20 August, 2013

Aku dan Metal


Entri sebelum: Aku dan Rock Kapak

~ Masa umur gua belasan tahun (lebih kurang tingkatan 2-3 sekitar tahun 1989-90), gua selalu lepak kat rumah sewa mat-mat kilang, berdekatan rumah gua. Walaupun sedikit terdedah dengan beberapa pengaruh buruk, tapi gua suka lepak rumah diorang sebab ada banyak kaset dan dapat dengar macam-macam jenis lagu termasuklah band-band luar negara. Maklumlah ada banyak kepala dalam rumah tu, maka genre muziknya pun macam-macam ada.

~ Sambil layan lagu-lagu rock kapak yang menguasai zaman tu, dalam masa yang sama gua layan juga irama metal yang lebih keras dan bising. Ada banyak genre irama metal yang gua layan sampai kekadang gua pun tak reti nak beza metal jenis apa. Dari hard rock, heavy metal, thrash metal, speed metal, death metal, black metal sampailah alternative/grunge/punk pun gua layan, janji ada riff gitar dan ketukan drum yang laju dan padu, memang naik semangat gua mendengarnya.

~ Masa tu gua tak peduli sangat apa maksud lirik dalam lagu-lagu diorang tu. Gua cuma layan muziknya, lagipun banyak band metal yang suara penyanyinya asyik warghhh...warkkhhh....grrhhhh, manalah gua nak faham sangat kalau tak tengok lirik. Memang tak dinafikan ada lirik lagu metal yang ada unsur-unsur negatif tapi lebih banyak lagi yang bercerita soal kehidupan, keadilan, anti perang, isu kemanusiaan, kritikan sosial dan politik. Ambil yang positif sudah!

~ Antara band metal tempatan yang gua minat masa tu seperti XPDC, Cromok, Sil Khannaz, FTG, Silent Death, Brain Dead dan Suffercation, serta beberapa lagi band underground yang gua dah tak berapa ingat. Tak sangka pulak sekarang gua tinggal berjiran dengan bekas bassist Suffercation, kekadang sempat bersembang mengimbau kenangan lama.

~ Band-band luar negara pulak seperti Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax, Sepultura, Kreator, Morbid Angel, Iron Maiden, Guns n Roses dan Scorpions dan beberapa lagi band yang gua layan gitu-gitu je. Manakala band-band alternative/grunge/punk seperti Nirvana, Foo Fighters, Pearl Jam, The Offspring, Rancid dan Green Day pun gua layan.

~ Habis sekolah, zaman mat thrash bermula. Gua mula simpan rambut panjang. Paling panjang pernah mencecah paras dada. Tapi pada kebanyakan masa, gua simpan rambut paras bahu je sebab masa tu gua dah kerja dalam sektor perkhidmatan di sebuah taman tema, mana boleh simpan rambut panjang, itupun habis sorok dalam topi dah tu. Kalau rambut panjang, barulah 'happening' nak layan 'headbanging' dalam konsert/gig/konsert funfair. Cuma satu yang gua menyampah simpan rambut panjang ni, lepas 'headbang' rambut mesti bersimpul-simpul tak boleh nak sikat. Kekadang sampai seminggu rambut gua bersimpul walaupun selepas bersyampu.

~ Fesyen rasmi thrasher zaman tu, seluar jeans boot cut ...atas fit sampai ke lutut, bawah besar dan labuh boleh buat sapu lantai. Pakai pulak baju hitam gambar band metal dipadankan dengan kasut legend baru nampak ganas kononnya...haha.

beberapa gambar zaman pakcik muda-muda dulu...
(zaman tu gua tak berapa nak bergambar sangat)

Habis dah cerita zaman pra-sejarah gua. Lepas ni kalau ada orang tanya macam mana gua boleh jadi mat metal, senang cerita gua suruh je baca entri ni... gua dah malas nak cerita.


Sampai sekarang, walaupun dah beranak pinak, makin berumur dan sikit demi sikit meninggalkan perkara-perkara lagha, gua masih layan lagu-lagu metal. Walaupun dah tak membeli album, dapat layan kat youtube pun jadilah. Dan bila Metallica... salah satu band thrash metal paling gua minat mengumumkan nak buat konsert di K.L... tanpa fikir panjang gua terus beli tiket walaupun harganya mahal nak mampus!


Entri seterusnya... Aku dan Metallica



No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...