25 September, 2011

Suatu hari di Penghujung Raya

Hari ni rumah aku dikunjungi sahabat2 laa zaman sekolah dulu. Walaupun Syawal dah hampir di penghujung, diorang ni masih bersemangat nak beraya rumah sahabat2 lama. Seronok juga sesekali berjumpa mengimbau kenangan pahit manis masa zaman persekolahan, selain berkongsi perkembangan terbaru masing2.



Terima kasihlah kepada Azam, Rizal, Sidah, Senah & Mazni bersama keluarga masing2 sebab sudi singgah menceriakan suasana hujung2 raya kat rumah aku. Rumah banglo aku yang besar tu tiba2 jadi sempit pulak dengan kehadiran korang beramai2. Hehe!

Harap dimaafkan kalau ada sebarang kekurangan… sama ada kurang selesa, kurang sedap, kurang sopan mahupun kurang ajar… maaf zahir batin. Tahun depan datanglah lagi.

.

20 September, 2011

Kudaku lari gagah berani....

Aku ada memelihara seekor kuda bernama Demak, baka Taiwan tapi dilahirkan di Sarawak. Ramai yang kata kuda ni bukanlah dari baka yang baik, dan aku sendiri akui tenaga dan prestasinya tidaklah segagah kuda dari baka jenis baik, harganya pun murah je, tapi sekurang-kurangnya kuda ni dah banyak berjasa sepanjang 5 tahun aku menunggangnya.

Kerjaya aku sebagai seorang 'rider' memang memerlukan aku menunggang kuda setiap hari. Bukan saja memudahkan malah kerja aku pun lebih cepat disiapkan, walaupun agak mencabar kerana sering terdedah kepada hujan dan panas.

Tapi kebelakangan ni si Demak selalu uzur dan dah tak larat dibawa berjalan jauh. Nafasnya pun dah semakin semput. Sudahlah selalu sakit-sakit, kos rawatannya pulak semakin meningkat. Kalau setakat kos ubat dan vitamin tiap-tiap bulan tu je aku boleh tahan lagi. Yang aku tak boleh tahan dia punya kos pembedahan yang agak tinggi yang membuatkan aku pulak jadi semput. Terakhir sekali, baru lepas sebulan lebih dia dibedah, dah kena masuk sepital lagi untuk dibedah sebab penyakit yang sama. Aku dah tak boleh tahan lagi!


Hari ni aku beli seekor kuda baru berwarna oren, aku namakannya Dash. Walaupun harganya lebih mahal sikit dari si Demak, tapi kuda spesis ni memang tak perlu diragukan lagi memang jenis baka baik dari Jepun. Harap-harap warnanya yang bersinar terang tu akan membuatkan penunggang dan pemandu kenderaan lain lebih 'alert' dengan kehadirannya.

Dalam masa yang sama, aku cuba menjual si Demak, tapi setakat ni takde siapa yang sudi membelinya. Siapalah yang sanggup membelinya kalau tengok rupanya yang uzur tu. Tambahan pulak sudah tersebar berita di seluruh Malaysia bahawa kuda spesis ni memang jenis pakai buang punya. Untuk menjaga hatinya, kadang-kadang aku tunggang juga si Demak, bawa berjalan pergi ke kedai berdekatan rumah.

Kini aku dalam dilema, sama ada patutkah aku tambat saja di tepi rumah dan membiarkannya mati beragan, atau aku jual lelong timbang kati saja???

LELONG! LELONG! LELONG! SAPA NAK BELI MOTOR WEHHH??? AKU NAK TOLAK MURAH JE NI!

UPDATE: LEBIH KURANG 2-3 BULAN TERSADAI SEBAB DAH TAK BOLEH START, DAN SEBAB AKU PUN DAH MALAS NAK REPAIR, DAN SATU TAYAR & RIM DAH KENA CILOK...AKHIRNYA AKU TOLAK KAT LORI BESI BURUK DGN HARGA RM 50 JE... SELAMAT JALAN DEMAK!

05 September, 2011

Syawal 1432 / 2011

Salam Syawal.

- Raya tahun ni jatuh di pertengahan minggu, serentak pulak dgn cuti Hari Merdeka. Jadi cuma perlu ambil cuti rehat selama 2 hari, dapat 9 hari cuti berturut-turut. "Untunglah orang kerja gomen...", kata jiran aku yg kerja dgn swasta dan dah kena kerja pada raya ketiga. "Nak buat camne bang, dah nasib saya dapat cuti lelama...", kata aku, heheh!

- 4 hari diperuntukkan utk beraya di rumah mertua di Perak, dan 4 hari lagi di kampung aku sendiri di Pahang, adil lagi saksama, sama rata dan sama rasa!

- Syukur, dalam perjalanan balik beraya tahun ni, tak terlibat dgn kesesakan yg teruk, begitu juga semasa balik dari kampung. Tahun ni juga tak ditimpa tragedi dihempap pokok macam tahun lepas. Selamat pergi dan selamat balik, alhamdulillah!


- Tahniah buat Along kerana cuma kantoi puasa 2 hari je tahun ni. Itupun sebab 1 hari tu tak bangun sahur dan 1 hari lagi tu cuaca panas sangat. Kira hebatlah bagi budak umur 7 tahun, ditambah pulak hari2 'digoda' oleh adik-adiknya si Angah & Aina yg selamba je makan minum depan dia.

- Di musim raya ni aku masih lagi ada terdengar dialog ni: "Selamat hari raya, maaf zahir je ye...batin tarak!". Nampaknya masih ada lagi yg tak paham bahawa 'batin' dalam dialog seperti di atas bukanlah bermaksud keterlanjuran dari segi penggunaan tenaga batin ke atas orang lain, tapi bermaksud keterlanjuran yg menyakitkan hati atau menyinggung perasaan orang lain... ada fahammm???

- Masih belum terlambat rasanya utk aku mohon maaf zahir batin atas segala keterlanjuran, baik tutur kata mahupun perbuatan kepada semua yg mengenali aku tapi tak sempat berjumpa, juga kepada pengunjung blog ni kalau ada.

SELAMAT HARI RAYA.

.
Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...