08 November, 2011

Dah 100 hari tak berasap... Mari Berhenti Merokok

Tengok kalendar, belek punya belek, kira punya kira, rupanya hari ni genap 100 hari aku berhenti merokok, bermula 1 Ramadhan lalu. Setelah menjadi perokok tegar selama lebih kurang 20 tahun, bagi aku ini satu pencapaian yang sangat hebat dan aku patut rasa bangga diri...syabas! Rupanya takde la susah sangat pun nak berhenti. Mari aku kongsikan sikit tip dan pengalaman berhenti merokok cara aku...

~ Punca utama aku nak berhenti merokok adalah sebab aku dah mula rasa mudah mengah dan semput bila naik tangga, main futsal atau aktiviti yang menggunakan tenaga yang agak banyak.

~ Jadi aku tetapkan tarikh utk berhenti! Masa paling sesuai dah tentulah bulan Ramadhan... Sepanjang hari kita berpuasa menahan lapar dahaga... dan boleh pulak menahan ketagihan rokok... apa salahnya kuatkan sikit hati tu teruskan tahan sampai lepas berbuka... kemudian sampai lepas terawih....sampai tidur....sampai lepas sahur...!!! bla...bla..bla...

~ Antara waktu paling makbul doa adalah masa kita berpuasa. Sebagai manusia yang lemah, banyakkanlah berdoa minta dikuatkan hati, keazaman dan semangat untuk berhenti merokok...insya Allah.

~ Kebetulan pulak dalam bulan Ramadhan lepas ada pulak khutbah Jumaat tentang keburukan merokok, ditambah lagi ada papan tanda kat perkarangan masjid yg tertulis hukum merokok adalah HARAM, tambah menguatkan azam aku nak berhenti.Selama ni pun bukanlah tak tau keburukan dan hukum merokok, cuma mungkin kali ni dah sampai seru.

~ Beritahu orang lain di sekeliling kita tentang keinginan untuk berhenti. Dapatkan sokongan terutamanya orang yang rapat dengan kita... Tapi janganlah mengharap sangat sokongan tu ...err...bini aku sendiri pun macam tak konfiden je bila aku cakap nak berhenti. Kawan-kawan pulak pandang sinis je niat suci aku tu sambil menghembuskan asap rokok ke muka aku dan tak putus-putus menghulur rokok kat aku...cis bedebah sungguh!

~ Sorok atau buang terus segala peralatan untuk merokok seperti pemetik api dan bekas habuk rokok.

~ Tanam perasaan benci pada rokok... pada rasanya...pada baunya... pada asapnya... dan pada risikonya terhadap kesihatan kita dan orang di sekeliling kita.

Dah malas nak tulis. Dipendekkan cerita, aku tak kata bila kita berhenti merokok kita takkan kena sebarang penyakit berbahaya. Ramai yang tak merokok tapi ada penyakit jugak. Tapi setidak-tidaknya dapatlah mengurangkan sikit risiko penyakit. Dan terbukti lepas 100 hari berhenti merokok ni, pernafasan pun dah rasa ringan sikit...

2 comments :

  1. Bukan x caya...tapi dah jemu ngan azam yg sama tiap tahun tapi cam gitu gak....anyway syabas bete.... nanti dpt hadiah...huhuhu

    ReplyDelete
  2. kali ni betui2...bukan cobaannnn...ngeh3

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...