01 September, 2010

Harapan Ramadhan 2010


- Berbanding dgn lagu raya yg berlambak2... rasanya inilah satu2nya lagu Ramadhan yg mantop lagi syahdu. Maka terpaksalah  aku layan lagu ni je setiap Ramadhan sambil mengharapkan lirik lagu ni memberi keinsafan dan menghilangkan sikit sifat2 kesyaitanan dan kejembalangan dlm diri aku.

- Satu perubahan drastik bermula 1 Ramadhan ni adalah... aku berazam nak membina 'rumah baru' dan aku berjaya mendirikan 'tiang-tiang' yg WAJIB didirikan tanpa meninggalkan sebatang 'tiang' pun (walaupun 'tiang' tu tak seteguh mana). Sebelum ni (dah lama sangat sebenornya) 'tiang-tiang' tu selalu diabaikan dan dah hampir reput dimamah anai-anai. Alang-alang dah dapat hidayah ni harap-harap dapatlah diteruskan selepas Ramadhan ni.

- Apapun setakat hari ni (22 Ramadhan), 'tiang-tiang' yg SUNAT didirikan sempena Ramadhan ni baru 2-3 batang je aku mampu pacakkan. Takpe...aku concentrate yg wajib dulu. Ada yg tak paham tiang apa? Adehhh...sila hantukkan kepala korang ke dinding semoga dapat ilham lepas tu.

- Aku cerita kejayaan aku ni bukan sebab nak tunjuk bagus, cuma mengharapkan sesiapa saja yang sampai ke blog aku ni terutama kawan-kawan aku yg dah jauh sesat dan lalai tu, marilah bersama-sama aku buat 'rumah baru' dan kita mulakan dgn mendirikan 'tiang'nya dulu... dan tolong jangan suspek aku dah buang tabiat ke hapa. Kita sama-sama tak perfect tapi tak salah saling ingat mengingati.

Habis cerita pasal tiang!


- Ramadhan tahun ni banyak kali juga aku sekeluarga berbuka kat luar tanpa mengeluarkan sebarang belanja kecuali duit minyak & tol. Bini aku kerja dgn syarikat pemaju perumahan maka selalulah staff syarikat tu dibelanja berbuka puasa oleh supplier, sub-contractor & consultant yg biasa berurusan dgn syarikat tu. Sebagai suami  mithali maka aku sentiasa rela menemani biniku melahap & melantak hidangan buffet mahupun alacarte antaranya di Club House, PJ Hilton, Aroma Ikan Bakar di Jeram dan D'Chiengmai Sungai Buloh. Beberapa jemputan berbuka lain terutama di hotel area KL terpaksa dihampakan kerana malas nak pergi area KL dan juga sebab si Along membebel rindukan masakan air tangan ibunya... hehe.

 
- Bazar Ramadhan? Ada la 4-5 kali beli makanan & air kat bazar Ramadhan (sekadar nak bertukar selera). Selebihnya bini aku masak sendiri.

- Alhamdulillah, anak sulung aku yg umur 6 tahun tu dah mula belajar berpuasa tahun ni. Mula-mula setengah hari, lepas hari kelima dia dah berjaya puasa penuh walaupun aku tak bertegas sangat suruh dia puasa penuh. (almaklumlah baru nak belajar puasa). Setakat hari ni ada la 2-3 kali tinggal puasa, itupun sebab tak tahan dahaga sebab cuaca panas sangat agaknya dan mungkin juga sebab tak tahan digoda oleh adiknya yg makan minum dgn rakusnya depan dia.

- Baju raya? Semua kaum Adam dalam rumah aku hanya pakai baju melayu raya tahun lepas je. Masih muat lagi untuk anak-anak bujang aku dan masih hensem lagi untuk aku. Cuma belikan 2-3 helai t-shirt baru je untuk diorang & bapaknya juga. Kaum Hawa pulak, sentiasa akan rasa gatal-gatal seluruh badan kalau pakai baju lama (agaknya) maka nak juga beli baju baru. Ooppss... raya tahun ni aku dah ada anak dara rupanya... aku belikan la sepasang baju kurung biru supaya menepati warna tema raya tahun lepas tu...hehe.

- Kuih raya? Dikelilingi oleh kawan-kawan dan jiran-jiran yg bisnes kuih raya (di pejabat aku, pejabat bini aku & jiran-jiran kat rumah aku) maka banyak jugalah menempah kuih raya & kerepek untuk jaga hati kawan-kawan dan menjaga silaturrahim sesama insan... hehe! Aku risau tak terhabis pulak nanti... boleh buat stok sampai raya Deepavali pulak nanti.

- Cuti raya? Ofis aku dan ofis bini aku sepakat untuk memberi cuti raya selama 11 hari untuk kami raya sakan.... yabedabeduuuu! Kepada sesiapa yg tak boleh cuti raya lelama, aku akhiri dgn ucapan..."jangan jeles!"

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...