01 December, 2009

Aina Alyssa demam Kuning

Lepas keluar dari wad pada petang Khamis, 19 Nov, ingatkan anak & bini aku dah boleh rilek berpantang kat rumah je. Tapi rupanya hari-hari kena berulang alik ke klinik kesihatan untuk buat blood test bagi memantau tahap demam kuning/jaundis pada anak aku.

~ 22 Nov.2009, Ahad; Tahap kuning makin tinggi. Aina terpaksa ditahan di wad NICU Hospital Sg. Buloh (termasuk ibunya sekalilah). Dibogelkan, mata ditutup dan diletak bawah lampu biru (phototerapi).



~ 24 Nov.2009, Selasa; Setelah lebih kurang 30 jam duk bawah lampu (aku tengok kat meter lampu tu), kuning dah turun sikit dan petang ni dah boleh keluar wad. Lega, tak payah ulang alik hospital lagi.

~ 25 Nov.2009, Rabu; Pagi pergi Jabatan Pendaftaran Shah Alam, daftar kelahiran & buat surat beranak. Sebulan lagi datang ambik MyKid pulak. Hari ni Aina dah genap umur 7 hari. Ikut sunnah, cukur rambut sampai botak. Tak payah majlis cukur jambul. Bagi menyusu kenyang-kenyang, bila dah lena, dengan lafaz bismillah, aku sendiri cukur sampai botak...selamat. Simple-simple sudah, tak payah nak beradat sangat.



~ 26 Nov.2009, Khamis; Masih kena pergi klinik buat blood test. Petang, bini aku dah start berurut, 3 kali mulai hari ni. Aku seperti biasa menjalankan tugas-tugas seorang surirumah & bapak mithali. Chehh! Bagi peluang bini rilek sementara aku bercuti panjang ni.

~ 27 Nov.2009, Jumaat; Hari Raya Aidil Adha. Raya di rumah sendiri je sebatang kara, huhu...Tiada sambutan. Bawa anak-anak bujang pegi solat raya. Lepas tu balik lepak kat rumah je. Nasib baik jiran sebelah bagi ketupat & rendang, ada la sikit suasana raya. Petang masak mi rebus, akak tiri aku nak datang tengok baby.

~ 1 Dis.2009, Selasa; Setelah bercuti panjang selama 13 hari, esok dah start kerja. Arrgghhh malasnya. Lepas ni bini aku kena pandai-pandai la menguruskan diri sendiri & baby.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...