14 September, 2009

Selamat Hari Raya Aidil Fitri & Top 5 lagu-lagu raya pilihan aku

Seminggu lagi menjelang raya, ramai sibuk membuat persiapan. Membeli-belah keperluan raya, baju raya, kuih raya, perabot raya, pergi bank tukar duit raya...dan lain-lain kehendak yang semuanya pasal nak raya sakan.

Raya punya pasal, jangan sampai bergolok bergadai atau sampai menghulurkan salam aidilfitri kepada ahlong sudahlah ye...cukuplah berbelanja ala kadar mengikut kemampuan sendiri.

 Seminggu dua sebelum raya ni, suasana nak raya dihangatkan lagi dengan alunan lagu-lagu raya lama dan baru. Dalam banyak-banyak lagu raya, lagu lama juga yang lebih diminati, lebih menusuk kalbu dan lebih membuatkan orang yang mendengarnya tak sabar-sabar nak raya...cheh!

Akhir kata Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang mengenali aku...dengan rasa rendah diri aku mohon maaf zahir batin atas segala keterlanjuran, terkasar bahasa (termaki, terkutuk, tercarut...), terkasar perbuatan (terlempang, terpukul) , terambil barang, ter'pau duit kawan2 dan semua 'ter' lain yang sewaktu dengannya. Dan dengan hati tulus ikhlas aku juga memaafkan segala dosa dan kesilapan kau, kau dan kau terhadap aku... jangan buat lagi ye.

Layan Top 5 lagu-lagu raya yang paling aku minat ni...


1. Suasana Hari Raya (Anuar & Ellina)
Lagu raya yang rancak ni diminati sejak zaman aku masih berhingus. Maklumlah penyanyinya pun budak-budak, maka kesannya terasa lebih dekat dengan budak-budak juga.




2. Suatu Hari Di Hari Raya (M.Nasir)
Sebuah lagi lagu raya yang rancak tapi mempunyai lirik yang sungguh syahdu... "Suatu hari di hari raya, ku lihat wajah suci ibuku, ku lihat wajah kasih ayahku, ku gembira. Mungkin inilah dia kebahagiaan."




3. Dari Jauh Kupohon Maaf (Sudirman)
Lagu raya yang hampir menyebabkan aku dibuang kerja tahun 1996 masa pertama kali kena kerja pada hari raya. Masa tu kerja di Genting Highlands, hari cuti lagi ramai orang datang, mana nak dapat cuti. Dengar je lagu ni time kerja, terasa sayu je hati ni terus aku cabut selamba je balik kampung. Bila balik bertugas, boss tambah 'cuti' lagi 1 hari (gantung kerja)... haha





4. Ku Pohon Restu Ayah Bonda (Al-Jawaher)
Ramai yang tak tau penyanyi asal lagu ni terutama generasi baru. Tapi versi Mamat pun OK juga. Cuma rasa lain macam dengan lirik ni... "Kan ku sujud di kakimu, bila kita bertemu,.". Huh? Boleh ke sujud sesama manusia?




5. Kepulangan Yang Dinanti (Aman Shah)
Adakah mak aku ternanti-nanti kepulangan (kedatangan lebih tepat) anaknya ini? Mestilah...aku kan anak jantan kesayangan...hehe. Apapun aku suka irama lagu ni.




Berhati-hati di jalanraya & lebuhraya, jangan sampai terlanggar balairaya di kampung anda. Wassalam...

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...