24 May, 2011

Kucing berjari enam

~ Seekor anak kucing warna putih campur coklat sikit mengiau-ngiau dekat rumah aku. Agaknya ada orang buang la tu. Kesian pulak menengoknya. Kutip je la buat anak angkat.


~ Mula-mula kurung dulu dalam bilik air sehari dua, biar membiasakan diri dengan tempat melepas dia.

~ Hari kedua baru perasan kucing ni ada sikit lain dari yang lain. Setiap kakinya ada enam jari (aku pun tak tau nak kata jari ke kuku). Tapi yang pasti kaki dia ada nampak pelik sikit. Tengok betul-betul gambar dia tu.

~ Apa nama nak bagi ni? Pikir punya piker bagi je nama JERRY… diglamerkan sikit sempena JARI-nya yang pelik tu.

21 May, 2011

Dinos Alive @ Pusat Sains Negara

~ Dah 2 minggu berturut-turut cuti hujung minggu aku terganggu kerana terpaksa pergi taklimat projek banci ekonomi kat Hotel Seri Malaysia Bagan Lalang,Sepang & Port Dickson. Nak muntah dah rasanya kena masuk kelas dengar taklimat dari pagi sampai ke malam selama 4 hari 3 malam. Nak bernanah la pulak telinga aku mendengar cakap-cakap  macam bagus oleh pegawai-pegawai yang berlagak macam bagus.

~ Sebab kesian anak bini kena tinggal kat rumah tak pergi mana-mana, minggu ni aku bawa pergi Pusat Sains Negara, ada pameran Dinos Alive. Pameran ni dah lama sebenarnya, start Januari dan sekarang ni dah nak hujung-hujung dah pun. Sebelum ni tak terlintas pun nak ke sini tapi lepas baca cerita mamaaryan macam best je, baru ni tergerak nak pergi.

~ Sampai dekat pukul 11.00 am, aku tengok kat parking ada berbelas buah bas. Sah bersesak punya ni. Penuh dengan bebudak sekolah & tadika.

~ Tiket masuk RM10.00(dewasa), RM5.00 (kanak-kanak 4-17 tahun) & ada pakej famili RM25.00 (2 dewasa 2 kanak-kanak).

~ Apa ada kat sini? Mula-mula nak masuk kita akan melalui terowong akuarium ikan air tawar macam kat Aquaria KLCC. Lepas tu dah namanya pun pameran dinosaur… mestilah ada replika dinosaur. Kat ruang legar ada 2 ekor dinosaur besar yang boleh bergerak-gerak… T-Rex dan sekor lagi lupa ntahapa ke nama spesisnya. Kat ruang dalam tingkat dua ada lagi dinosaur spesis karnivor & herbivor duduk dalam gelap. Suasana kat dalam tu agak hingar bingar dengan lolongan dinosaur  dan suara bebudak menangis ketakutan. Selain tu, ada macam-macam pameran dan permainan sains yang memang bagus untuk memupuk minat budak-budak pada ilmu sains. Mungkin sebab pergi pameran ni, anak-anak aku akan tiba-tiba minat sains seterusnya menjadi saintis satu hari nanti…heheh. Dah malas nak cerita, kalau berminat korang pergilah tengok sendiri.
 

~ Hampir 4 jam juga kami kat sini. Masa mula-mula sampai tadi, aku agak cemas juga sebab anak aku si Angah tu tiba-tiba hilang dari pandangan walaupun aku dah pesan jangan jalan jauh dari aku. Melilau juga aku mencari kat celah-celah bebudak yang ramai tu. Nasib baik ibunya jumpa. Masa dah nak balik ni pulak, terjumpa kawan sepejabat aku si Jiman macam tengah tercari-cari seseorang…ehh hilang anak jugak ke? Laa…. bini yang hilang rupanya….kui3.

~ Kata petugas kat kaunter tu, pameran yang sepatutnya habis 31 Mei dilanjutkan lagi sampai 12 Jun. Jadi sesapa yang belum pergi tu cepat-cepatlah pergi.


01 May, 2011

Selamat Harijadi Along

Seorang ayah berkata kepada anak sulungnya… “Nabi kata kalau dah cukup umur 7 tahun dah kena mula solat 5 waktu… kalau tak nak solat nabi pesan suruh rotan je. Macam mana ni Along?”

Along kata… “OKlah ayah… mula hari ni Along takkan tinggal solat.Along tak nak kena rotan dan Along tak nak masuk neraka.”

Sejuk hati ayah dan ibunya mendengar kata-kata anak sulung mereka itu. Harap-harapnya berkekalanlah menjadi manusia yang tak meninggalkan solat sampai ke akhir hayatnya. Aamin!



Selamat harijadi ke-7, Along… hanya buat sambutan kecil-kecilan. Breakfast kat McD lepas tu balik rumah… Makan cheese cake hasil air tangan ibunya sendiri, buat ice blended & layan kentang goreng je.

P/S: "Errr... tapi sebenarnya Along, Nabi s.a.w suruh rotan tu bila dah umur 10 tahun.....!!!"

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...