28 September, 2014

Mendaki Bukit Kutu, Kuala Kubu Bharu

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

INFO: Bukit Kutu terletak di Kuala Kubu Bharu (KKB), Hulu Selangor. Timbul kekeliruan tentang ketinggian sebenar bukit ini dari paras laut sebab melalui carian google malah pada papan tanda di puncak bukit juga ketinggiannya berbeza-beza. Ada yang kata ketinggiannya 1053 meter (3455 kaki), ada yang kata 1090 meter (3576 kaki) dan ada yang kata 1100 meter (3609 kaki). Tapi aku anggap ketinggiannya adalah 1053 meter berdasarkan papan tanda terbesar yang ada di puncak Bukit Kutu ni... haha. Disebabkan ketinggiannya yang melebihi 1000 meter, ramai pendaki menganggap bukit ni dah boleh dianggap gunung.

~ Pendakian bukit ni bermula dari Kg. Orang Asli Pertak, mengambil masa lebih kurang 4 jam, manakala perjalanan turun kira-kira 2 jam. Info selanjutnya di SINI.

~ Pada 27-28 September 2014, aku menyertai trip mendaki Bukit Kutu yang dianjurkan oleh Putrajaya Adventure Team (PAT) yang diketuai oleh Cif Pendaki Putrajaya. Biasanya orang pergi balik hari (dayhike) je tapi kali ni kami merancang untuk berkhemah di puncak... nak layan pemandangan sunset dan sunrise. Ini catatan ringkas perjalanan kami.

PESERTA: Hanya 10 orang pendaki... Cif, Abs Leo, Pak Atan dan anaknya Alang (peserta termuda berumur 12 tahun), Uncle Danny (peserta tertua berumur 63 tahun), Opie, Fakha, Fuad, Shahrul dan aku. Kesemuanya jantan-jantan perkasa. Bagi sesetengah orang mungkin rasa tak meriah tanpa kehadiran gadis-gadis, tapi bagi aku ok jer.. hehe.

27 September (Sabtu) 
8.00 AM ~ berkumpul sambil bersarapan di Restoran Fazlina Maju, KKB. Tapau barang keperluan apa yang patut di sini.

10.00 AM ~ bergerak ke tempat permulaan di Kg Orang Asli Pertak. Sempat singgah bergambar di Empangan Sungai Selangor yang semakin kering airnya. Sampai di tempat permulaan, agihkan ration dan barang keperluan serta mendengar taklimat ringkas dari Cif.

11.30 AM - memulakan pendakian. Trek permulaan melalui jalan landai sahaja dan perlu melintasi sungai 3 kali. Lintasan pertama dan kedua melalui dua jambatan besi (jambatan kedua telah roboh tapi masih boleh dilintasi dengan berhati-hati). Lintasan ketiga perlu meredah sungai. Lepas tu barulah jumpa trek hutan dan mula mendaki. Treknya taklah terlalu sukar kecuali di beberapa tempat agak licin kalau hujan, terpaksa merangkak di bawah rimbunan buluh tumbang dan banyak lebah di beberapa tempat rehat. Dalam perjalanan ke puncak terdapat dua buah gua iaitu Gua Air (terdapat sumber air mengalir dalam gua, boleh top up air di sini) dan Gua Kambing atau disebut juga sebagai Batu Tedung (kawasan berbongkah batu besar yang cantik).

6.50 PM ~ Selamat sampai di tapak perkhemahan, sebuah kawasan lapang berdekatan puncak. Khabarnya kawasan lapang ni adalah bekas runtuhan rumah rehat pegawai-pegawai British semasa zaman penjajahan dulu. Akibat dibom tentera Jepun, yang tinggal cuma dua buah perigi (salah satunya masih boleh digunakan), tangga batu dan menara cerobong asap... sejarahnya boleh rujuk di SINI. Perjalanan yang biasanya cuma 4 jam dah jadi 7 jam disebabkan kami banyak kali berhenti rehat dan mendaki dengan langkah yang sangat santai... hehe. Sempat memasang khemah (ground n fly sheet) sebelum hari gelap. Cuaca berkabus maka tak dapatlah nak tengok pemandangan matahari terbenam di puncak.

8.00 PM ~ Makan malam dengan roti tortilla yang disediakan oleh Cif.  Lepas makan sempat buat sesi ice-breaking memandangkan kami cuma 10 orang jadi taklah makan masa lama sangat. Suhu malam yang sejuk dan nyaman membuatkan mata cepat layu....zzzzzz


di Empangan Sungai Selangor

pemandangan sepanjang perjalanan

gambar paling rare... akupun tensen kalau jadi ular kapak ni...
nak rilek2 pun tak senang...hihi

di Gua Kambing... khabarnya orang asli pernah nampak kambing di sini


28 September (Ahad)
~ Lepas subuh, naik ke puncak Bukit Kutu yang taklah berapa jauh dari campsite... lebih kurang 5 minit mendaki. Perlu mendaki set tangga yang agak tinggi dan menegak. Puncaknya terdiri dari bongkah batu yang sempit, cuma boleh memuatkan 4-5 orang. Kalau ramai kena bergilir-gilir la nampaknya. Sangat perlu berhati-hati di puncak ni kerana di sekelilingnya gaung yang sangat dalam... kalau terjatuh insya Allah meninggal. Kalau gayat sebaiknya duduk je jangan berdiri.

campsite kami dari pertengahan trek ke puncak

hati-hati di puncak ni... utamakan keselamatan

dah macam tugu negara pun ada

mohon terus diberikan kekuatan untuk menikmati keindahan alam ciptaan-Nya

~ Pagi ni cuaca baik cuma sedikit berjerebu, jadi dapatlah menikmati pemandangan matahari terbit yang cukup indah. Dari puncak boleh nampak pemandangan 360 darjah, boleh nampak empangan, bandar KKB serta banjaran gunung-ganang seperti Gunung Rajah dan Gunung Ulu Semangkuk.

indahnya sunrise di puncak Bukit Kutu


~ Dah puas menikmati keindahan alam ciptaan-Nya, turun semula dan trekking kira-kira 5 minit menuju satu lagi kawasan tinggalan banglo lama. Banglo yang kedua ni masih nampak bentuknya, ada tangga, pintu dan bilik-bilik. Ada versi cerita yang mengatakan ini runtuhan sebuah klinik/hospital untuk pesakit kusta... entahlah. Lepas bergambar balik semula ke campsite untuk bersarapan seterusnya berkemas untuk balik.


bergambar di chimney sebelum balik...

~ Perjalanan turun cuma memakan masa lebih kurang 2 jam lebih. Tengah hari sampai di tempat permulaan, jumpa sungai berendam dulu la untuk menyegarkan badan. Lebih kurang jam 3.00 pm kami bergerak ke parking kereta dan balik ke bandar KKB. Lepak makan nasi di Restoran Fazlina Maju lagi seterusnya pulang ke destinasi masing-masing.

~ Terima kasih kepada semua peserta yang bekerjasama menjayakan trip ni dan ribuan terima kasih kepada penganjur team P.A.T khususnya Cif Pendaki Putrajaya yang banyak berkongsi ilmu.

Kredit kepada tuan punya gambar:
~ Cif Pendaki Putrajaya dengan kamera GoPro-nya
~ Opie (Fazrils Zulkarnain) dengan DSLR-nya


21 September, 2014

Sepetang di Bukit Bendera (Penang Hill)

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Selesai majlis persandingan Fain & Farah di Ayer Itam, masih awal lagi untuk balik ke tempat penginapan. Kami membuat keputusan (spontan) untuk ke Bukit Bendera (Penang Hill)... tak jauh dari Ayer Itam tu. Cuma ikut papan tanda sampailah kami di stesen keretapi kabel Bukit Bendera.

~ Tempat letak kereta dengan kadar RM4 sekali masuk disediakan di sebelah belakang pintu masuk. Kena pandu turun sikit kemudian belok kiri dan naik bukit sikit. Dari tempat letak kereta ada jalan pintas untuk pejalan kaki ke pintu masuk.

~ Setiap hujung minggu dan cuti sekolah, Bukit Bendera ni memang ramai pengunjung. Sebaiknya datang awal pagi kalau tak nak beratur panjang. Tiket keretapi dijual mengikut umur dan berbeza antara warga tempatan dan asing. Warga tempatan perlu tunjukkan MyKad untuk pengesahan. Mujurlah ada tiket pakej keluarga pergi-balik iaitu RM19 untuk 2 dewasa dan 3 kanak-kanak... dapatlah kami yang dalam kategori pelancong bajet ni berjimat sikit. Kalau nak lagi jimat, khabarnya ada trek mendaki bukit ni tapi aku pun tak tau mula di mana. Maklumat lanjut harga tiket boleh rujuk di SINI.

~ Dari luar, keretapi ni nampak condong dalam posisi mendaki bukit tapi jangan risau, kita takkan jatuh tertonggeng mahupun terlentang sebab binaan dalamannya dibuat secara menegak. Perjalanan menaiki keretapi kabel berkuasa elektrik menuju puncak cuma memakan masa lebih kurang 7 minit, dengan kekerapan setiap 30 minit. Pergi dan balik kami terpaksa berdiri sebab ramai penumpang (siapa cepat dapat duduk).

~ Ketinggian Bukit Bendera mencecah 823 meter (2700 kaki) dari paras laut. Cuaca di puncak memang nyaman, berangin dan agak dingin dengan suhu kira-kira 21 darjah Celcius walaupun kami sampai pada jam 3.00 petang dengan matahari agak terik.

kredit gambar : penanghill.gov.my
~ Dari puncak, kita dapat melihat hampir keseluruhan sebelah timur Pulau Pinang dan bandaraya Georgetown termasuk Komtar, pemandangan laut, Pulau Jerjak, Jambatan Pulau Pinang lama, tanah besar Seberang Perai dan lain-lain. Teropong turut disediakan untuk melihat pemandangan yang lebih jelas tapi kena masukkan RM1 untuk meneropong selama 5 minit.

~ Di puncak, terdapat kafe, masjid, kuil, pejabat pos, hotel, taman bunga, taman permainan kanak-kanak dan gerai cenderahati. Tarikan terbaru di sini adalah Muzium Burung Hantu (The Owl Museum). Bayaran masuk RM10 untuk dewasa, kanak-kanak masuk percuma.

~ Kalau malas nak berjalan, boleh menaiki kereta buggy meronda sekitar puncak bukit dengan bayaran RM30 selama 25 minit atau RM60 (45 minit).

~ Selain tu boleh melawat Love Lock (khabarnya tiru konsep macam dekat Rome, Paris, Seoul dll) di mana mangga kunci yang siap ditulis nama pasangan bercinta (termasuk suami isteri kot) dimanggakan pada pagar... kononnya sebagai simbol percintaan sehidup semati yang tak mungkin dipisahkan... puuiiiiii. Harga mangga kunci antara RM10-RM30 siap ditulis nama. Kepada pasangan Melayu Islam, aku nasihatkan lebih baik beli buah mangga RM10 dapat 3kg dan dimakan bersama-sama... kemudian bijinya ditanam... tumbuhnya pokok tu pun boleh jadi simbol percintaan jugak... dapat pahala lagi kalau buahnya disedekahkan pulak... kah3.


~ Setelah puas menikmati keindahan dan suasana nyaman di puncak Bukit Bendera, pada jam 5.00 PM kami turun semula dan balik ke tempat penginapan di TM Resort Tanjung Bungah, layan anak-anak mandi kolam pulak.


Selamat Pengantin Baru Fain-Farah

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ 19-21 September - Bertolak ke Penang untuk meraikan anak saudara sebelah isteri yang menjadi pengantin baru. Keluarga besar kami menginap beramai-ramai di TM Resort, Tanjung Bungah. Majlis akad nikah dilangsungkan selepas solat Jumaat, manakala majlis persandingan keesokan harinya di Dewan FRU Padang Tembak... dekat-dekat dengan Ayer Itam.


~ Selamat Pengantin Baru buat pasangan Fain & Farah, semoga berkekalan bahagia hingga ke akhir hayat serta dirahmati dan diberkati hingga ke syurga... aamiin.

~ Selesai majlis persandingan Fain & Farah di Ayer Itam, masih awal lagi untuk balik ke tempat penginapan. Kami membuat keputusan (spontan) untuk ke Bukit Bendera (Penang Hill)... tak jauh dari Ayer Itam tu. Nantilah cerita dalam entri lain pulak.

 

04 September, 2014

Selamat Hari Lahir Isteriku... selamat mencari jalan ke syurga

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Selamat hari lahir buat isteriku yang ke 30++ (sensitif kot kalau letak umur sebenar hehe). Semoga sentiasa dimurahkan rezeki, dipanjangkan usia, dikurniakan kesihatan yang baik serta dipermudahkan perjalanan hidup bersama... siapa lagi kalau bukan suami dan anak-anakmu yang tersayang ini..

Kadang-kadang tak perlu hadiah istimewa berbentuk harta benda (sebab aku sememangnya tak berharta hihi). Cukup dengan doa dan harapan agar kita sekeluarga hidup bahagia, diberkati dan dirahmati hingga membawa ke syurga. Macam mana seorang isteri nak ke syurga? Aku pasti isteriku tahu tapi mari refresh balik ciri-ciri isteri yang dekat dengan syurga:


 “Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar)

1. Seorang isteri yang menyedari dan menerima dengan ikhlas bahwa lelaki (suami) adalah pemimpin kaum wanita.

2. Seorang isteri yang menyedari bahawa kedudukan suami itu satu tingkat lebih tinggi jika dibandingkan dengan isteri.

3. Seorang isteri yang selalu taat dan penuh hormat kepada suami selagi bukan diajak dalam hal kemaksiatan (durhaka kepada ALLAH).

4. Seorang isteri yang tetap berpegang teguh menjaga kehormatan dirinya dan yang tidak mahu keluar rumah dengan sesuka hati tanpa izin suami.

5. Seorang isteri yang selalu memenuhi keinginan suami dalam nafkah batin (kecuali dengan suatu alasan yang kuat terpaksa menolaknya).

6. Seorang isteri yang selalu mendahulukan kepentingan suami berbanding urusan yang lain. Termasuk kepentingan orang tua sekalipun (kecuali mendapat izin dari suami).

7. Seorang isteri yang selalu menjaga kehormatan dirinya jika suami tidak ada di rumah.
 

8. Seorang isteri yang pandai menjaga harta suami (tidak boros) dan juga menjaga kehormatan suami baik saat ada ataupun sedang tidak di rumah.

9. Seorang isteri yang sentiasa berusaha mempercantik dirinya ketika berada di depan suami.

10. Seorang isteri yang selalu menyenangkan hati suami dengan raut wajah yang tampak berseri dan murah senyum agar suami merasa tenteram hatinya.

11. Seorang isteri yang tidak suka berdandan berlebihan agar nampak cantik oleh lelaki lain.

(Dipetik dari Buku : Petunjuk Sunnah dan Adab Sehari-hari - H.A. Abdurrahman Ahmad)
Sumber: Aisyah Humaira

Si isteri mungkin dah nampak jalan nak ke syurga... macam mana pulak dengan suaminya ni... takpe nanti kita google di lain hari... hihi.

02 September, 2014

Mendaki Gunung Chamah dan Gunung Ulu Sepat (CUS) - Compress

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

INFO: Gunung Chamah terletak di Hutan Belum, Kelantan dengan ketinggian 2171m (7123 kaki) manakala Gunung Ulu Sepat  setinggi 2161 meter (7089 kaki) pula terletak di Tasek Temenggor, Perak. Gunung Chamah dan Ulu Sepat merupakan gunung ke-5 dan ke-7 tertinggi di semenanjung Malaysia dan kedua-duanya dalam kategori G7. Trek mendaki gunung-gunung tersebut adalah antara yang paling sukar, terpencil lagi mencabar di mana amat menguji ketahanan fizikal dan mental para pendaki.

Dari 29 Ogos - 1 September 2014, aku menyertai xpdc pendakian Gunung Chamah-Ulu Sepat (CUS) yang dianjurkan oleh grup Outerrange Adventure (ORA) diketuai oleh Bro. Amiruzami yang turut disertai oleh 28 orang pendaki termasuk guider... dalam misi melengkapkan G7 yang dah banyak kali tertangguh. Biasanya trip CUS ini memakan masa 6-7 hari, jadi agak susah aku nak cari kelapangan masa/cuti untuk ikut trip yang panjang. Jadi aku cuba ikut misi kali ini yang dipadatkan (compress) menjadi 4 hari...semestinya kami sudah terbayang kena overtime setiap hari.

Berikut adalah catatan ringkas perjalanan aku. Masa tidaklah 100% tepat, cuma anggaran aku je dan pastinya berbeza dengan orang lain yang berjalan lebih laju.

LINE-UP: Amir, Ajis, Anip, Emran, Huzer, Wan, Asid, Nizam, Fifi, Nina, Shahrul, Akim, Afnan, Afiq, Megat, Robert Chan, Julie Chin, Elsa Ng, Chuan Wang, Aqila, Lokman, Adi, Arif, Soleh Udin, Pijol, Fazi, Shahrul Kecik, Faliq dan aku.


28 OGOS 2014, KHAMIS
- Seramai 26 pendaki terdiri daripada 20 orang lelaki dan 6 wanita berkumpul di Hentian Bas Putra untuk menaiki bas ekspres Mutiara jam 9.30 malam menuju ke Gua Musang, Kelantan yang menjadi titik permulaan pendakian kami.

HARI PERTAMA - 29 OGOS 2014, JUMAAT
2.30 AM - Tiba di R&R Gua Musang... makan, rehat, bahagi ration dan tunggu 4WD datang ambil. Disertai oleh 3 orang lagi pendaki dari Penang.
4.00 AM - Naik 4WD melalui Kuala Betis memakan masa hampir 5 jam mengikuti jalan balak... melambung-lambung kami dikerjakan duduk belakang 4WD tu. Beberapa kali juga terpaksa turun dari 4WD kerana beban yang berat. Akhirnya berhenti berdekatan Pos Simpoh di mana di situ adalah had maksimum 4WD boleh sampai sebab jalan makin teruk.
10.45 AM - Lepas bersarapan nasi lemak, mula berjalan kaki mengikuti laluan balak dan denai hutan menuju perkampungan orang asli Kg. Rekom.
1.30 PM - sampai di Kg. Rekom, singgah di khemah tetamu dan daftar nama dalam buku pelawat. Lepas tu menuju tapak perkhemahan di tepi sungai. Lepas siap pasang khemah dan makan tengah hari, penganjur memutuskan untuk buat daypack ke puncak Gunung Chamah.
4.00 PM - memulakan perjalanan.
4.30 PM - tiba di Kem Pakma, rehat dan tunggu semua pendaki sampai.
5.15 PM - tiba di Kem Tengah, rehat dan tunggu semua pendaki sampai.
5.45 PM - teruskan perjalanan ke Kem Tongkat Ali, beberapa rakan diserang penyengat.
7.30 PM - tiba di Kem Tongkat Ali (last waterpoint). Agak lama di sini, makan malam roti pita dan solat jamak di sini.
9.00 PM - teruskan perjalanan menuju Anak Chamah. Trek mula mencanak.
11.00 PM - tiba di Anak Chamah... rehat dan tidur sekejap sebab dah mula pewai dari malam tadi tak tidur (dalam bas tak dapat tidur)
11.15 PM - teruskan perjalanan ke puncak Gunung Chamah, dijangka memakan masa 3 jam lagi. Trek turun naik sebab melalui 7 puncak tipu.




HARI KEDUA - 30 OGOS 2014, SABTU
2.50 AM - Dalam kelaparan, mengantuk dan entah berapa kali terlelap atas trek, akhirnya aku berjaya sampai di puncak Gunung Chamah. Diraikan dengan hidangan kek pisang. Tidak lama di puncak sebab suhu sejuk dan tiada pemandangan untuk dinikmati. Lepas ambil gambar lebih kurang, turun semula ke Anak Chamah seterusnya balik ke tapak perkhemahan di Kg. Rekom.
4.30 AM - belum sempat sampai Anak Chamah, terserempak beberapa pendaki bergelimpangan tidur atas trek. Join tidur sekalilah.
5.30 AM - teruskan perjalanan. Agak perlahan kerana menemankan dua rakan sepejabat yang aku racun ikut trip ni yang dah mula mental down sebab kena berjalan tanpa henti dari semalam. Silap aku juga ajak diorang yang baru join hiking ikut trip compress dan hardcore ni.
12.30 PM - akhirnya sampai di tapak perkhemahan Kg. Rekom. Yang dah sampai awal sempatlah tidur. Makan tengahari, mandi, solat jamak dan berkemas semula untuk meneruskan perjalanan. Khemah 2-man-tent yang dipasang semalam dibuka semula tanpa sempat ditiduri... huhu.
3.00 PM - Memulakan perjalanan ke Gunung Ulu Sepat.
6.00 PM - tiba di Kem Peres, rehat dan makan malam di sini.
7.30 PM - Lepas maghrib teruskan perjalanan ke Kem Sg.Retak (Kem Maggi). Perjalanan yang dijangka kira-kira 2-3 jam berlarutan kerana marking di trek yang tidak jelas dan mengelirukan. Ada satu tempat kami terpaksa berhenti kira-kira 2 jam sementara para guider mengesan laluan. Aku terlelap di situ. Menurut para guider, ada sikit 'gangguan' yang menyebabkan mereka tak jumpa jalan.




HARI KETIGA - 31 OGOS 2014, AHAD
2.30 AM - akhirnya sampai di Kem Sg.Retak (Kem Maggi). Pasang khemah dan masak maggi, kelaparan dah ni. Lepas makan nasi yang dimasak oleh penganjur, masuk khemah tidur, dapatlah tidur lama sikit hari ni.
10.00 AM - kemaskan barang dan meneruskan perjalanan ke Gunung Ulu Sepat.
12.30 PM - tiba di Kem Sempadan (sempadan Perak-Kelantan). Teruskan perjalanan dan berhenti makan tengahari di Puncak View/Orkid.
1.00 PM - Teruskan perjalanan, hujan mula turun. Laluan di sini mula becak, berselut, banyak pokok rotan dan ada kesan-kesan gajah baru lalu.
5.00 PM - tiba di Kem Sg. Lepir (tinggi 1640 meter), punca air terakhir sebelum puncak Gunung Ulu Sepat. Hujan masih turun, terpaksa pasang fly untuk berteduh, memasak dan makan malam.
7.30 PM - Lepas solat jamak, mula bergerak ke puncak G.Ulu Sepat.
11.45 PM - tiba di simpang ke puncak... tinggalkan beg di sini.
11.59 PM - tiba di puncak Gunung Ulu Sepat. Bergambar sakan sambil mengibar bendera Malaysia sempena kemerdekaan yang ke-57 dan sempena aku berjaya grad G7... alhamdulillah.




HARI KEEMPAT - 1 SEPTEMBER 2014, ISNIN
12.30 AM - turun semula ke simpang. Rehat sebentar masak maggi buat alas perut dan melelapkan mata sebentar. Hari ni kena overtime lagi.
1.45 AM - Mula turun menuju ke Kem Sungai Lenweng dalam hujan diiringi petir. Laluan menjunam turun kemudian melalui trek licin, banyak kali juga jatuh tergelincir. Perjalanan terasa amat jauh dan begitu mencabar fizikal dan mental. Beberapa kali juga berhenti take-5 untuk melelapkan mata sekejap.
6.30 AM - tiba di Kem Sg. Lenweng... mandi dan solat subuh. Masak air, kena minum air panas untuk memanaskan badan.
7.45 AM - teruskan perjalanan melalui trek landai ke Kem Sungai Y melalui kampung orang asli dan tepi sungai. Di pertengahan perjalanan terasa lapar, lepak di tebing sungai masak maggi.
9.30 AM - Selepas beberapa kali melintasi sungai, tiba di Kem Sungai Y. Pendaki yang tiba lebih awal bersarapan di sini. Sebaik sampai, kami bergerak terus ke Kg. Lerlar... dah tak sabar-sabar nak keluar dari hutan. Sempat menikmati durian hutan yang banyak tumbuh di sepanjang trek. Keluar dari trek hutan, perjalanan belum berakhir.. terpaksa pula berjalan tengah panas terik melalui kawasan yang diteroka oleh orang asli.
2.00 PM - selamat tiba di Kg. Lerlar, Grik... dijamu durian, rambutan dan langsat. Sementara menunggu 4WD sampai, sempat mandi sungai membersihkan diri.
2.30 PM - Naik 4WD menuju ke jeti untuk menaiki bot ke Pengkalan Trojan.
3.30 PM - Menaiki bot merentasi Tasik Temenggor.
4.30 PM - tiba di Pengkalan Trojan. Naik van pula menuju bandar Grik.
5.30 PM - selamat tiba di dunia yang lebih bertamadun di bandar Grik. Tiket bas ke KL dah habis sempena cuti merdeka. Terpaksa bayar lebih untuk sewa bas khas. Tak kisahlah asalkan kami dapat balik.
8.00 PM - bas sewa khas bertolak ke KL. Semuanya terlena keletihan dalam bas.
2.45 AM - tiba di Hentian Putra. Tamat xpdc.





CORETAN

~ Berdasarkan GPS, anggaran jarak perjalanan berjalan kaki selepas turun dari 4WD menuju Kg.Rekom, Gua Musang hinggalah keluar ke Kg. Lerlar, Grik = 60km... memang lunyai la kaki... lepas ni mesti ramai yang fikir 2-3 kali nak mendaki CUS... hihihi.
~ Anggaran jarak perjalanan keseluruhan dari Gua Musang menaiki 4WD, berjalan kaki mendaki Gunung Chamah dan G.Ulu Sepat, naik 4WD dari Kg Lerlar ke jeti Tasik Temenggor, menaiki bot ke jeti Pangkalan Trojan dan naik van hingga ke Bandar Gerik = 140 km.
~  Kalau naik kereta ikut jalan darat dari Gua Musang-Jeli-Gerik, jaraknya lebih kurang 230 km... bayangkan berapa jauh dapat dijimatkan dengan mengikut jalan pintas ni... kira-kira 90 km tuuu... haha.
~ Akhirnya di usia yang dah tak berapa muda, aku berjaya juga grad G7... alhamdulillah. Kejayaan ini bukanlah untuk dibanggakan-banggakan... sekadar untuk kepuasan peribadi.
~ Disebabkan trip ni compress, memang tak dapatlah nak layan view di kedua-dua puncak gunung ni, apa taknya sampai puncak gunung pun dah tengah malam buta. Aku pun tak feel sangat ikut trip compress macam ni. Kena join trip santai barulah dapat nikmati pemandangan/bau/bunyi hutan di sepanjang trek.
~ Untuk mendaki kedua-dua gunung ni, perlulah siapkan diri dengan latihan secukupnya. Pendakian gunung ni benar-benar mencabar mental dan fizikal. Alhamdulillah, kami semua selamat dan berjaya menamatkan xpdc. Tahniah buat semua.
~ Terima kasih dan tahniah kepada semua kru team Outerrange Adventure kerana berjaya mengendalikan trip ini dengan baik. Jumpa lagi.
                       


Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...