18 October, 2012

Kelebihan meninggal dunia di Mekah

~ Buka email pagi ni, dapat berita mengejutkan, seorang rakan sekerja telah kembali ke rahmatullah, bukan sebarang tempat tapi di tanah suci Makkah. Serta merta terkenang keseriusan beliau meng'query kami pasal salah isi borang. Selamat jalan Rohana bt Darus aka Kak Yong. Semoga ditempatkan di kalangan orang-orang yang dirahmati dan diredhaiNya.

Innalillahi wainna ilaihi raaji'uun...
Al-Fatihah.

KELEBIHAN MENINGGAL DUNIA DI MAKKAH

Lazimnya jika seseorang meninggal dunia di Makkah, sudah tentu jenazahnya tidak akan dibawa pulang ke tanah air masing-masing. Sebaliknya terus dikebumikan di tanah suci Makkah. Bolehlah dianggap ini sebagai satu peluang yang Allah SWT berikan kepada kita untuk disemadikan di Makkah.
Kebiasaannya rakyat Malaysia yang meninggal dunia di Makkah, adalah sewaktu mereka sedang mengerjakan ibadah umrah atau ibadah haji. Beginilah ‘perjalanan’ yang perlu anda lalui sekiranya anda meninggal dunia di Makkah. Di sini, anda disemadikan tanpa batu nisan, memungkinkan tiada ahli keluarga yang dapat menziarahi anda di kemudian hari di sebabkan lokasi kubur anda tidak diketahui.
Bolehkah kita bercita-cita untuk mati di Makkah atau Madinah?

Dalam sebuah hadith Nabi SAW ada disebut:
Maksudnya: “Barangsiapa yang mampu untuk mati di Madinah maka lakukanlah. Sesungguhnya aku akan memberi syafaat kepada sesiapa yang mati di sana.”
(riwayat Ahmad dan At-Tirmizi)

Menurut riwayat al-Tabarani, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
“Sesiapa antara kamu yang mungkin mampu untuk meninggal dunia di Madinah, meninggallah di sana.
Sesungguhnya sesiapa yang meninggal dunia di sana, aku menjadi saksi atau pemberi syafaah kepadanya pada hari kiamat.”
(Sabiq, 2000: I: 522-24)

Ini menunjukkan satu perkara yang diharuskan oleh Islam, di mana ulama telah meng-istinbat (mengeluarkan) hukum dari hadith tersebut seperti yang dijelaskan oleh Al-Imam An-Nawawi, Ibnu Hajar dan lain-lain bahawasanya HARUS untuk berniat untuk mati di tempat yang baik dan dalam keadaan yang baik.

Apatah lagi di Madinatul Munawwarah, ganjarannya sangat jelas iaitu Nabi akan memberi syafaat.
Jadi kita berdoa kepada ALLAH SWT agar kita mati di dalam keadaan yang baik dan di tempat (Makkah,Madinah) yang baik. Semoga kita termasuk di kalangan yang bernasib baik di beri peluang untuk disemadikan di tanah suci Makkah atau Madinah...Aamiin.

Sumber: Perkongsian FB Ustaz Nasir



15 October, 2012

Review: Hotel Seri Malaysia Port Dickson


ali aloque
Sungai Buloh
~ Dari 12-14 Oktober (Jumaat-Ahad), aku terpaksa menghadiri taklimat kerja di Hotel Seri Malaysia, Port Dickson. Terasa sangat menyampah bila kena bertaklimat/berkursus pada hari cuti hujung minggu yang sepatutnya dihabiskan bersama keluarga. Bos cakap boleh bawa keluarga tapi cakap memang senang. Kalau dah bapaknya sibuk bertaklimat dari pagi sampai ke malam, tak larat juga bini aku nak jaga anak-anak kecik aku, akhirnya anak bini terperap kat bilik juga sudahnya. Tak berbaloi dengan kos yang terpaksa ditambah kalau bawa keluarga. Baik tak payah bawak!

~ Sebenarnya ini kali kedua aku bertaklimat kat hotel ni, yang pertama pergi tahun lepas. Lokasi hotel ni memang agak strategik juga la, berdekatan dengan Pantai Saujana (Pantai Bt.4).  Memang happening juga pada hujung minggu. Tapi untuk ke pantai kena menyeberang jalanraya yang agak sibuk. Pada hari Sabtu malam minggu juga ada pasar malam berdekatan hotel.

~ Sampai je kat bilik penginapan untuk bertiga yang dah ditetapkan, terasa suhu bilik agak panas. Rakan sebilik aku bernama Ijad yang sampai lebih awal sedang membebel mengatakan air-cond tak sejuk. Setelah diperiksa rupa-rupanya filter dalam air-cond tu penuh dengan habuk tebal, nampak sangat dah lama tak diservis. Lantas beliau dengan muka tak puas hati tiba-tiba bertindak sendiri dengan mencabut filter tu lalu mencucinya sendiri dalam bilik air. Terpancar kepuasan di wajah beliau kerana berjaya 'meringankan' kerja pihak maintenance hotel. Moralnya, air-cond yang tak sejuk bukan saja boleh menyebabkan suhu bilik menjadi panas, malah hati juga boleh terbakorrr!

~ Setelah suhu bilik dan hati beransur sejuk, kami membaringkan diri di katil yang agak selesa, sambil menonton tv yang sungguh comel. Nampaknya pihak hotel mengambil langkah berjimat cermat dengan mengekalkan tv comel bersaiz 14 inci... tanpa remote control. Mungkin lagi 10 tahun baru cadang nak lekat tv LCD kat dinding agaknya. Kebetulan malam tu ada live perlawanan separuh akhir Piala Malaysia antara Selangor lwn Kelantan. Memang kena duduk dekat betul-betul depan tv kalau jauh sikit memang hanya akan nampak pemain-pemain berlari, melompat dan jatuh tapi bolanya tak nampak...

kolam renang pun comel...
~ Nak komplen pasal makan, nampak macam tak bersyukur dengan rezeki pulak. Tapi kena komplen la jugak supaya boleh diperbaiki (harap-harap la). Makanan kat sini tak banyak pilihan, rasa pun memang kureng. Senang cerita makanan bukan standard hotel le tapi lebih kurang standard warung je.

Sekian review ala-tripadvisor dari aku.



11 October, 2012

Seekor kucing bernama Mebius

- Di PAWS, nama asalnya Chilli. Bila dah diambil keluarga angkat, ditukar sikit bunyi namanya kepada Charlie. Tak lama kemudian, anak-anak keluarga angkatnya yang merupakan peminat setia Ultraman Mebius mencadangkan agar kucing ini dipanggil MEBIUS. Muktamad!

- Ikutkan saja. Harap-harap takde la cadangan nak tukar nama lagi. Takut confius pulak kucing ni asyik kena tukar nama je.
seekor kucing warna oren, makan dlm bekas warna oren,
carrier kat belakang tu pun warna oren... serba oren!

- Itulah antara aksi si Mebius setelah kira-kira 2 minggu bersama keluarga angkatnya.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...