10 May, 2013

Alkisah PRU-13

SEBELUM MENGUNDI :

~ Hari Sabtu nak balik kampung tu, kereta pulak meragam... bateri kong! Terbang juga RM200++. Rupanya dah lebih 4 tahun hayat bateri tu... gila power. Memang dah sampai masa diganti.

~ Sempat hadir majlis kenduri kahwin sahabat bini aku, petang Sabtu baru balik kampung. Mujur jalan tak berapa jem sebab sek-sek Kelate & Ganu dah balik lebih awal. Di tol Gombak, puak-puak PR memeriahkan suasana dengan 'flashmob'nya.


SEMASA MENGUNDI :

~ Ahad, 5/5/2013, 9.00 pagi; keluar rumah dengan semangat berkobar-kobar untuk memangkah. Sampai di tempat mengundi, cari saluran 4, punyalah panjang barisan orang beratur, dekat 2 jam baru dapat mengundi. Suratkhabar yang aku beli pun dah habis setiap mukasurat aku baca sepanjang masa beratur tu.

PRU kali ni nampak semangat betul orang keluar mengundi. Sama ada Ini Kali lah atau Lain Kali lah, mahu Ubah atau Kekal, semua ada pilihan masing-masing. Aku mengundi untuk P.088 dan N.31.


SELEPAS MENGUNDI :

~ Esoknya telah diisytiharkan cuti umum oleh kerajaan (sementara) Selangor. Petang lepas mengundi aku terus balik KL... tak nak terlibat dalam jem kalau balik esok.

~ Dakwat kekal yang dijanjikan akan mampu bertahan sekurang-kurangnya 3 hari nampaknya hanya mampu bertahan sampai menjelang malam. Kekal la sangat! Itu baru kena air dan sabun biasa je tu.

~ Keputusan di kawasan tempat aku mengundi:

PARLIMEN P.088 TEMERLOH
Nasrudin Hassan Tantawi (PAS) - 28267 undi, menewaskan Dato' Saifuddin Abdullah (BN) - 27197 undi. Majoriti : 1070

DUN N.30 MENTAKAB
Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji (DAP) - 7882 undi, menewaskan Chuah Boon Seong (BN) - 6328 undi. Majoriti : 1554

DUN N.31 LANCHANG
Dato' Mohd Sharkar Shamsudin (BN) - 10393 undi menewaskan Ahmad Nizam Hamid (PKR) - 9266 undi. Majoriti : 1127

DUN N.32 KUALA SEMANTAN
Syed Hamid Syed Mohamed (PAS) - 12101 undi menewaskan Mohammad Anuar Mohd. Yunus (BN) - 9416 undi. Majoriti : 2685

~ Keputusan di Parlimen; BN menang 133 kerusi manakala PR mengumpul 89 (DAP:38, PKR:30, PAS:21), menambah 7 kerusi berbanding PRU-12. BN membentuk kerajaan pusat hanya dengan majoriti mudah.

~ Di peringkat negeri, PR kehilangan Kedah tapi kekal menguasai tiga lagi negeri - Selangor, Penang dan Kelantan semuanya menang majoriti lebih 2/3.

~ Walaupun menang, BN tak dapat 2/3 majoriti di Perak, Terengganu, Kedah & N.Sembilan.

~ 4 orang menteri kabinet, 3 timbalan menteri dan 2 menteri besar tewas.

~ P.89 Bentong; BN menang tipis dengan majoriti cuma 379 undi. Kempunan aku nak tengok orang kena potong telinga lepas terjun sungai... haha!

~ Pihak BN terus mengaitkan kemenangan tipis mereka disebabkan 'Tsunami Cina'. Orang Cina yang beralih menyokong pembangkang dianggap pengkhianat dan tak mengenang budi. Tak habis-habis dengan politik perkauman dan tak sudah-sudah mengungkit mintak jasa dikenang. Tak sedar ke bahawa mereka berpeluang membuat jasa sebab rakyat yang memilih mereka?

~ Pihak PR pulak terus mengaitkan kekalahan tipis mereka di beberapa tempat disebabkan ada unsur-unsur penipuan, pengundi hantu serta meragui ketelusan SPR. Kalau itu yang mereka percaya dan ada bukti kukuh, silalah buat bantahan melalui saluran yang betul. Kalau keputusan muktamad tak memihak mereka... silalah redha memang itu dah ditakdirkan, cukup-cukuplah membantah dan mulakanlah kerja jadi pembangkang yang baik.

sumber: FB... untuk renungan bersama

PANDANGAN AKU :

~ Pengaruh PR yang makin meningkat bukanlah semata-mata disebabkan tsunami Cina, tapi tsunami rakyat Malaysia yang inginkan perubahan. Bagi aku ini disebabkan:
  • Kesedaran politik rakyat tak kira bangsa semakin meningkat. Mereka inginkan kerajaan yang mentadbir secara lebih adil, telus, tidak korup serta tidak berdasarkan perkauman melampau. Ciri-ciri tu mereka tak nampak diamalkan oleh kerajaan BN sekarang walaupun kerajaan BN diterajui Tok Jib memperkenalkan macam-macam dasar transformasi terutama dengan program-program 1Malaysianya. 
  • BN kalah teruk di banyak kawasan bandar. Aku rasa ramai rakyat yang tinggal di bandar dan tertekan dengan kos sara hidup yang makin tinggi sikit sebanyak terpengaruh juga dengan manifesto PR yang berjanji untuk menurunkan kos sara hidup rakyat. Mereka tak heran dengan BR1M yang cuma dapat sekali selonggok tu sebaliknya lebih tertarik dengan manfaat yang dapat dinikmati secara berterusan seperti janji untuk turunkan harga kereta dan harga minyak, hapuskan tol, saman AES dan PTPTN, air percuma, pendidikan percuma dll.

betul tu ... (kalau tak fikir dari segi politik)

~ Kepada semua pihak, cukup-cukuplah tu berpolitik. Kepada yang menang, ini masa untuk menjalankan amanah yang telah rakyat beri. Kepada pihak yang kalah, ini masanya untuk jadi pembangkang yang baik. Yang tak betul ditegur dan cadangkan jalan penyelesaian. Yang betul dan elok walaupun dibuat oleh pihak lawan sewajarnya dipuji. janganlah semua benda nak dibangkang je.

~ Kepada tuan punya blog ni, cukuplah 2 entri ni je cerita pasal politik. Syok sendiri je lebih. Kau ingat kau bagus sangat ke sampai nak jadi penganalisis politik? Kalau nak buat entri pasal politik juga, tunggulah 5 tahun lagi kalau panjang umur. Haha!

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...