13 July, 2009

Keunikan Pekan Sehari Temerloh

Musim buah datang lagi. Aku bersempatan balik ke kampung aku bila org kampung menelefon mengatakan buah durian dah mula gugur. Cheh, musim buah baru nak nampak muka, hehe. Bila kata nak balik kampung, anak2 aku si Aiman & Aliff lah yg paling seronok, faham2 sendirilah bila budak bandar masuk kampung...

Hari Ahad, sempat juga aku meronda-ronda di Pekan Sehari Temerloh, yg juga dikenali sebagai Bandar Ikan Patin, kira-kira 20 km dari kampung aku. Lokasinya terletak betul2 di tepi Sungai Pahang, memanjang sejauh kira-kira hampir 1 km. Mungkin tak keterlaluan kalau aku mendakwa bahawa inilah pekan sehari terpanjang di seluruh Pahang...atau mungkin juga di Malaysia (agaknyalah sebab aku tak pernah jumpa pekan sehari/pasar minggu yg lebih panjang setakat ni).


Sebut je nak cari apa, nak makan apa semuanya ada di sini. Paling unik pastilah hasil2 makanan kampung yg sukar ditemui di tempat2 lain. Ada hasil2 hutan, sayur2 kampung, ikan salai yg harganya boleh mencecah hampir RM 50 sekilo, ikan pekasam, kuih-muih tradisional, ikan sungai seperti patin, talapia, baung, belida, lampam dll.

Kalau dah namanya Bandar Ikan Patin, maka ikan patinlah yg paling popular di sini, khususnya patin yg diternak dalam sangkar. Terdapat banyak sangkar ternakan ikan patin (dan talapia) di sepanjang tebing Sg. Pahang. Rasa ikan ni lebih manis dan tak berbau hanyir kerana sangkar terletak dlm sungai yg airnya sentiasa mengalir. Harga patin sangkar mencecah RM 14 sekilogram. Cara masakan paling sedap & paling digemari sudah tentulah masak gulai tempoyak.

Sedikit maklumat dari adik ipar aku yg bekerja di sangkar ternakan ikan tentang ikan patin sungai (patin liar); harga ikan patin buah boleh mencecah RM 80/kg manakala patin muncung boleh mencecah RM 220/kg di pasaran terbuka. Namun begitu, memandangkan ikan patin muncung kian sukar didapati serta diancam kepupusan, pihak jabatan perikanan menawarkan harga belian RM 1000/kg bagi setiap patin muncung yg berjaya ditangkap untuk dibiakkan.

Aku berada di pekan sehari ni agak lama kerana 'dilengahkan' oleh anak aku si Aliff tu yg berhenti singgah di setiap gerai yg ada menjual apa juga jenis binatang... Adehh. Cakap banyak tak guna. Ada masa korang datanglah sendiri ke sini setiap Ahad, dibuka dari pagi hingga jam 2.00 petang.

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...