22 September, 2010

Beberapa Hari di Hari Raya 2010 + Tragedi Dihempap Pokok

Itulah tajuk lagu raya terbaru dari M.Nasir, setelah menyedari orang kita dah tak raya sehari dua... tapi raya sakan selama sebulan. (sila jangan percaya sebab fakta tu rekaan aku semata-mata).

Ini cerita raya aku...

- Tahun lepas dah beraya kampung isteri aku dulu. Sebagai suami yg adil lagi saksama... maka tahun ni raya kat kampung aku kat Mentakab la pulak.

- Balik kampung sehari sebelum raya, nasib baik jalan clear... mungkin sebab ramai rakyat Terengganu & Kelantan dah balik lebih awal... bagus sebab tak menyusahkan aku!

- Sampai kat kampung tempat aku dibesarkan dah petang, lemang semua dah siap masak... ayam dah siap disiang & dibasuh nak masak rendang malam nanti (semua dah disetelkan oleh bapak-bapak & mak sedara aku), melepak je lah menunggu waktu berbuka.

- Raya pertama... disebabkan jatuh hari Jumaat, maka dua kali lah ke masjid untuk solat sunat raya & solat jumaat. Antara waktu tu lepak kat rumah je melayan kawan-kawan & budak-budak yg datang beraya.


Petang balik pulak ke rumah mak aku kat Bera. Dalam perjalanan berlaku satu tragedi yg hampir menamatkan riwayat aku anak beranak. Angin takde ribut pun takde tapi tiba-tiba sebatang pokok yg boleh tahan besarnya tumbang menghempap kereta aku yg tengah bergerak tu. Tak sempat buat apa-apa tekan brek je dan terhenti kira-kira 10 meter selepas  pokok tu (sambil membawa bersama dahan pokok yg patah tersangkut atas kereta aku).


Nak tambah sedapkan cerita & menambah malang, kat pokok tu pulak ada sarang penyengat... dan masa tu pulak cermin tingkap tak tutup. Kena sengat juga lah anak-anak aku  1 das setiap seorang, manakala bapaknya kena 3 das (err...betul ke penjodoh bilangan yg aku pakai utk kira jumlah sengatan tu?). Meraung-raunglah anak aku pertama kali merasa disengat penyengat.

Nasib baik kereta belakang sempat brek, nasib baik hanya dihempap bahagian hujung pokok dengan ranting & dahan sebesar lengan je... dan nasib baik jugalah cermin depan tak pecah, kereta boleh jalan lagi, cuma pecah bumper, lampu dan kemek sikit kat bahagian pintu, bumbung & bonet depan.... alhamdulillah panjang lagi umur aku anak beranak... mesti DIA nak beri peringatan la tu.

ooppss...berhenti kejap ambik gambar... tadi tengah blur lupa nak ambik gambar kereta

- Lepas tu cerita raya aku biasa-biasa saja. Tidur rumah mak aku dua malam. Raya ke-3 balik semula ke kampung aku. Raya ke-4 balik Ipoh pulak kampung bini aku, dalam perjalanan tu sempatlah singgah beraya kat rumah abah & makcik aku.

percaya tak, dalam keadaan kereta yg ghompong ( bermaksud rongak dalam dialek Pahang) macam ni...
selamba je aku drive dari Mentakab ke Ipoh, cuma gantung no. plate je... haha...

- Lepak Ipoh 4 hari 3 malam, tapi aku langsung takde beraya ke rumah sedara-mara/kawan-kawan, sebaliknya sibuk menziarahi kedai spare part, kedai potong & kedai aksesori kereta sekitar Ipoh dalam usaha untuk cuba mengembalikan rupa paras kereta buruk aku yg dah tak berapa hensem tu.

Sekian adanya.

3 comments :

  1. cian kete..ko
    kete ko...nak raya gak..hehheee

    ReplyDelete
  2. panjang umur lu bro..kalau tak, xsempat la entri ni naik..haha

    ReplyDelete
  3. cida; aikk...cian kete je? tuannya ko x kesian....???
    linglung; ye la bro, tapi x smpat naik entri xpe lagi...jgn tak sempat kawin dah le...x mrasa nikmat dunia..haha

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...