06 September, 2009

Alkisah Ramadhan 2009

Salam 16 Ramadhan.



Puasa Ramadhan
Terus terang saja, aku berjaya berpuasa penuh hanya dalam 2-3 tahun kebelakangan ini saja. Sebelum itu tak pernahnya cukup, ada je kantoinya. Mungkin sebab kurangnya penerapan keimanan semasa zaman kanak-kanak (aku bukanlah terdidik dalam persekitaran yang baik-baik macam kau), ditambah pula kenakalan zaman remaja dan seterusnya menjadi kebiasaan bila usia mencecah dewasa. Dan aku tak peduli apa anggapan kau terhadap aku. Apa yang penting (bukan kerjasama...dah basi dah ayat wonderpet tu)...apa yang penting aku mahu, cuba dan sedang berubah menjadi lebih baik...walaupun mungkin tak sebaik kau.



Solat Tarawih
Agaknya blog ni tak ber'update dalam bulan Ramadhan ni mungkin sebab tuan punya blog ni menumpukan sepenuh perhatian untuk beribadah. Hmmm...tak juga. 

Sehingga pertengahan Ramadhan ni, baru 4-5 kali aku ke masjid untuk bertarawikh. Dari pemerhatian aku yang jahil ni, di awal Ramadhan begitu ramai yang bertarawikh. Bila dah pertengahan, jemaah tarawikh semakin kurang...kurang dan kurang...kenapa agaknya ye??? Ke mana pulak mereka ni pergi??? 

Bazar Ramadhan 
Sehingga 16 Ramadhan, baru 4 kali aku ke bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka. Aku dan isteri ada sedikit masalah mental dalam memutuskan makanan yang patut dibeli. Rambang mata dibuatnya, tengok tu sedap...tengok ni pun sedap... Akhirnya hanya beli sejenis kuih atau sekeping murtabak atau sebuku roti john dan sebungkus air. Belum pernah lagi beli lauk pauk sebab dah serik terkena semasa Ramadhan yang lepas-lepas... Ada yang mahal nak mampus...ada yang tak sedap langsung...ada yang dah nak basi... Lebih baik lah kami masak sendiri...tak sakit hati. 

Berbuka 
Kebiasaannya kami berbuka hanya dengan minum air, sedikit kurma dan sedikit kuih-muih. Selepas solat maghrib barulah makan yang berat-berat. Kalau terus berbuka dengan makanan berat...alamatnya tersandar dan terbongkanglah macam ular sawa lepas tu... 

Berbuka di luar 
Setakat ni baru dua kali berbuka puasa di luar. Itu pun sebab isteri aku dah blur tak tau nak masak apa dah. Sekali-sekala perlu juga bertukar selera. 

Sahur 
Isteri aku bangun pukul 4.45 am...dialah yang biasanya memasak menu ringkas untuk bersahur. Aku yang bangun pukul 5.00 am ni hanya jadi tukang kemas, tukang makan dan tukang basuh pinggan je. Kalau hari bekerja, memang tak tidur terus selepas subuh...kalau tidur alamatnya terlajak perahulah jawabnya. Tapi bila hari cuti, lepas subuh sambung tidur balik lah... (jangan ikut perangai ni...tak elok tu!) 

Mendidik anak berpuasa 
Anak sulung aku baru umur 5 tahun...ikutkan aku biarlah dulu budak tu. Tunggulah Ramadhan tahun depan bila dah umur 6 tahun bolehlah mula belajar berpuasa suku hari/setengah hari/sepenuh hari. Ada sesiapa yang nak kongsi pengalaman mengajar anak berpuasa??? 

Mengandung dan Puasa 
Islam membenarkan wanita mengandung untuk tidak berpuasa jika bimbang memudaratkan bayi dalam kandungan. Namun beberapa kajian (orang yang kaji bukan aku!) menunjukkan berpuasa semasa mengandung sememangnya selamat asalkan mengamalkan pemakanan seimbang. Isteri aku yang mengandung dah masuk 7 bulan memilih untuk berpuasa. Nampaknya tahun ni isteri aku bakal berpuasa penuh. Taknak cerita banyak pasal ni, di luar bidang kuasa aku! Maklumat lanjut boleh rujuk di SINI 

Cukuplah coretan aku pasal Ramadhan ni. Selamat berpuasa dan semoga puasa aku pun selamat.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...