20 August, 2009

Kucingku beranak lagi

-Kucing aku Jibam tu beranak lagi untuk kali ke-2. Anak-anak Jibam sebanyak 3 ekor dari kelahiran pertama dulu habis aku hantar kat kedai makan/bagi kat orang bila dah besar sikit. Tak larat oi duk rumah teres nak bela kucing banyak2. Kos sara hidup diorang pun tinggi jugak (pasir tandas & makanan). Nasib baik yg kecik2 tu tak payah pakai diapers, kalau tak, bertambah lagi kos.

-Lebih kurang sebulan lepas, J-Lo mak si Jibam tu beranak 3 ekor tapi tinggal sekor, lagi 2 ekor mati kena serang hendap oleh kucing jantan lain. Diberi nama Tuna sebab kucing jantan jiran aku yg disyaki bapaknya bernama Sardin.

Tuna

-Hari ni Jibam beranak bukan 2,3,4 atau 5... tapi 7 ekor... maka jumlah kucing dalam rumah aku sekarang ni ada 10 ekor. 
Jibam & anak-anaknya

-Adehh... ada sesiapa nak kucing???

09 August, 2009

Demam & Scan Karipap

Aliff demam + batuk + selsema...bawa segera ke klinik utk check up. Maklumlah sekarang wabak Influenza A (H1N1) @ Selsema Babi semakin merebak. Risau juga dibuatnya. Babi punya selsema babi! Manusia dah ramai yg mati akibat wabak ni, tapi belum terdengar lagi babi yg mati. Minta dijauhkanlah dari penyakit ni.

Nasihat dari doktor yg terlebih peramah tu; kuarantinkan diri sendiri...kurangkan pendedahan di tempat ramai orang (duduk rumah je)...habiskan ubat & vitamin yg diberi, insya Allah selamat. Lepas tu Aliff diberi rawatan sedutan gas (ntah apa nama rawatan ni aku dah lupa) utk mencairkan kahak & memudahkan pernafasan. Dah terlanjur pergi klinik ni, ambil kesempatan utk buat ujian imbasan (scan) kandungan isteri aku yg dah masuk 6 bulan. Menurut doktor semua OK...kedudukan bayi OK, kedudukan uri berada di atas kira OK...tapi saiz bayi agak kecik sikit. Due date dijangka 21 November.

 yang bulat tu bahagian kepala...


Ni tapak kaki dia...


Doktor kata ini la 'karipap' nya...ooo gitu!

Jantina bayi??? Kejap doktor tu nampak 'karipap', kejap nampak 'sandwic', cuma 'hotdog' je yg tak nampak...ngeh3. Memang setelah dikurniakan 2 hero, aku & isteri kali ni mengharapkan juga dapat 'heroin' pulak. Tapi taklah mengharap sangat, tak kisahlah lelaki atau perempuan terima sajalah rezeki dari Allah. Yang penting kedua2 ibu & baby'nya sihat, selamat melahirkan & selamat dilahirkan...Aamin!
Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...