31 July, 2011

Nafas Baru Ramadhan

- Esok dah puasa. Dah janji dengan anak bini dan juga dengan diri sendiri untuk cuba lagi berhenti merokok bermula 1 Ramadhan ni. Ini percubaan kedua setelah percubaan pertama Ramadhan dua tahun lepas cuma mampu bertahan sampai hari raya ketiga je kat kampung, tewas dengan godaan sedara mara, ipar duai dan sahabat handai yang bertalu-talu menghembuskan asap kat aku... bedebah sungguh mereka itu!

- Tapi kali ni aku betul2 berazam nak berhenti. Cukuplah dah lebih 20 tahun bersahabat dengan jin. Aku rasa tak perlu guna alat bantuan untuk berhenti (seperti terapi gantian nikotin dsb), yang penting hati kita ni kena kuat untuk melawan ketagihan.
- Hari ini, 8.30 malam...sebelum ke surau menunaikan solat terawih, aku lepak bersendirian di suatu sudut tembok yang agak suram kerana tidak mahu sebarang gangguan, aku sedang menikmati sedutan-sedutan dan hisapan-hisapan terakhir... sedutan dan hisapan yang dalam-dalam, yang sungguh-sungguh... sebagai tanda perpisahan aku dan dia...

- Aku pasti ramai yang senyum sinis kalau terbaca statement kat atas tu. Elehh...boleh percaya ke si Ali perokok tegar ni nak berhenti merokok! Heheh... sebenarnya aku pun tak berapa yakin aku boleh berhenti tapi aku saja je tulis macam tu sebab nak cuba bersikap positif, buat-buat konfiden je la sebagai faktor pendorong dan perangsang. Tolong doakan aku berjaya kawan!


Selamat bersahur, berpuasa, berbuka dan menghayati Ramadhan.

.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...