20 September, 2011

Kudaku lari gagah berani....

Aku ada memelihara seekor kuda bernama Demak, baka Taiwan tapi dilahirkan di Sarawak. Ramai yang kata kuda ni bukanlah dari baka yang baik, dan aku sendiri akui tenaga dan prestasinya tidaklah segagah kuda dari baka jenis baik, harganya pun murah je, tapi sekurang-kurangnya kuda ni dah banyak berjasa sepanjang 5 tahun aku menunggangnya.

Kerjaya aku sebagai seorang 'rider' memang memerlukan aku menunggang kuda setiap hari. Bukan saja memudahkan malah kerja aku pun lebih cepat disiapkan, walaupun agak mencabar kerana sering terdedah kepada hujan dan panas.

Tapi kebelakangan ni si Demak selalu uzur dan dah tak larat dibawa berjalan jauh. Nafasnya pun dah semakin semput. Sudahlah selalu sakit-sakit, kos rawatannya pulak semakin meningkat. Kalau setakat kos ubat dan vitamin tiap-tiap bulan tu je aku boleh tahan lagi. Yang aku tak boleh tahan dia punya kos pembedahan yang agak tinggi yang membuatkan aku pulak jadi semput. Terakhir sekali, baru lepas sebulan lebih dia dibedah, dah kena masuk sepital lagi untuk dibedah sebab penyakit yang sama. Aku dah tak boleh tahan lagi!


Hari ni aku beli seekor kuda baru berwarna oren, aku namakannya Dash. Walaupun harganya lebih mahal sikit dari si Demak, tapi kuda spesis ni memang tak perlu diragukan lagi memang jenis baka baik dari Jepun. Harap-harap warnanya yang bersinar terang tu akan membuatkan penunggang dan pemandu kenderaan lain lebih 'alert' dengan kehadirannya.

Dalam masa yang sama, aku cuba menjual si Demak, tapi setakat ni takde siapa yang sudi membelinya. Siapalah yang sanggup membelinya kalau tengok rupanya yang uzur tu. Tambahan pulak sudah tersebar berita di seluruh Malaysia bahawa kuda spesis ni memang jenis pakai buang punya. Untuk menjaga hatinya, kadang-kadang aku tunggang juga si Demak, bawa berjalan pergi ke kedai berdekatan rumah.

Kini aku dalam dilema, sama ada patutkah aku tambat saja di tepi rumah dan membiarkannya mati beragan, atau aku jual lelong timbang kati saja???

LELONG! LELONG! LELONG! SAPA NAK BELI MOTOR WEHHH??? AKU NAK TOLAK MURAH JE NI!

UPDATE: LEBIH KURANG 2-3 BULAN TERSADAI SEBAB DAH TAK BOLEH START, DAN SEBAB AKU PUN DAH MALAS NAK REPAIR, DAN SATU TAYAR & RIM DAH KENA CILOK...AKHIRNYA AKU TOLAK KAT LORI BESI BURUK DGN HARGA RM 50 JE... SELAMAT JALAN DEMAK!

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...