21 November, 2009

Selamat Datang Aina Alyssa

19 November 2009, Aina Alyssa selamat tiba ke dunia ini, awal dua hari dari tarikh jangkaan...sedikit catatan ringkas proses kelahiran:


 

2.00 am - Bini aku dah mula rasa lain macam...kekerapan sakit akibat kontraksi mula terasa setiap 20-30 minit. Pengalaman lepas mengajar kami supaya rilek...awal lagi tu. Aku biarkan bini aku melayan sakitnya dan aku sambung tidur...krohhkkkhhh... cheiitt...tak guna punya laki...haha

5.30 am - Bila sakit dah makin kerap (setiap 5 minit) bini aku terus kejutkan aku. It's coming! Kejutkan anak-anak bujang aku tu dan call makcik Taska.

5.45 am - Lepas hantar anak-anak ke Taska terus pecut ke Hospital Sg. Buloh. Nasib baik juga awal pagi macam ni jalan clear...lampu merah pun langgar je.

6.10 am - Daftar masuk. Bini aku dibawa masuk dewan bersalin. Takde pulak keluar air ketuban. Mungkin nanti doktor yang akan pecahkan. Aku isi borang apa yg patut...tunggu luar sekejap.

6.16 am - Nurse panggil masuk. Bini aku tengah meneran, dah nampak rambut baby. Walaupun dah anak dua tapi ini pengalaman pertama aku tengok betapa sukarnya seorang wanita melahirkan anaknya. Sungguh teruja + terharu + insaf.

Sebelum ni bukan taknak tengok tapi takde peluang. Anak pertama lahir kena operate, so aku tak dibenarkan masuk. Anak kedua pulak kelam kabut punya pasal bini aku nak terberanak tengah2 malam, aku terbawa anak sulung aku sekali pergi hospital. Budak kecik takleh masuk labour room. Kalau aku masuk temankan bini aku sapa pulak nak jaga anak sulung aku kat hospital tu (masa tu baru umur 2 tahun).

So kali ni memang aku nak sangat tengok...apa nak jadi, jadilah!...dan impian aku tercapai akhirnya. Aku juga nak test sama ada aku ni spesis jantan mabuk darah atau tak. Dan terbukti aku steady je...apa barang tengok darah pun nak mabuk!!! (Ayat berlagak nak mampus!)

6.25 am - Setelah berhempas pulas bertarung nyawa untuk melahirkan satu nyawa baru, akhirnya bini aku selamat melahirkan seorang heroin seberat 3.1 kg (macam dadah la pulak) yang kami idam-idamkan selama ni (almaklumlah dah ada dua hero). Alhamdulillah. Lepas tu heroin aku tu dibersihkan dari segala darah dan lendir, aku qamatkan, kemudian nurse suruh aku keluar dulu untuk proses pembersihan segala yang dah keluar dan belum keluar dan juga penjahitan segala yang dah koyak rabak. Kesian bini aku...aku insaf ni... Terima kasih kerana telah bertarung nyawa melahirkan zuriat kita.


7.00 am - Setelah semua dah selesai, aku dipanggil masuk semula untuk bersama anak bini. Nurse menghulurkan sebuah buku 'Husband Friendly' untuk para suami meluahkan perasaan, dan aku tulislah cincai2 je apa yang terlintas.


Kemudian kedua-dua ibu & anak dihantar masuk ke wad bersalin. Aku pun follow sekali untuk hantar beg barang2 keperluan ibu & anak. Lepas tu aku balik rumah, basuh uri bersih2 dan tanam bawah pokok pisang depan rumah aku.

12.00 pm - Aku ingat nak ke hospital. Tapi bini aku sms, mungkin petang ni dah boleh balik. Jadi petang ni je la aku pergi hospital.

4.30 pm - Pergi hospital, selesaikan segala urusan pembayaran bil (yg tak payah bayar pun..hehe, biasa ler org gomen). Dah boleh bawa anak bini balik rumah.

*Kami laki bini sepakat untuk menamakan puteri kami ini Aina Alyssa. Aina bermaksud 'mempunyai mata yg cantik' (korang tengok mata anak aku tu cantik ke? cantiklah kot...) Tapi aku tak jumpa pulak apa maksud Alyssa tu. Saja je nak bagi nampak canggih & glamer sikit.... hohoho!

Apapun, tak kisahlah walaupun nama tu takde makna, asalkan jangan ada makna yang tak elok, sudah. Memanglah kita digalakkan bagi nama yang elok-elok maknanya, tapi bagi aku, apalah ada pada nama. Sedangkan yg bernama Muhammad sekalipun ada yg jadi perompak, Abdullah pun ada yg jadi pembunuh, Abdul Rahman pun ada yg jadi perogol, atau Siti Khadijah pun ada yg jadi pelacur. So what? Yang penting cara kita mendidik anak-anak. Aku harap aku mampu mendidik anak-anak aku jadi anak yg soleh & solehah, yg dapat mendoakan aku yg tak berapa soleh ni bila aku dah mati nanti. Sekian adanya.

* Aina Alyssa bila dah besar nanti bolehlah baca macam mana Aina sampai ke dunia ni ye...

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...