21 September, 2014

Sepetang di Bukit Bendera (Penang Hill)

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

~ Selesai majlis persandingan Fain & Farah di Ayer Itam, masih awal lagi untuk balik ke tempat penginapan. Kami membuat keputusan (spontan) untuk ke Bukit Bendera (Penang Hill)... tak jauh dari Ayer Itam tu. Cuma ikut papan tanda sampailah kami di stesen keretapi kabel Bukit Bendera.

~ Tempat letak kereta dengan kadar RM4 sekali masuk disediakan di sebelah belakang pintu masuk. Kena pandu turun sikit kemudian belok kiri dan naik bukit sikit. Dari tempat letak kereta ada jalan pintas untuk pejalan kaki ke pintu masuk.

~ Setiap hujung minggu dan cuti sekolah, Bukit Bendera ni memang ramai pengunjung. Sebaiknya datang awal pagi kalau tak nak beratur panjang. Tiket keretapi dijual mengikut umur dan berbeza antara warga tempatan dan asing. Warga tempatan perlu tunjukkan MyKad untuk pengesahan. Mujurlah ada tiket pakej keluarga pergi-balik iaitu RM19 untuk 2 dewasa dan 3 kanak-kanak... dapatlah kami yang dalam kategori pelancong bajet ni berjimat sikit. Kalau nak lagi jimat, khabarnya ada trek mendaki bukit ni tapi aku pun tak tau mula di mana. Maklumat lanjut harga tiket boleh rujuk di SINI.

~ Dari luar, keretapi ni nampak condong dalam posisi mendaki bukit tapi jangan risau, kita takkan jatuh tertonggeng mahupun terlentang sebab binaan dalamannya dibuat secara menegak. Perjalanan menaiki keretapi kabel berkuasa elektrik menuju puncak cuma memakan masa lebih kurang 7 minit, dengan kekerapan setiap 30 minit. Pergi dan balik kami terpaksa berdiri sebab ramai penumpang (siapa cepat dapat duduk).

~ Ketinggian Bukit Bendera mencecah 823 meter (2700 kaki) dari paras laut. Cuaca di puncak memang nyaman, berangin dan agak dingin dengan suhu kira-kira 21 darjah Celcius walaupun kami sampai pada jam 3.00 petang dengan matahari agak terik.

kredit gambar : penanghill.gov.my
~ Dari puncak, kita dapat melihat hampir keseluruhan sebelah timur Pulau Pinang dan bandaraya Georgetown termasuk Komtar, pemandangan laut, Pulau Jerjak, Jambatan Pulau Pinang lama, tanah besar Seberang Perai dan lain-lain. Teropong turut disediakan untuk melihat pemandangan yang lebih jelas tapi kena masukkan RM1 untuk meneropong selama 5 minit.

~ Di puncak, terdapat kafe, masjid, kuil, pejabat pos, hotel, taman bunga, taman permainan kanak-kanak dan gerai cenderahati. Tarikan terbaru di sini adalah Muzium Burung Hantu (The Owl Museum). Bayaran masuk RM10 untuk dewasa, kanak-kanak masuk percuma.

~ Kalau malas nak berjalan, boleh menaiki kereta buggy meronda sekitar puncak bukit dengan bayaran RM30 selama 25 minit atau RM60 (45 minit).

~ Selain tu boleh melawat Love Lock (khabarnya tiru konsep macam dekat Rome, Paris, Seoul dll) di mana mangga kunci yang siap ditulis nama pasangan bercinta (termasuk suami isteri kot) dimanggakan pada pagar... kononnya sebagai simbol percintaan sehidup semati yang tak mungkin dipisahkan... puuiiiiii. Harga mangga kunci antara RM10-RM30 siap ditulis nama. Kepada pasangan Melayu Islam, aku nasihatkan lebih baik beli buah mangga RM10 dapat 3kg dan dimakan bersama-sama... kemudian bijinya ditanam... tumbuhnya pokok tu pun boleh jadi simbol percintaan jugak... dapat pahala lagi kalau buahnya disedekahkan pulak... kah3.


~ Setelah puas menikmati keindahan dan suasana nyaman di puncak Bukit Bendera, pada jam 5.00 PM kami turun semula dan balik ke tempat penginapan di TM Resort Tanjung Bungah, layan anak-anak mandi kolam pulak.


2 comments :

  1. Betul bro, buat beli buah magga lagi afdal. Tahniah tuan, sampai ke puncak... Bukit Bendera.
    (Belum pi lagi ni... hihihihi)

    ReplyDelete
  2. Kalau nak naik Bkt Bndera nanti jangan lupa bawa mangga kunci sendiri.. hihihi

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...