04 September, 2014

Selamat Hari Lahir Isteriku... selamat mencari jalan ke syurga

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Selamat hari lahir buat isteriku yang ke 30++ (sensitif kot kalau letak umur sebenar hehe). Semoga sentiasa dimurahkan rezeki, dipanjangkan usia, dikurniakan kesihatan yang baik serta dipermudahkan perjalanan hidup bersama... siapa lagi kalau bukan suami dan anak-anakmu yang tersayang ini..

Kadang-kadang tak perlu hadiah istimewa berbentuk harta benda (sebab aku sememangnya tak berharta hihi). Cukup dengan doa dan harapan agar kita sekeluarga hidup bahagia, diberkati dan dirahmati hingga membawa ke syurga. Macam mana seorang isteri nak ke syurga? Aku pasti isteriku tahu tapi mari refresh balik ciri-ciri isteri yang dekat dengan syurga:


 “Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar)

1. Seorang isteri yang menyedari dan menerima dengan ikhlas bahwa lelaki (suami) adalah pemimpin kaum wanita.

2. Seorang isteri yang menyedari bahawa kedudukan suami itu satu tingkat lebih tinggi jika dibandingkan dengan isteri.

3. Seorang isteri yang selalu taat dan penuh hormat kepada suami selagi bukan diajak dalam hal kemaksiatan (durhaka kepada ALLAH).

4. Seorang isteri yang tetap berpegang teguh menjaga kehormatan dirinya dan yang tidak mahu keluar rumah dengan sesuka hati tanpa izin suami.

5. Seorang isteri yang selalu memenuhi keinginan suami dalam nafkah batin (kecuali dengan suatu alasan yang kuat terpaksa menolaknya).

6. Seorang isteri yang selalu mendahulukan kepentingan suami berbanding urusan yang lain. Termasuk kepentingan orang tua sekalipun (kecuali mendapat izin dari suami).

7. Seorang isteri yang selalu menjaga kehormatan dirinya jika suami tidak ada di rumah.
 

8. Seorang isteri yang pandai menjaga harta suami (tidak boros) dan juga menjaga kehormatan suami baik saat ada ataupun sedang tidak di rumah.

9. Seorang isteri yang sentiasa berusaha mempercantik dirinya ketika berada di depan suami.

10. Seorang isteri yang selalu menyenangkan hati suami dengan raut wajah yang tampak berseri dan murah senyum agar suami merasa tenteram hatinya.

11. Seorang isteri yang tidak suka berdandan berlebihan agar nampak cantik oleh lelaki lain.

(Dipetik dari Buku : Petunjuk Sunnah dan Adab Sehari-hari - H.A. Abdurrahman Ahmad)
Sumber: Aisyah Humaira

Si isteri mungkin dah nampak jalan nak ke syurga... macam mana pulak dengan suaminya ni... takpe nanti kita google di lain hari... hihi.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...