24 July, 2011

Hantu Durian

22-24 Julai 2011 (Jumaat-Ahad) 

- Lepas habis kerja petang Jumaat tu, kemas barang sikit nak balik kampung aku...ada majlis tahlil di rumah mak sedara aku.. Bertolak pukul 8.00 lebih, sampai kampung dah 10.30 malam, anak bini dah lena tidur dalam kereta...kenduri pun dah habis. Maka tugas aku malam tu adalah cuba menghabiskan makanan yang tak habis, mengemas apa yang patut, dan esoknya ambik kontrak basuh pinggan mangkuk & periuk belanga. Mujurlah tak berapa banyak sangat yang perlu dibasuh sebab sekarang ni kat kawasan kampung2 pun hidangan kenduri dah dibuat secara buffet je, dah susah nak jumpa makan berhidang. Biasalah, manusia dah semakin malas dan semua kerja nak senang. Kalau kenduri besar sikit, dah ramai yang pakai pinggan & cawan pakai buang je, memang 'mesra tuan rumah' walaupun tak 'mesra alam sekitar'.

Lihatlah betapa serasinya kami...bentuk pun hampir seiras
- Sekarang musim durian tengah menjadi-jadi. Sepanjang 3 hari kat kampung ni puaslah melantak durian....bangun tidur pekena durian, sebelum tidur pun pekena durian dulu...boleh dikatakan tiada hari tanpa durianlah. Baik dalam bentuk buah mahupun dalam bentuk tempoyak.... Walau macam manapun, sejak setahun dua ni pengeluaran buah durian (dan buah2 lain juga) kat kampung aku ni semakin berkurangan sebab adanya gangguan dari beberapa jenis makhluk. Bukan disebabkan oleh 'Hantu Durian' tapi disebabkan oleh berpuluh-puluh ekor kera & beruk yang semakin beranak pinak kat belukar belakang kampung.


- Satu kelemahan kera/beruk ni adalah dia tak pandai nak kupas/kopek durian (berbanding dengan si tupai yang memang pakar menebuk lubang). Mungkin sebab bengang dan dengki punya pasal, banyaklah buah2 durian yang belum matang gugur dikerjakan mereka. Sebagai langkah proaktif, penduduk kampung telah menubuhkan satu skuad penembak tepat dalam usaha memerangi puak kera & beruk tersebut (eleh...guna lastik je sebenornye pun).

Sekian saya melaporkan dari Dusun Durian Desa Bakti, Mentakab, Pahang!

.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...