dan kurangkan berjalan...haha. Juara kategori aku ni menamatkan larian dalam masa 38 minit je. Tak kisahlah tu, tujuan aku berlari cuma suka-suka je sambil mengekalkan kecergasan badan.



10 October, 2015

Hari Sukan Negara 2015

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Sementara Along berkayuh dalam acara Funride anjuran sekolahnya mengelilingi sekitar taman perumahan.....


... kami sekeluarga sekadar berjogging demi menyahut seruan amalan gaya hidup sihat sempena Hari Sukan Negara yang julung kali diadakan.

25 September, 2015

Suatu hari di Muzium Negara

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Semalam Hari Raya Haji, tak balik kampung pun. Hari ni sambung cuti, pagi-pagi lagi kami ke Muzium Negara... memenuhi hajat si Along yang minat subjek Sejarah katanya... ikutkan saja. Selain pameran kekal di muzium ni, ada juga pameran sementara tentang Racun & Bisa.


Selesai menjelajah muzium, kami singgah solat Jumaat di Masjid Negara. Mujurlah kali ni imam tak kena tampar macam minggu lepas.  

07 September, 2015

Sukan Antara Zon 2015, Kuantan

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Dari 3-6 September 2015, Sukan Antara Zon ke-11, Jabatan Perangkaan Malaysia telah dianjurkan di Kuantan, Pahang. Para atlet disediakan tempat penginapan di Mahallah Maimunah, Kampus Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) Cawangan Kuantan.

~ Penyertaan dibahagikan kepada 6 Zon iaitu Zon Ibu Pejabat, Tengah, Utara, Selatan, Timur dan Zon Sabah/Sarawak.

~ Venue / Acara yang dipertandingkan:
Kompleks Sukan UIAM (bola tampar, badminton, ping pong, sepaktakraw, bola jaring dan perbarisan)
Kuantan Futsal Centre (bagi acara futsal lelaki, wanita dan veteran)
Premium Lane Kuantan Plaza (acara bowling)
Stadium Darul Makmur (acara kemuncak bolasepak 9 sebelah)
 
~ Sebab tahun ni dah cukup umur menjelang senja, aku masuk dua acara iaitu Futsal Veteran dan memenuhi syarat wajib kejohanan iaitu perlu ada seorang pemain veteran dalam skuad bolasepak  9-sebelah Zon Tengah.

~Acara Futsal Veteran; Pemain cukup-cukup je, veteran lain dah tak berapa cergas. Sekumpulan dengan Zon Ibu Pejabat dan Zon Sabah/Sarawak. Disebabkan Zon Sabah/Sarawak tarik diri, hanya main satu game, tewas 1-3 kepada Zon Ibu Pejabat, terkandas di peringkat kumpulan je.


~ Acara Bolasepak 9-sebelah berlangsung di Stadium Darul Makmur. Tak sangka pulak dapat main kat stadium keramat pasukan Tok Gajah ni. Sekumpulan dengan Zon Ibu Pejabat dan Zon Selatan.
    - Menang lawan Zon Selatan 2-0, seri tanpa jaringan lawan Zon Ibu Pejabat, berjaya layak ke final.
    - Final; nasib tak menyebelahi, tewas tipis 0-1 kepada Zon Sabah/Sarawak.


~ Semoga lebih sukses dalam kejohanan akan datang yang bakal dianjurkan oleh Zon Tengah dua tahun lagi. Tak pasti lagi mampukah aku terus bermain masa tu, lutut pun ada bunyi lain macam ni. Main sehari sakitnya seminggu... huhu!

30 August, 2015

Mendaki Pine Tree Hill - Twin Peak, Bukit Fraser

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Dulu pernah tertipu masa mendaki Bukit Kutu... nama je bukit tapi ketinggiannya dah taraf gunung. Kali ni mendaki Bukit Pokok Pain & Puncak Kembar pulak (pelik pulak bunyinya bila di-translate..hehe), aku tertipu lagi.

~ Ketinggian Pine Tree Hill (1448 m / 4751 kaki d.p.l) dan Twin Peak (1505 m / 4938 kaki d.p.l) sebenarnya dah boleh masuk kategori gunung. Tapi tak kiralah bukit atau gunung, dah sampai redah je lah.

~ Jam 12.30 tengah malam, dua kereta bertolak ke Bukit Fraser. Trip kali ni kami cuma berlapan, termasuk Along & Angah. Lebih kurang 2.30 pagi, sampai Bukit Fraser, tidur dalam kereta berdekatan dataran menara jam mercu tanda Bukit Fraser tu sementara menunggu subuh.

~ Lepas solat subuh di Masjid Bukit Fraser, sarapan di Kedai Makan Hamzah yang terletak di sebelah masjid. Roti canai, nasi lemak dan sambal sotongnya memang sedap.

~ Penyerahan baju merah berbintang kuning mungkin bermakna aku dah diterima secara rasmi masuk geng bintang kuning ni. Terima kasih kepada ahkak kawasan...hihi.

~ 9.00 pagi; pendakian bermula dari pintu gerbang berdekatan Rest House TNB. Info di papan tanda mengatakan trail ni sejauh 5.5 km, dan ada beberapa pondok rehat di dua km pertama trail. Ada pondok yang masih elok dan ada yang dah usang atau runtuh dihempap pokok tumbang.

~ Permulaan trail agak santai menuruni laluan tangga batu, kemudian trail mula turun naik yang agak mencabar juga. Mujur buat daytrip je, tak perlu nak pikul beban berat.

~ Selepas kira-kira sejam, akan jumpa batu tanda sempadan negeri Pahang dan Selangor. Lepas tu akan jumpa pulak pokok yang macam ada gua di bawahnya.

~ Terdapat satu tapak perkhemahan yang dekat dengan satu punca air. Tapi berdasarkan papan tanda, dikatakan punca air tersebut dah tercemar dan tak selamat diminum.


~ Menghampiri puncak, kami terpaksa memanjat tebing menegak 70-80 darjah, setinggi kira-kira 10 meter. Terima kasih kepada yang memasang tali yang memudahkan pendakian selain berpaut pada akar-akar pokok.

~ Seperti biasa, Along mendaki dengan rentak slow & steadynya, manakala Angah sentiasa laju ke depan macam tak ingat ayahnya yang mencungap kat belakang ni... memanjang nak kena sound suruh slow sikit...

~ Agak santai sebenarnya pergerakan kami dan banyak kali juga berhenti rehat. Lebih kurang jam 1.30 petang, barulah kami sampai di puncak Pine Tree Hill. Cuaca baik, suhu agak dingin tapi agak berkabus (atau mungkin berjerebu). Kawasan puncak taklah besar mana, pemandangan hampir 180 darjah.


~ Selepas sesi bergambar sakan, Perjalanan diteruskan lagi ke Twin Peak yang hanya memakan masa kira-kira 30-40 minit, trek banyak menaik dari menurun. Pemandangan kali ini 360° dan membolehkan kami menikmati pemandangan indah bukit serta gunung-ganang sekitar.

~ Perut pun dah lapar. Masak mamee slurpy + telur, memang sedap dimakan panas-panas secara berjemaah di puncak gunung. 

~ Hampir sejam lepak di puncak Twin Peak. Lepas solat jamak zuhur & asar, bersiap untuk turun. Tetiba Along nak terberak pulak, 3 ketul hasilnya kata Along. Cheiitt... itupun nak cerita ke.

~ Jam 4.00 petang, kami turun semula ke tempat permulaan. Selepas melewati puncak Pine Tree, pergerakan kami agak perlahan ketika menuruni cerun curam tadi. 

~ Hari beransur gelap dan berkabus. Si Angah yang tadinya becok mulutnya dah makin diam je, pewai le tu. Along masih steady. Setelah mendaki semula tangga batu yang kali ni dirasakan sangat jauh, akhirnya kami sampai di starting point pada jam 8.30 malam.


 ~ Selesai membersihkan diri, kami lepak makan di Medan Selera Bukit Fraser. Along dan Angah dah pewai sangat sampai tertidur kat meja makan. Tahniah buat Along & Angah kerana berjaya mengharungi pendakian paling tinggi dan paling panjang setakat ni. Pertama kali diorang trekking sampai malam.

~ Lepas makan terus balik. Semua dah lelap dalam kereta, kepenatan dan kepeningan melalui jalan Bukit Fraser yang berliku-liku tu. Selamat sampai rumah jam 2.00 pagi.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-58.... MERDEKA!

23 August, 2015

Bolasepak Persahabatan: Statistik FC Zon Tengah vs DETURA FC

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Perlawanan persahabatan ini menjadi medan latihan terakhir pemain skuad 9-sebelah Zon Tengah dalam sukan antara zon Jabatan Perangkaan Malaysia yang akan berlangsung dari 3-6 September 2015 di UIAM cawangan Pahang di Kuantan.

~ Sebagai pemain yang memenuhi 1 kuota pemain veteran dalam skuad ni, cadangnya datang nak main sekejap je, tapi ramai pulak pemain lain yang muda-muda tak dapat datang atau datang lambat sikit, lama pulak la pakcik kena main... ishhh3.


~ Perlawanan diadakan di Padang C, Institut Sukan Negara (ISN) Bukit Jalil. antara Statistik FC Zon Tengah menentang Kelab Detura FC. Perlawanan berkesudahan pasukan kami menang 6-5...

~ Dah macam main futsal pulak banyak jaringan dan banyak bolos. Dalam situasi ni ada dua kemungkinan, iaitu pasukan ni sama kuat... ataupun sama-sama tak kuat...hihihi...

22 August, 2015

Mendaki Bukit Tabur Far East

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ 22 Ogos 2015; aktiviti hiking kali ni di Bukit Tabur Far East, Taman Melawati.

~ Starting point; masuk ikut jalan belakang Zoo Negara, berdekatan Jalan L5, Taman Tropika Kemensah, Ulu Kelang. Sekitar kawasan tempat kami parking tu kerja-kerja pembinaan meratakan tanah untuk projek perumahan sedang dijalankan. Jadi kalau datang sekali lagi pasti starting point ni akan berubah, dah penuh dengan rumah kediaman.

~ Mula mendaki kira-kira pukul 8.30 am. Selepas melalui tapak pembinaan, kami 10 orang mula mendaki melalui kawasan dusun buah yang luas menghijau milik persendirian. Awas, ada berbelas ekor anjing berkawal di dusun ni. Mujur cuma anjing biasa, kuat menyalak tapi sebenarnya eksyen je lebih. Tapi harap jangan ada yang gatal tangan nak petik buah kat sini... takut-takut lepas ni tuan punya dusun bela rottweiler pulak lagi naya.

~ Di penghujung dusun, barulah jumpa trek hutan. Setelah hampir 30 minit pendakian, sampai ke checkpoint pertama iaitu persimpangan menuju Bukit Tabur Extreme (simpang ke kanan) dan Bukit Tabur Far East (ikut simpang kiri).

~ Dari sini, perjalanan ke Puncak Tabur Far East, treknya agak curam dan kemudian agak mendatar namun perlu berhati-hati kerana treknya berbatu manakala di kiri dan kanan trek adalah gaung yang agak curam…

~ Tiba di puncak Tabur Far East, pemandangan di sini memang sangat menarik. Di sebelahnya pemandangan empangan Klang Gate manakala di sebelah lagi pemandangan sekitar kawasan Taman Melawati hingga pusat bandaraya KL.

~ Dari puncak Far East, kami meneruskan perjalanan kira-kira 15 minit ke penghujung rabung yang memisahkan Bukit Tabur East dan Far East. Dari sini boleh nampak jelas pendaki-pendaki lain yang sedang mendaki Bukit Tabur East.


~ Perjalanan turun ikut jalan yang sama masa naik tadi. Macam biasa trip pendakian ke Bukit Tabur pasti akan berakhir dengan pekena Nasi Ayam Taman Melawati + cendol + ABC... ganti balik kalori yang dah banyak terbakor tadi.

09 August, 2015

Jangkitan kuman di paru-paru (pneumonia)

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Petang Sabtu, 8/8/2015; dalam perjalanan balik kampung sebab nak menghadiri jamuan raya sambil reunion sekolah menengah aku dulu, singgah klinik berdekatan rumah sebab si Angah dah dua hari batuk-batuk. Mulanya ingatkan batuk biasa je, tapi bila nampak dia bernafas agak laju dan pendek-pendek, lepas tu mengadu sakit kat dada dan perut bila batuk, kena hantar klinik juga ni.

~ Di klinik, lepas masuk oksigen pun masih tiada perubahan. Nak kata asma tak pernah pulak ada sejarah asma. Doktor buat surat rujuk ke hospital... mungkin ada jangkitan kat paru-paru. Balik rumah dulu, ibunya siapkan apa yang patut... barulah aku dan Angah berdua je ke hospital. Bila dah kena rujuk ke hospital ni confirm kena masuk wad rasanya... kensel la balik kampung petang tu.

~ Mulai lepas maghrib sampailah keesokan paginya, Angah ditempatkan di wad pemerhatian. Ada la 4-5 kali masuk oksigen, masuk air sebab bimbang dehidrasi, masuk ubat, buat ujian darah dan x-ray. Akhirnya jam 10 pagi baru dibenarkan balik rumah sebab dah beransur sembuh dan jangkitan belum begitu serius, hanya perlu teruskan makan ubat je... alhamdulillah.


~ Apapun, bila anak-anak batuk, selsema atau demam lebih dari dua hari cepat-cepatlah bawa ke klinik atau hospital sebelum melarat lebih teruk atau mungkin ada jangkitan lebih serius yang membahayakan nyawa. Sebelum ni aku sendiri pun tak ambil tau sangat tentang jangkitan kuman pada paru-paru ni, jadi bila dah terkena pada anak sendiri barulah nak ambil peduli...huhu.


Jangkitan Kuman di Paru-Paru (Pneumonia)
Sumber: MyHealth, Kementerian Kesihatan Malaysia

Pengenalan
Sistem pernafasan manusia terbahagi kepada bahagian atas dan bahagian bawah. Bahagian bawah terletak di dalam dada dan terdiri daripada saluran pernafasan dan pundi-pundi udara (air sacs).

Jangkitan kuman di paru-paru boleh melibatkan saluran pernafasan (bronchitis) dan pundi-pundi udara (pneumonia). Secara amnya, jangkitan kuman di tisu paru-paru dikenali sebagai pneumonia. Ia adalah jangkitan kuman yang biasa dikalangan kanak-kanak kecil dan orang-orang tua.

Ia disebabkan oleh virus atau bakteria. Kadang-kala ia juga disebabkan oleh jangkitan awal pada sistem pernafasan di bahagian atas (batuk dan selesema) yang merebak ke bahagian bawah sistem pernafasan.
Jangkitan kuman ini boleh melibatkan keadaan yang tidak serius hinggalah kepada keadaan yang membahayakan nyawa.

Tanda dan gejala
Ini bergantung kepada sebab, umur dan penyakit yang berkaitan dengan seseorang kanak-kanak itu.
Secara amnya, kanak-kanak akan mengalami:
  • Demam panas.
  • Batuk dengan atau tanpa kahak.
  • Sakit dada.
  • Tiada selera makan, tidak mahu makan.
  • Rasa tidak sihat, sering merengek.
  • Pernafasan laju atau susah bernafas.
  • Muntah atau cirit-birit.

Adakah jangkitan kuman paru-paru ini serius?
Jangkitan kuman paru-paru boleh menjadi sangat serius dalam masa yang singkat terutamanya dikalangan kanak-kanak kecil.

Kanak-kanak boleh mengalami kekurangan air (dehidrasi) atau kekurangan oksigen. Kanak-kanak yang mengalami tanda-tanda berikut perlu dimasukkan ke hospital:
  • Pernafasan laju.
  • Sukar untuk bernafas.
  • Bibir menjadi biru.
  • Batuk berdarah.
  • Tidak boleh makan atau minum atau tidak kencing.

Apakah rawatan untuk jangkitan di paru-paru?
Jenis rawatan bergantung kepada tahap jangkitan. Kebanyakannya adalah tidak serius dan disebabkan oleh virus, oleh itu sistem pertahanan badan memainkan peranan utama untuk melawan penyakit ini. Apabila jangkitan kuman ini disebabkan oleh bakteria, antibiotik akan diberi oleh doktor.

Untuk jangkitan yang tidak serius, ubat boleh diberi dalam bentuk pil.
Anda boleh mencuba rawatan ini di rumah:
  • Paracetamol/Panadol.
  • Rehat yang secukupnya.
  • Minum air yang banyak.
Sekiranya jangkitan menjadi lebih serius ubat akan diberikan melalui suntikan. Jika jangkitan kuman di paru-paru ini berlarutan atau menjadi kritikal, anak anda perlu dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan oksigen, antibiotik dan sokongan perubatan yang lain.

Apakah langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan jangkitan kuman ini?
Mengekalkan amalan cara hidup sihat. Amalan kebersihan diri dan persekitaran yang baik. Teruskan penyusuan susu ibu. Mengambil immunisasi boleh mencegah jangkitan kuman di paru-paru. Contohnya:
  • Vaksin batuk kokol (pertussis) dan demam campak (measles) - wajib untuk semua kanak-kanak di bawah Program Immunisasi Kanak-Kanak Negara (National Childhood Immunization Programme).
  • Vaksin influenza - untuk kanak-kanak tertentu yang berisiko tinggi contohnya masalah pernafasan yang kronik, penyakit jantung dan masalah kurang pertahanan badan.
  • Vaksin pneumococcal - untuk kanak-kanak yang berisiko tinggi contohnya kanak-kanak yang tiada limpa, sakit buah pinggang yang kronik dan kanak-kanak yang menerima rawatan yang melemahkan sistem pertahanan badan.
Jika anda merasa anak anda termasuk dalam golongan kanak-kanak berisiko tinggi, sila dapatkan nasihat doktor.

Semakan akhir : 26 April 2012
Penulis : Dr. Chan Kwai Cheng
Penyemak : Dr. Norzila bt. Mohamed Zainudin

31 July, 2015

Bolasepak Persahabatan: Statistik FC Zon Tengah vs TRWLK

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.


~ Perlawanan persahabatan ini menjadi medan pemilihan pemain untuk mewakili skuad 9 sebelah Zon Tengah dalam sukan antara zon Jabatan Perangkaan Malaysia yang akan berlangsung dari 3-6 September 2015 di UIAM cawangan Pahang di Gambang.

~ Sempatlah aku main sekejap, sekadar untuk memberi sokongan kepada pemain-pemain muda, dan sekadar untuk memenuhi 1 kuota pemain veteran dalam skuad ni.. hihi.

~ Perlawanan diadakan di atas permukaan padang tiruan berwarna biru di NPNG Sports Centre, Damansara Damai antara Statistik FC Zon Tengah menentang Kelab Penyokong Kelantan The Red Warriors Lembah Kelang (TRWLK) berkesudahan TRWLK menang 2-1.


25 July, 2015

Melangkah ke usia 40 tahun

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera. 

Alhamdulillah... masih diberi kesempatan untuk menikmati kehidupan pada usia 40 tahun... bermakna makin singkat tempoh aku transit kat dunia ni. Aku kongsikan info ni sebagai peringatan untuk diri sendiri dalam menghabiskan sisa-sisa hidup aku yang entah berapa lama lagi agaknya..


Oleh Tuan Ibrahim Tuan Man

(Petikan dari Harakahdaily.net) 


Bila ada persoalan tentang umur 40 tahun manusia, saya terfikir sejenak. Belum pernah saya membincangkannya dengan sesiapa sebelum ini. 

Bila saya cuba mengajak kepada perbincangan, ramai yang berkata itu cuma psikologi barat untuk menggambarkan kehidupan mesti enjoy dan berseronok, dan pada umur ini barulah fikir tentang masa depan.



Ramai tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. Allah swt. berfirman,


حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

“Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” (al-Ahqaf: 15)

Usia 40 tahun disebut dengan jelas dalam ayat ini. Pada usia inilah manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fizikal, intelektual, emosi, mahupun spiritualnya. Benar-benar telah meninggalkan usia mudanya dan melangkah ke usia dewasa yang sebenar.

Doa yang terdapat dalam ayat tersebut dianjurkan untuk dibaca oleh mereka yang berusia 40 tahun dan ke atas. Di dalamnya terkandung penghuraian yang jelas bahawa mereka; telah menerima nikmat yang sempurna, kecenderungan untuk beramal yang positif, telah mempunyai keluarga yang harmoni, kecenderungan untuk bertaubat dan kembali kepada Allah

Pada ayat yang lain, firman Allah;

أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيْهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيْرُ


"Apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam tempoh yang cukup untuk berfikir bagi orang-orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepadamu pemberi peringatan? "(al-Fathir: 37)


Menurut Ibnu Abbas, Hasan al-Bashri, al-Kalbi, Wahab bin Munabbih, dan Masruq, yang dimaksud dengan “umur panjang dalam tempoh yang cukup untuk berfikir” dalam ayat tersebut tidak lain adalah ketika berusia 40 tahun.


Menurut Ibn Kathir, ayat ini memberikan petunjuk bahawa manusia apabila menjelang usia 40 tahun hendaklah memperbaharui taubat dan kembali kepada Allah dengan bersungguh-sungguh. Apabila itu berlaku menjelang usia 40 tahun, maka Allah memberikan janjiNya dalam ayat selepas itu: (maksudnya) Kematangan.


Usia 40 tahun adalah usia matang untuk kita bersungguh-sungguh dalam hidup. Mengumpulkan pengalaman, menajamkan hikmah dan kebijaksanaan, membuang kejahilan ketika usia muda, lebih berhati-hati, melihat sesuatu dengan hikmah dan penuh penelitian. Maka tidak hairan tokoh-tokoh pemimpin muncul secara matang pada usia ini. Bahkan Nabi s.a.w, seperti yang disebut oleh Ibn ‘Abbas:


“Dibangkitkan Rasulullah s.a.w pada usia 40 tahun” (riwayat al-Bukhari).

Nabi Muhammad saw. diutus menjadi nabi tepat pada usia 40 tahun. Begitu juga dengan nabi-nabi yang lain, kecuali Nabi Isa as. dan Nabi Yahya as.

Mengapa umur 40 tahun begitu penting?

Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyah usia manusia diklasifikasikan menjadi 4 (empat) period, iaitu:
1. Kanak-kanak ( sejak lahir hingga akil baligh )
2. Muda atau syabab ( sejak akil baligh hingga 40 tahun )
3. Dewasa ( 40 tahun hingga 60 tahun )
4. Tua atau syaikhukhah ( 60 tahun hingga mati )

Usia 40 tahun adalah usia ketika manusia benar-benar meninggalkan masa mudanya dan beralih kepada masa dewasa penuh. Kenyataan yang paling menarik pada usia 40 tahun ini adalah meningkatnya minat seseorang terhadap agama sedangkan semasa mudanya jauh sekali dengan agama. Seolah-olah macam satu fitrah di usia ini ramai yang mula menutup aurat dan mendekati kuliah-kuliah agama.


Salah satu keistimewaan usia 40 tahun tercermin dari sabda Rasulullah saw;


لعَبْدُ الْمُسْلِمُ إِذَا بَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً خَفَّفَ اللهُ تَعَالَى حِسَابَهُ ، وَإِذَا بَلَغَ سِتِّيْنَ سَنَةً رَزَقَهُ اللهُ تَعَالَى الْإِنَابَةَ إِلَيْهِ ، وَإِذَا بَلَغَ سَبْعِيْنَ سَنَةً أَحَبَّهُ أَهْلُ السَّمَاءِ ، وَإِذَا بَلَغَ ثَمَانِيْنَ سَنَةً ثَبَّتَ اللهُ تَعَالَى حَسَنَاتِهِ وَمَحَا سَيِّئَاتِهِ ، وَإِذَا بَلَغَ تِسْعِيْنَ سَنَةً غَفَرَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ وَشَفَّعَهُ اللهُ تَعَالَى فِى أَهْلِ بَيْتِهِ ، وَكَتَبَ فِى السَّمَاءِ أَسِيْرَ اللهِ فِى أَرْضِهِ – رواه الإمام أحمد


“Seorang hamba muslim bila usianya mencapai 40 tahun, Allah akan meringankan hisabnya (perhitungan amalnya). Jika usianya mencapai 60 tahun, Allah akan memberikan anugerah berupa kemampuan kembali (bertaubat) kepadaNya. Bila usianya mencapai 70 tahun, para penduduk langit (malaikat) akan mencintainya. Jika usianya mencapai 80 tahun, Allah akan menetapkan amal kebaikannya dan menghapus amal keburukannya. Dan bila usianya mencapai 90 puluh tahun, Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan dosa-dosanya yang dahulu, Allah juga akan memberikan pertolongan kepada anggota keluarganya, serta Allah akan mencatatnya sebagai tawanan Allah di bumi. (riwayat Ahmad)


Hadis ini menyebut usia 40 tahun paling awal memiliki komitmen terhadap penghambaan kepada Allah swt. sekaligus konsisten terhadap Islam, maka Allah swt. akan meringankan hisabnya. Orang yang usianya mencapai 40 tahun mendapatkan keistimewaan berupa hisabnya diringankan. Tetapi umur 40 tahun merupakan saat harus berhati2 juga. Ibarat waktu, orang yang berumur 40 tahun mungkin sudah masuk senja. Abdullah bin Abbas ra. dalam suatu riwayat berkata, “Barangsiapa mencapai usia 40 tahun dan amal kebajikannya tidak mantap dan tidak dpt mengalahkan amal keburukannya, maka hendaklah ia bersiap-siap ke neraka.”


Imam asy-Syafi’i tatkala mencapai usia 40 tahun, beliau berjalan sambil memakai tongkat. Jika ditanya, jawab beliau, “Agar aku ingat bahwa aku adalah musafir. Demi Allah, aku melihat diriku sekarang ini seperti seekor burung yang dipenjara di dalam sangkar. Lalu burung itu lepas di udara, kecuali telapak kakinya saja yang masih tertambat dalam sangkar. Komitmenku sekarang seperti itu juga. Aku tidak memiliki sisa2 syahwat untuk menetap tinggal di dunia. Aku tidak berkenan sahabat-sahabatku memberiku sedikit pun sedekah dari dunia. Aku juga tidak berkenan mereka mengingatkanku sedikit pun tentang hiruk pikuk dunia, kecuali hal yang menurut syara’ lazim bagiku. Di antara aku dan dia ada Allah.”


Lantas, apa yang harus kita lakukan menginjak usia 40 tahun?

1. Meneguhkan tujuan hidup
2. Meningkatkan daya spiritual
3. Menjadikan uban sebagai peringatan
4. Memperbanyak bersyukur
5. Menjaga makan dan tidur
6. Menjaga istiqamah dalam ibadah.

Jika ada yang mengatakan bahawa: Life began at forty, saya cenderung berpendapat kehidupan yang dimaksudkan ialah kehidupan terarah kepada mendekatkan diri kepada penciptaNya dengan sebenar-benarnya. Tetapi satu perkara yang kita harus sentiasa sedar bahawa kematian memanggil kita bila-bila masa tanpa tanda, tanpa alamat dan tanpa mengira usia. Jika kita beranggapan harus menunggu usia 40 tahun untuk baru memulakan kehidupan yang dimaksudkan di atas, maka rugi dan sia-sia lah hidup kita jika umur kita tidak panjang.


Maksud sabda Nabi Muhammad S.A.W ,” Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati”.

 

22 July, 2015

Sehari di Kidzania Kuala Lumpur

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Lepas raya, Along, Angah dan Aina pasti sibuk menghitung duit raya, Biasanya separuh disimpan untuk kegunaan masa depan, separuh lagi dibelanjakan. Daripada dibelanjakan tak tentu arah, lebih baik dibelanjakan untuk perkara-perkara yang berfaedah.

~ 22 Julai 2015 (Rabu) bersamaan 6 Syawal, kami sekeluarga ke KidZania Kuala Lumpur, yang terletak di The Curve NX, sebelah IKEA... Mutiara Damansara. Hari ni sepatutnya hari pertama bersekolah selepas cuti raya. Tapi kami buat keputusan pergi weekday sebab dengar khabarnya kalau weekend orang ramai sangat. Tak apalah ponteng sehari sebab ini pun salah satu proses pembelajaran juga.

~ Dalam bangunan KidZania ni, dibina sebuah bandar seperti dunia sebenar, di mana kanak-kanak boleh belajar dan merasai pengalaman hidup sebenar macam orang dewasa. Mereka akan belajar cara mendapatkan duit dengan bekerja, cara belanjakan duit, simpan duit dan menimba pengalaman dengan bekerja dalam berbagai bidang. Jadi boleh nampak sikit sebanyak gambaran sebenar alam pekerjaan yang mungkin jadi cita-cita mereka.

~ Waktu operasi: Isnin-Jumaat dari 10 pagi - 5 petang manakala hujung minggu, cuti sekolah dan cuti umum ada dua sessi; 10 pagi - 3 petang dan 4 petang - 9 malam. Jadi lebih untung pergi weekdays, masanya lebih lama.

~ Harga tiket memang le agak mahal tapi boleh jimat sikit kalau beli online. Mak bapak yang tak terlibat dalam aktiviti pun kena beli tiket juga... adehh... patutnya mak bapak bayar RM10 dah le.

~ Masuk je ke dunia KidZania, mereka akan diberi cek bernilai 50 Kidzos (matawang dalam Kidzania) sebagai modal permulaan untuk meneroka bandar Kidzania. Cek tu kena tunaikan sendiri di bank. Di bank juga boleh buat akaun simpanan minimum 50 Kidzos dan boleh juga buat kad ATM. Simpanan boleh dikeluarkan kalau nak datang lagi ke sini.

~ Setiap kerja akan dibayar gaji, tapi kalau guna perkhidmatan misalnya masuk kelas memasak atau masuk salun kecantikan kenalah bayar... semuanya menggunakan matawang Kidzos. Jadi duit 50 Kidzos tu boleh bertambah lagi kalau rajin kerja.

~ Tempoh setiap aktiviti lebih kurang 15-30 minit, tak termasuk masa beratur menunggu giliran. Jadi kalau pergi hari cuti mungkin kena beratur lama.

~ Ibu bapa tak dibenarkan masuk ke dalam premis/kedai, cuma boleh tunggu dan ambil gambar dari luar je. Tapi di setiap premis akan ada jurukamera khas yang ambil gambar anak-anak. Sebelum balik boleh singgah kedai gambar untuk beli gambar mana yang berkenan siap frame. tapi kena standby RM lah ye.

~ OK jom tengok gambar aktiviti yang sempat anak-anak cuba (gambar diambil pakai kamera hp je):

1. Tunaikan cek di CIMB Bank... hanya kanak-kanak dibenarkan masuk ke bank ini
2. Along & Angah belajar memasak di Ayam Brand Cooking School
3. Aina dapat kerja di kedai permata Karatz Jewellery
4. Taklimat kepada ahli bomba sebelum bertugas memadam kebakaran
5. Lori bomba yang dinaiki untuk memadam kebakaran hotel... betul-betul kena pancut air ni


1. Dental Care... kalau jadi doktor gigi nanti boleh la cabut gigi ayah free
2. Kerja merayau-rayau hantar kiriman Poslaju 
3. Aina buat facial di KURLZ Beauty Salon
4. Angah jadi cashier, Along jadi customer di Kedai Runcit Z-Mart
5. Lepak jap makan aiskrim 


1. Aina belajar buat kraftangan di STABILO Arts & Crafts Studio
2. Belajar melukis & mewarna di Painting School
3. Maklumat yang ada di setiap pintu masuk premis
4. Kerja di OREO Cookie Factory... selain dapat gaji, dapat juga makan biskut OREO
5. Makan dulu... jangan membazir, mahal tuu


1. Kalau jadi polis jangan makan rasuah ye anak-anak...
2. Jadi penari kebudayaan buat persembahan sempena raya
3. AirAsia Flight Simulator... belajar jadi pilot
4. Jadi jurutera komputer di Z-Tech Computer Factory
5. Dapat kerja di Lifebuoy Health Institute... buat shower gel
6. Dapat minum Vitagen free lepas kerja di Vitagen Marigold Milk Factory


1. Kerja di makmal buat vitamin Pharmaniaga
2. Mintak kerja jururawat je di KPJ Specialist Hospital
3. Sekali dapat jadi doktor pakar bedah pulak...
4. Bergambar di lobi
5. Nak balik dahh...


~ Nak makan? Dalam Kidzania ada kafe dan kedai makan seperti Marrybrown tapi harga makanan memang mahal. Misalnya harga seketul burger mencecah RM9.00 dan satu set nasi+lauk+sayur+air mencecah RM17.00++. Makanan dari luar tak dibenarkan bawa masuk, tapi rasanya boleh je seludup... masa kami masuk tu takde sapa cek pun... hihi. Oopps... nak makan minum kena guna matawang RM ye... duit Kidzos tak laku!

~ Baki duit Kidzos yang tak habis boleh dibelanjakan untuk beli barang di kedai souvenir, atau simpan dalam bank (boleh guna next visit) atau kalau tak sempat ke bank macam kami bawa balik je simpan kat rumah... hehe.

~ 4.50 petang; seluruh bandar Kidzania bergema dengan lagu tema dan tarian khas oleh pekerja-pekerja Kidzania beramai-ramai di depan premis masing-masing menandakan operasi dah nak tutup.

~ Dari 10 pagi - 5 petang, sempatlah buat 20 jenis aktiviti/pekerjaan termasuk satu lagi aktiviti sebagai Secret Agent yang tak dapat diambil gambar sebab dalam premis tertutup (memang secret betul tu). Walaupun tak perlu beratur panjang, ada banyak lagi aktiviti/pekerjaan yang tak sempat Along, Angah & Aina cuba... nampaknya kena datang lagi lain kali... lain bulan... lain tahun... atau lepas raya tahun depan kot...hihi. Insya Allah jika ada rezeki lebih kita datang lagi sebab kunjungan ke sini memang berbaloi untuk anak-anak.

Nak tau aktiviti-aktiviti lain yang boleh dicuba di KidZania, rujuk peta lengkap di SINI



21 July, 2015

Salam Aidilfitri 2015

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Salam Aidilfitri, maaf zahir batin dari kami sekeluarga buat semua yang mengenali kami. Maaf atas segala keterlanjuran perkataan mahupun perbuatan. Mohon dihalalkan yang termakan dan terminum. Mohon dihalalkan segala hutang piutang jika ada.. (bab nak halalkan hutang ni payah la kot... haha)


~ Tahniah buat Angah yang berjaya puasa penuh tahun ni. Aina pulak baru belajar puasa setengah hari, itupun bila hari cuti je, masa kat sekolah tadika tak larat katanya. Along pulak dah masuk tahun ke-3 dia puasa penuh.

~ Tahun ni giliran beraya rumah mertua di Ipoh. Tak begitu meriah kali ni kerana raya pertama kebanyakan ipar duai beraya dulu di rumah mertua masing2.

~ Malamnya lepak di Dataran KTM Ipoh... waktu malam memang meriah kat sini dengan aktiviti main kasut roda dan skuter kecik. Kasut roda boleh disewa RM5 sejam manakala skuter kecik RM10 selama 20 minit. Kalau jatuh terseliuh boleh juga urut kaki kat sorang tukang urut yang selalu lepak sini, harga cuma RM10 selama setengah jam. Kat Dataran KTM ni juga ada air pancut dengan lampu berwarna-warni menambahkan lagi suasana 'happening' kat sini.

~ Petang raya kedua, balik ke rumah kami di Sg Buloh... balik menjenguk kucing2.

~ Raya ketiga hingga kelima baru balik Pahang kampung koi yg tercinta... hihi. Raya2 pun sempat masuk dusun kutip durian.

~ Alhamdulillah tahun ni tak terperangkap dalam trafik jem!

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.


14 June, 2015

Mendaki Gunung Mulu & Pinnacles, Sarawak

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Log XPDC Mendaki Gunung Mulu & Pinnacles: 5-13 Jun 2015 

Line up 9 orang: Sham Castello, Abg.Haris, Mongkut, Leong, Hamdan, Fuzzy, aku serta dua gadis sebagai penyeri, Aisya & Azimah.

*Innalillahi wainna ilaihi raaji'uun. Salam takziah buat keluarga semua 18 pendaki yang terkorban dalam kejadian gempa bumi di Gunung Kinabalu, Sabah pada jam 7.15 pagi, 5 Jun 2015, hari yang sama kami berangkat ke Miri. Siapa sangka Sabah boleh kena gempa bumi kuat.
*Catatan masa adalah berdasarkan masa aku yang jalan santai2 je. Yang laju pastilah sampai lebih awal.
*Masa di Mulu lebih kurang awal sejam berbanding semenanjung. Subuh kat sini 4.50am, pukul 6.00am dah cerah kat sini.
*Aku tak banyak ambil gambar pun, cuma menumpang kasih kat kamera canggih orang lain. Terima kasih kepada Aisya, Fuzzy, Hamdan, Abg.Haris & Leong yang sudi belanja gambar... hihi.


4 JUN 2015 (KHAMIS)
8.00pm – Perjumpaan team xpdc bersama abg. gogo Sham Castello @ Restoran Half Moon, Serdang.
~ pekena nasi arab, briefing, agihan rations & tshirt.


HARI PERTAMA;  5 JUN 2015 (JUMAAT)
KLIA2 - Miri 
4.10pm – Berlepas ke Miri (AirAsia). Yang lain2 dah gerak pagi & tengahari tadi.
6.20pm – Tiba di Miri Airport. Sama flight dengan Azimah & Hamdan rupanya. Check in Miri Trail Guesthouse... bangunannya kat seberang airport je.
9.00pm - Naik teksi ke bandar Miri. Dinner ramai2@Rest.Muara - menu specialnya nasi lalapan, lebih kurang macam nasi ayam penyet tapi boleh tukar lauk ayam/daging/keli/bawal dsb.
10.00pm- sempat layan Midnite Busker nyanyi kat seberang jalan depan restoran ni. Lepas tu balik Miri Trail Guesthouse tumpang kereta yang disewa Fuzzy & Aisya.

nasi lalapan@restoran muara, miri


HARI KE-2;  6 JUN 2015 (SABTU)
Miri - Mulu Park HQ - Lang Cave & Deer Cave 
6.30am - Sarapan mee kolok kat restoran bawah Miri Trail Guesthouse.
9.00am – Berlepas ke Mulu naik Maswings 64-seater ATR.
9.20am – Tiba di Mulu Airport.
~ naik van ke Mulu Park HQ. RM 5 per pax (5 minit je dah sampai.. boleh jalan kaki je kalau sanggup)
~ sampai pejabat Mulu Park HQ, register kemudian dipakaikan gelang yang kena pakai sepanjang berada kat Mulu ni. Bangunan pejabat ni sekali dengan kafe, kedai souvenir dan muzium mini.
~ Check in hostel Tongkat Ali, lengkap dengan katil (siap selimut & tuala), shower (ada water heater), pantri (ada cerek, cawan & pinggan). Nak masak maggi boleh la, nak makan berat kena pergi kafe.
~ Asingkan barang2 & rations yang nak dibawa untuk naik G.Mulu dan ke Pinnacles. Barang yang tak diperlukan boleh disimpan kat stor Mulu Park HQ. Selamat, tak perlu bayar dan paling penting meringankan sikit beban nak kena pikul.
12.00pm - lunch makan maggi je... malas nak ke kafe. Lepas makan terlelap kejap.
2.30pm – Trekking ke Lang & Deer Cave. Guide: Henry (etnik Penan). Aktiviti santai2 menjelajah gua sambil menikmati keindahan stalagtite & stalagmite sambil menghidu harumnya bau guano.
5.30pm - bergegas keluar gua menuju pelantar khas untuk tengok kelawar... lama juga lepak menunggu.
6.00pm – menjelang senja, tengok berjuta-juta kelawar keluar cari makan dari dalam Deer Cave (bat exodus). Membentuk formasi menarik tak putus2.
6.20pm - Kelawar belum habis keluar, kami balik ke Mulu Park HQ, jauh lagi nak jalan 3km ni.
7.30pm – Dinner sendiri2 kat kafe. Harga boleh tahan... Nasi goreng mamak RM11.50 + milo panas RM3.50.
8.30pm – Briefing oleh guider, Peter (etnik Lunbawang) & Suki (Penan).

1. sarapan dulu   2. ini 64-seater maswings atr, bukannya bas    3. sampai airport mulu   4. riang sungguh mereka        5.sampai2 je wajib bergambo kat signboard dulu

1. hostel tongkat ali   2. menuju gua   3. dalam deer cave   4. hiasan gua   5. gua di pintu gua   6.menuju pelantar khas 7.menunggu kelawar   8. akhirnya keluar juga dia


HARI KE-3;  7 JUN 2015 (AHAD)
Mulu Park HQ - Camp 1 - Camp 2 - Camp 3 (13.9 km)
7.30am – Sarapan disediakan di kafe. Tapi dah makan bubur segera + kopi 3in1 kat hostel tadi... nasi lemak tu aku tapau untuk lunch nanti.
8.30am – Start trekking. Trek landai je.
9.20am – Tiba di Paku Waterfall... air terjun yang unik sebab keluar dari dalam gua... Take 5.
10.15am – Menyeberangi sungai besar pertama.
11.15am – Menyeberangi sungai besar ke-2 (antara 2 sungai ni akan melintasi beberapa anak sungai lain)
11.30am – Tiba di Camp 1.
~ Ada sungai  kat sini. Kem ni lengkap dengan pondok, peralatan memasak & sleeping mat tebal.
~ lunch nasi lemak kat sini.
12.20pm – Sambung trekking. Trek turun naik.
1.50pm – Tiba Camp 2. Kem ni cuma kawasan lapang. Ada punca air di sini.
2.40pm – Sambung trekking: Trek masih turun naik bukit.
3.00pm - solat jamak zuhur dan asar.
3.10pm - teruskan perjalanan, trek dah mula pacak.
6.25pm – sempat juga sampai campsite Camp 3 (1350m/4429ft d.p.l) sebelum gelap.
~ Mandi, solat. Kem ni ada tangki tadahan air hujan. Lengkap dengan bilik air, pondok, peralatan memasak, dapur gas & pinggan mangkuk.
~ Menu dinner: Nasi putih, daging salai masak lemak, sayur tumis bendi.
~ adehh... kat sini pulak gigi nak sakit... seksa nak kunyah daging...
~ Dari Mulu Park HQ ke Camp 3...awas... banyak pacat berkeliaran.

1. nasi lemak & bot   2. nikmatnya makan tepi sungai   3. suasana kat kafe   4. baru lepas briefing  5. trekking bermula  6.paku waterfall
1. cross sungai pertama   2. cross sungai kedua   3. check pacat   4. pondok di camp1   5. dalam camp1   6.pondok di camp3



HARI KE-4;  8 JUN 2015 (ISNIN)
Camp 3 - Camp 4 (4.8 km)
7.00am – Sarapan: kueyteow goreng, kopi O & tapau nasi+sambal ikan bilis untuk lunch.
8.30am – Start trekking: Trek campur2 pacak, turun naik & landai. Trek berlumut cantik... mossy forest.
~ Jalan santai2 je... pantang jumpa port baik mesti berhenti lepak. Layan si Mongkut berasap & Leong berkabus... haha.
12.20pm - berhenti lunch & buka dapur haram pekena air neslo panas... nikmat betul 
2.00pm - sampai Camp 4 (1823m/5980ft d.p.l). Suhu agak sejuk dan berkabus kat sini ditambah pulak bila angin bayu/angin lalu bertiup.. Mungkin sebab tu pondok kat sini dindingnya bertutup habis.
~ Ada tangki tadahan air hujan dan bilik air.
~ Tak jauh di belakang pondok ada helipad. Dari helipad ni kalau cuaca cerah boleh nampak puncak G. Mulu, G.Benarat, G.Api dan airport Mulu.
4.00pm - Mandi, solat & borak. Banyak masa lepak sini sementara tunggu awal pagi esok nak naik puncak.
6.00pm- dinner: nasi putih, kari sardin, sambal terung goreng & sambal kicap. Tidur awal... hujan sepanjang malam tapi entah kenapa tidur tak berapa lena.

1. mossy forest  2. nephentes lowii banyak di sini   3. komplot dapur haram   4. pondok di camp4   5. helipad yang berkabus  6.hidangan malam



HARI KE-5;  9 JUN 2015 (SELASA)
Camp 4 - Puncak G.Mulu - Camp 4 - Camp 3 (10.8 km)
3.20am – Kuatkan semangat bangun di awal pagi yang dingin... misi ke puncak... daypack je. Trek turun naik kemudian pacak. 
5.20am – sampai puncak tipu 1... trek dari sini memang azab pacaknya. Kena banyak pakai tali dan berpaut pada akar pokok.
5.55am – sampai puncak tipu 2... ada kawasan lapang. Hari dah nak siang, solat subuh sini. Boleh nampak puncak Mulu dari sini. Ikut trek permatang.
6.10am – Alhamdulillah... berjaya sampai di puncak G.Mulu (2376m/7795ft d.p.l).
~ Ada pondok kecik, beirut yang dah tumbang dan tiang pemancar radio.
~ jalan ke depan sikit ikut lorong tikus cari port baik untuk tengok sunrise. Subhanallah... malam tadi hujan sepanjang malam... pagi ni cuaca cukup cerah. Suhu 18'C.
~ View 360º. Dari puncak boleh nampak G.Api, G.Benarat, G.Buda, G.Murud & Bukit Batu Lawi.
~ Tahniah buat Leong & Mongkut yang berjaya grad G12 kat sini...
7.10am – Sejam di puncak, cukup puas hati, gerak turun semula ke Camp 4. Azab nak naik... azab juga nak turun... adehhh... memang tangkap lutut punya. Amalkan teknik turun gostan, turun ketam & berpaut kat pokok untuk mengurangkan tekanan pada lutut.
9.00am – Tiba di Camp 4, sarapan mi goreng. Tapau nasi lauk sambal ikan bilis untuk lunch. Berkemas untuk turun semula ke Camp 3.
10.55am - gerak turun santai.
3.00pm – Tiba di Camp 3 - Mandi, solat & rehat.
6.00pm - Dinner: menu nasi putih, sambal paru, sayur suhun+kobis, kopi O. Dari petang tadi hujan sampai ke malam.

pemandangan & aksi di puncak gunung mulu


HARI KE-6;  10 JUN 2015 (RABU)
Camp 3 - Camp 1 - Mulu Park HQ (13.9 km)
6.00am – Sarapan nasi goreng sambal paru lebihan lauk semalam & kopi O. Tapau nasi untuk lunch.
9.00am – Mula trekking turun ke Mulu Park HQ.
11.00am – Tiba di Camp 2, terus je tak singgah.
12.00pm – Tiba di Camp 1, mandi sungai & lunch. Jumpa group mat saleh dari  South Africa 2 orang baru nak naik ke puncak Mulu. 1 couple dari France patah balik sebab awek tu injured dagu terbelah sikit... jatuh masa cross sungai.
12.50pm – Sambung trekking dalam hujan.
1.30pm – Menyeberangi sungai besar 2.
1.53pm – Menyeberangi sungai besar 1.
2.20pm - Sampai Paku waterfall. Air terjun yang asalnya 1 dah jadi 3 sebab hujan. Lepak sini 20 minit.
3.40pm - Tiba di Mulu Park HQ... Alhamdulillah semua selamat. Lepak di kafe. Line hp takde kat Mulu Park ni, terpaksa bayar RM5 untuk wifi selama 12 jam... dapat la tau perkembangan famili & dunia luar. Lepas tu balik hostel yang sama.
6.00pm – Dinner sendiri2 di restoran luar Mulu Park, Cave'fe de Mulu....makan nasi ayam pansoh RM13.
9.00pm – Agih ration untuk trip ke Pinnacles esok.

1. babai camp3...kata aisya yg tak sabar2 nak balik mulu park   2. sampai camp1   3. mandi sungai kat camp1   4.berendam sekejap kat paku waterfall


HARI KE-7;  11 JUN 2015 (KHAMIS)
Mulu Park HQ - Wind Cave & Clearwater Cave - Bt Bungan - Kuala Litut (10.9 km -naik bot)
Kuala Litut - Camp 5 (9.2 km)
5.30am – Mandi, solat & sarapan nasi lemak kat cafe. Misi ke2 mendaki Pinnacles bermula. Line up tinggal 8 orang, Mongkut balik KL hari ni, malas nak repeat Pinnacles katanya.
9.15am – Naik bot menyusuri Sg. Melinau ke Kuala Litut, satu bot 4 orang.
~ singgah Batu Bungan.. perkampungan kaum Penan... ada pasar kraftangan boleh shopping & boleh asah skill menyumpit di sini.
~ teruskan perjalanan, singgah menjelajah Wind Cave & Clearwater Cave (Guide: Esther- etnik Berawan)
~ lepas keluar gua, lepak mandi sungai yang jernih, punca airnya keluar dari dalam Clearwater Cave.
1.00pm – teruskan perjalanan dengan bot. Nampaknya penumpang bot depan yang lebih muatan kena turun tolak bot sebab air sungai cetek... bot kami terselamat mungkin sebab lebih ringan.
1.37pm – Sampai di Kuala Litut.
1.51pm – Mula trekking ke Camp 5. Trek landai & santai... Dalam 1 km trekking sampai Kuala Berar, kena lalu 2 jambatan gantung menyeberangi sungai besar. Jalan berempat dengan Fuzzy, Aisya & Azimah. Abg guide si Gary follow belakang. Geng Santai dah dibubarkan.. aku masuk Geng Kipas pulak.. haha.
4.20pm – Sampai Camp 5 yang terletak di tengah-tengah antara G.Api & G.Benarat.
~ Makan bihun sup panas2 +  kicap cili padi kow2. Tak sempat lunch tadi, bila dah lapar makan apa pun sedap.
~  Ada sungai boleh mandi-manda kat sini... sambil mandi layan pulak maggi cup tepi sungai memang heaven rasanya...
~ Kat sini ada bangunan kayu dengan bilik2 yang lengkap dengan sleeping mat tebal. Boleh juga sewa kelambu RM10.
~ Ada pantry yang besar boleh masak berjemaah, lengkap dengan dapur gas, peralatan memasak & pinggan mangkuk.
~ Ada bekalan elektrik (guna solar & generator). Tapi taklah cukup power untuk charge bateri kamera / hp kat sini. Bilik air pun ada. Memang selesa sangatlah lepak kat Camp 5 ni.
6.30pm – Briefing oleh guider; Undi & Gary (kedua-duanya etnik Iban) tentang keadaan pendakian esok.
8.00pm- Dinner: nasi putih lauk masak lemak nenas ikan masin, sayur kacang botor berfungus, papadom & air kundur.
10.00pm- tidur awal untuk pendakian Pinnacles esok. Hujan sepanjang malam, harap pagi esok cerah macam naik puncak G. Mulu.

1&2.wefie dulu sebelum naik bot  3.bot berlepas   4.azimah sengih je lebih belinya tak@bt bungan   5&6.mari menyumpit   7.di kg bt bungan berlatarbelakangkan gunung benarat

1.di pintu gua angin   2.laluan menuju clearwater cave   3.penunggu gua   4.r&r di pintu masuk clearwater cave   5.view dalam clearwater cave   6.clearwater river

1.geng tolak bot   2.on the way dari kuala litut   3.sampai camp5   4.sungai di depan camp5   5.awas banyak lebah penghisap peluh   6.pekena megi cup tepi sungai   7.chef leong masak penuh gaya   8&9.dinner sedaapp



HARI KE -8;  12 JUN 2015 (JUMAAT)
Camp 5 - Mini Pinnacles - Pinnacles - Camp 5 (5.8 km)
5.00am – Alhamdulillah cuaca baik. Sarapan bihun sup macam semalam atas permintaan ramai & masak nasi goreng, tapau untuk lunch. Guide kata kena bawa sekurang-kurangnya 3 liter air minum.
~ Team tambah lagi 3 orang mat saleh; Julian & Alice, couple dari Paris yang sedang honeymoon (yang kami jumpa kat Camp 1, patah balik tak jadi naik G.Mulu pasal si Alice injured jatuh kat sungai). Sorang lagi kalau tak silap namanya Greg, solo hiker dari London yang dah sebulan menjelajah Borneo ni... friendly diorang ni.
6.30am – Start trekking, daypack je. Trek mencanak penuh dengan batu-batu tajam. Pakai kasut getah & sarung tangan langkah terbaik.
7.20am – sampai Mini Pinnacles. Take 5.
~ Separuh perjalanan (1.2km/ 645m d.p.l) guide suruh tinggal air separuh, bekalan masa turun nanti.
9.05am – Sampai di tangga pertama, semua sekali ada 17 tangga kena panjat. Kata guide... siapa yang sampai tangga pertama ni lebih dari pukul 11.00am tak dibenarkan naik ke Pinnacles sebab faktor keselamatan... dikhuatiri tak sempat balik ke Camp 5 sebelum malam. Jalan malam di kawasan berbatu tajam sangat berbahaya.
9.45am – Alhamdulillah... berjaya tiba di Pinnacles (1200m/3937 ft d.p.l).
~ Pinnacles sebenarnya merupakan sebahagian daripada Gunung Api (1750m/5740ft d.p.l). Kata guide, tiada trek ke puncak G.Api kerana bentuk muka bumi yang agak ekstrim dan bahaya, katanya lah.
~ Subhanallah, indahnya view Pinnacles walaupun cuaca agak berkabus. Lunch & bergambar sakan.
~ kat puncak Pinnacles ni ada line hp.. sekali on data beribu mesej whatsapp masuk...
11.10am – Gerak turun semula ke Camp 5.
12.55pm - sampai Mini Pinnacles.
1.50pm – Sampai Camp 5... sampai2 terus hujan. Mandi sungai + rehat... aktiviti bebas.
7.30pm – Dinner besar-besaran meraikan kejayaan misi dan nak menghabiskan ration: Nasi putih, sambal sardin, telur mata masak sambal, sayur kangkung, papadom & keropok ikan. Ajak kawan baru mat saleh 3 orang tu makan sekali. Memang meriah.
~ Dari petang sampai ke malam hujan. Lena betul tidur atas sleeping mat tebal tu.

1.boleh tinggal air di sini   2,3&4.antara trek pacak yang perlu dilalui   5.pinnacles sebelum dilitupi kabus
aksi2 di puncak pinnacles   1.lunch@pinnacles   2&3.dinner makan besar



HARI KE-9;  13 JUN 2015 (SABTU)
Camp 5 - Kuala Litut (9.2 km)
Kuala Litut - Mulu Park HQ (10.9 km -naik bot)
Mulu Park HQ - Miri - KLIA2 
~ Hari terakhir di Sarawak.
5.30am – Solat subuh dan sarapan. Lebihan ration diwakafkan kepada guider kat Camp 5.
8.30am – Sempat berpoco-poco sebelum meninggalkan Camp 5. Kemudian start trekking (berlari sebenarnya) balik ke Kuala Litut sejauh 9km.
10.03am – Sampai Kuala Litut & naik bot ke Mulu Park HQ.
10.36am – Tiba di Mulu Park HQ (sampai awal sebab air sungai naik akibat hujan malam tadi dan kami tak perlu menolak bot)
~ bersihkan diri & berkemas di hostel.
12.00pm – Naik 4WD depan Mulu Park HQ ke airport. Check in luggage & solat jamak zuhur & asar kemudian lepak cafe.
2.40pm – Naik flight Maswings ke Miri.
3.00pm – Sampai Miri Airport.
~ lepak makan laksa sarawak di restoran berdekatan Miri Trail Guesthouse.
6.00pm – Balik semula ke airport Miri. Lepak.
9.45pm – Berlepas ke KL (Flight asal 9.05pm tapi delay setengah jam)
11.55pm - Tiba dengan selamat di KLIA2.
Alhamdulillah...xpdc tamat dgn jayanya.

selamat tinggal mulu


Awesome trip & line up. Tahniah buat semua. Terima kasih atas segalanya. Maafkan segala keterlanjuran atau gurauan yang terkasar. Jumpa lagi.


Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...