30 September, 2009

Alkisah Raya 2009

- Raya tahun ni giliran beraya di kampung isteri (taman perumahan sebenarnya). Sejak kahwin aku dan isteri tiada masalah nak beraya kampung siapa dulu. Aku selalu tak faham kenapa ada suami isteri selalu berkrisis pasal nak beraya kampung sendiri je. Berkorbanlah sikit, tolak ansur dan ikut sajalah giliran, apa susah? Kalau tiap-tiap tahun kau nak beraya kampung sendiri je, aku cadangkan kau kahwinlah dengan anak yatim piatu yang tak ada kampung, adik beradik mahupun saudara mara.

- 29 Ramadhan/19 September:
Kami sekeluarga balik ke Ipoh sehari sebelum raya. Musim raya seperti biasa, perjalanan 2-3 jam boleh menjadi 4-5 jam... Di Lebuhraya Utara-Selatan nampak sayup-sayup di depan sana kenderaan beratur panjang tersangkut dalam kesesakan. Lari ikut jalan lama sama saja sesaknya. Nak sangat raya kat kampung, terima saja hakikat tu dan jangan banyak membebel. Kalau tak nak traffic jam tahun depan kau cubalah raya kat KL... "Insya Allah kau boleh bentang toto baring atas jalan"...kata kawan aku yang pernah beraya kat KL.

- 1 Syawal/20 September:
Beraya di rumah mertua tak lah meriah sangat (atau sebenarnya tak meriah langsung...hehe). Lepas solat raya, balik rumah untuk sessi bermaaf-maafan. Lepas tu melepak je tengok tv. Tiada kelibat budak-budak datang beraya kerana dikelilingi jiran-jiran India dan Cina. Cuba contact beberapa kawan di Ipoh tapi tak dijawab, mungkin sibuk atau mereka tak bagi aku datang beraya, huhu. Akibat kebosanan yang amat sangat, aktiviti hari raya pertama aku penuhi dengan acara melantak/mentekedarah/mencekik lemang dan rendang, serta nasi himpit dan kuah kacang buatan mertua aku yang sedap tu, tengok tv, juga baca suratkhabar dan koleksi majalah Mastika kegemaran mertua aku. Malam pulak tengok bola perlawanan 'derby' antara Manchester United vs Manchester City dengan ipar-ipar dan pak mertua yang juga kaki bola. Kesudahannya M.U menang 4-3... Yay!

- 2 Syawal/21 September: 
Pagi sampai tengahari masih melepak di rumah. Petang barulah keluar beraya ke rumah rakan sepejabat di Kuala Sepetang, Taiping sampai malam.

- 3 Syawal/22 September: 
Pagi sampai tengahari, keluar beraya dengan keluarga mertua ke rumah saudara mara di sekitar Ulu Chepor dan Taman Meru, Jelapang. Petang lepas Asar, balik ke rumah sendiri di Sungai Buloh untuk menjenguk anak-anak yang mungkin kelaparan (anak kucing daa...)

- 4-7 Syawal/23-26 September:
Balik ke kampung-kampung aku di Pahang. Disebabkan abah & mak aku berpisah sejak aku masih kecil serta masing-masing dah kahwin lain, maka ada 3 tempat yang wajib aku singgah/ziarah/balik beraya;... iaitu rumah abah aku di Lanchang, rumah mak aku di sebuah perkampungan Felda di Bera, serta rumah pusaka peninggalan arwah atuk & nenek tempat aku dibesarkan di Mentakab. Tak lupa juga rumah saudara mara lain.

Sedikit gambar dalam mood raya


- 8 Syawal/27 September:
Sudah balik ke rumah sendiri di Sungai Buloh. Alhamdulillah, selamat dalam perjalanan pergi dan balik. Hari ni hari terakhir cuti raya. Keluarga mertua pulak datang beraya kat rumah aku. Esoknya dah mula kerja. Terasa malas nak mula kerja bila dah cuti lama. Apapun, disebabkan orang Melayu raya selama sebulan, aku dengan rela hati akan sudi memenuhi undangan rumah terbuka kawan-kawan sepanjang bulan Syawal ni. Rumah aku??? Aku tak pernah buat majlis rumah terbuka, tapi rumah aku sentiasa terbuka untuk kawan-kawan datang beraya. Sila telefon dulu sebelum datang. Tapi disebabkan keadaan isteri aku yang sedang memboyot ni, tiada jaminan untuk dihidangkan menu istimewa dan kau harus bersedia & rela untuk makan saja apa yang ada. Wassalam

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...