07 October, 2013

Jalan-jalan @ Melaka

4-6 Oktober 2013, kami sekeluarga sempat bercuti ke Melaka. Hari Jumaat malam lepas kerja, kami bertolak ke Melaka. Sampai di hotel yang telah ditempah kira-kira jam 9.00 malam. Hotel kami berdekatan Dataran Pahlawan, di mana terletaknya tempat-tempat tarikan pelancong utama seperti Menara Taming Sari, Duck Tour, Mahkota Parade dll.

Memandangkan semua tempat tu kami dah pernah pergi, kami memutuskan naik beca berhias menuju tempat tarikan yang belum pernah kami pergi, iaitu River Cruise Melaka. Khabarnya kalau naik waktu malam lebih cantik pemandangan sebahagian bandaraya Melaka. Malas nak cerita tengok je la gambar.

terang benderang.... banyak guna elektrik Melaka ni

Pagi Sabtu, lepaskan anak-anak mandi kolam sampai tengah hari. Lepas checkout, dalam perjalanan balik singgah Pantai Pengkalan Balak. Tetiba rasa macam malas nak balik... cari chalet tidur semalam lagi. Sayangnya lupa bawa khemah, kalau bawak boleh belasah berkhemah je kat sini. Tapi kat pantai ni ada banyak chalet. Hari ni puaslah anak-anak aku mandi... pagi sampai tengah hari mandi kolam hotel, sebelum checkout mandi dalam bathtub bilik hotel, petang sampai senja mandi laut pulak... Malam, makan seafood di Restoran Nelayan Pantai Kundur... memang santai makan di meja makan yang terletak di atas pasir pantai.

mandi... mandi... mandi

Pagi Ahad, lepas subuh bermalas-malasan tidur balik di chalet. 10.00 pagi lebih terus 'brunch'. Singgah sekejap di Pusat Konservasi Penyu, Pantai Padang Kamunting (sebelah Pantai Pengkalan Balak). Anak-anak boleh dapat info pasal penyu di sini, dan boleh tengok beberapa ekor penyu hidup dalam kolam takungan. Lepas tu balik.

mengenal penyu

Tak banyak tempat pun kami pergi, banyak masa dihabiskan dengan mandi... mandi... mandi. Sampai kecut dan rentung bebudak tu, haha!

3 comments :

1. Waaa... sakannya bercuti. Pusat Konservasi Penyutu besor tak tempatnya bro?

2. dah banyak kali kitorg gi melaka tp tk pernah naik beca, ntah le rasa cam malu gile sbb beca tu pasang lagu techno kuat2.. lagu dangdut la.. hahaahahah

3. ~ tak besar mana ali pancing, tapi info pasal penyu kira lengkaplah.
    ~ alah buat muka tebal je zura... bukan selalu, haha...

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.