08 January, 2011

Menjejak asal-usul

~ Sabtu, 8 Januari 2011, berkesempatan menghadiri majlis perkahwinan kat kampung atuk sedara aku kat Tangkak, Johor. Aku angkut sekali pak sedara & mak sedara aku menjejaki kampung mereka yang telah berpuluh tahun tak dijejaki. Kami bertolak dari Mentakab selepas Subuh (ikut Triang-Bahau-Gemas-Segamat) dan tiba di Tangkak pada 11 am.

~ Sebenarnya arwah nenek aku (termasuk mak aku & adik beradiknya) berasal dari Johor. Pada tahun 70-an mereka berhijrah ke Pahang sampailah sekarang. Kesempitan hidup dan pertambahan ahli keluarga menyebabkan kebanyakan anak-anak arwah nenek aku tak pernah balik ke kampung kelahiran mereka, yang mana masih ramai lagi waris keturunan mereka di sana. Tu pasal mereka sungguh teruja bila berkesempatan menjenguk kampung kelahiran mereka...terkenang nostalgia lama.


~ Arwah nenek aku ada dua orang adik yang masih hidup, sorang kat Tangkak, Johor (yang ada kenduri tu) dan sorang lagi kat Sg. Rambai, Melaka. Berbeza negeri tapi sebenarnya jarak antara dua kampung tu 5-6 km je. Sempatlah kami pergi kedua-duanya dan dapat beramah mesra dengan kedua-dua orang tua yang dah berumur lebih 80 tahun tu. Anak-anak aku pun masih sempat bertemu dengan moyang saudaranya. Lepas ni ntah bila berjumpa lagi... ntah-ntah tak jumpa dah.

~ Apapun kami pergi balik hari je pasal sorang pak sedara aku tu ada kerja yang tak dapat dielakkan. Perjalanan sehari suntuk dari selepas solat Subuh dan sampai ke rumah tepat jam 12.00 malam membuatkan aku terkapar keletihan.... gila wehh aku drive sorang-sorang!

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...