27 December, 2009

Taklimat di Avillion Admiral Cove, Port Dickson

Menghadiri taklimat & mesyuarat pasal kerja di Avillion Admiral Cove, Port Dickson selama 3 hari dari 24-26 Disember 2009. Masa cuti krismas ni lah ofis aku nak buat mesyuarat...bengong! Terpaksalah anak bini tinggal kat kampung...lagipun bini aku masih lagi dalam tempoh berpantang. Sekurang2nya ada maknya tolong tengokkan.

pemandangan sekitar hotel penginapan masa taklimat (gambar diambil dari SINI)

Ini juga mungkin taklimat/kursus terakhir yg dibuat di luar pejabat memandangkan tahun depan bajet dikurangkan atas dasar penjimatan. Bagus juga, takdelah menghabiskan duit rakyat je. Balik je dari PD, terus balik Ipoh, jemput anak bini balik. Anak perempuan kecik aku tu pun dah disunatkan kat klinik kat Ipoh, bayaran RM25 je.

17 December, 2009

Farewell Party P.O.G

Aku tengok game final bola Sukan Sea sambil membakar ayam...ofis aku buat BBQ untuk majlis perpisahan kakitangan sambilan. Bawa anak2aku yg dua orang tu, ibu & baby tinggal kat umah je la...dalam pantang.

tema merah hitam, aku pakai baju M.U jela...
ada fashion show utk budak2...si Along juara..

Pingat Emas Bolasepak Sukan Sea...jangan la sampai kena tunggu 20 tahun nak dapat emas lagi...

Tahniah kpd pemain2 bolasepak kebangsaan bawah-23 tahun kerana berjaya menang pingat emas Sukan Sea 2009 di Laos, menewaskan Vietnam 1-0. Rasa agak teruja sebab benda ni sesuatu yang jaghang-jaghang (sebut macam P.Ramlee) berlaku.

Kali terakhir Malaysia menang pingat emas bolasepak Sukan Sea pada tahun 1989 yang berlangsung di KL, menewaskan Singapura 3-1. Masa tu aku baru tingkatan dua. Zaman pemain2 seperti Dollah Salleh, Zainal Abidin Hassan, Azizol Abu Haniffa, Ahmad Yusof, Serbegeth 'Shebby' Singh, Razip Ismail, Lim Teong Kim dll (malas la pulak nak sebut semua).



Lepas tu bermulalah era hampeh bolasepak Malaysia di Sukan Sea, paling memalukan pernah kalah di tangan pasukan seperti Filipina dan Laos, yang boleh dianggap pasukan 'kacang' je untuk diratah. Lupakan sajalah. Pingat emas pada 2009 ni jadi penawar segalanya. Bermula ganas di peringkat kumpulan dengan membelasah Timor Leste 11-0.



Tapi referee Korea bangang punya pasal, tambah pulak pemain2 tak dapat kawal emosi, kalah 1-3 kepada Vietnam.



Menghidupkan semula peluang dalam game ketiga menewaskan Kemboja 4-0.



Paling manis, game terakhir peringkat kumpulan menewaskan Thailand 2-1 untuk layak ke separuh akhir.



Di separuh akhir, cemerlang menewaskan tuan rumah Laos 3-1.



Final..walaupun gol tak cantik, apa yg penting kemenangan yang menjamin pingat emas.


Harap kekalkan dan tingkatkan prestasi, jangan sampai rakyat Malaysia kena tunggu lagi 20 tahun pulak nak dapat pingat emas lagi.

04 December, 2009

Al-Fatihah & Selamat Kembali

Innalillahi wainna ilaihi raajiuun. Seseorang yang aku kenali telah kembali bertemu Pencipta-nya dalam satu kemalangan ngeri. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Ini petikan Harian Metro, 3/12/2009:

Kereta putus dua diseret lori

SEREMBAN: Sebuah kereta Perodua Kancil terputus dua dengan bahagian belakangnya diseret sebuah lori tangki kosong, hangus dalam kemalangan di Bukit Mantin, di Batu 7 Jalan Seremban-Mantin, dekat sini, malam kelmarin. 

Dalam kejadian kira-kira jam 11.05 malam itu, pemandu kereta yang dikenali sebagai Muhammad Mohd Rashid, 25, dari Kampung Batu 8, Mantin mati di tempat kejadian akibat cedera parah. Difahamkan, kereta yang dipandu mangsa terperosok ke bawah lori tangki berkenaan hingga menyebabkan bahagian depan kenderaan berat terbabit turut hangus. 
Jurucakap polis berkata, siasatan awal mendapati kejadian berlaku ketika kakitangan Jabatan Perangkaan Shah Alam, Selangor itu dikatakan dalam perjalanan pulang dari Seremban ke rumahnya di Mantin, manakala lori terbabit dari arah bertentangan.
Aku rasa Allahyarham mungkin antara orang yang bertuah sebab ditakdirkan mati muda...bermakna kurang melakukan dosa. Agaknyalah...dosa pahala bukan bidang kuasa kita..dan ini hanya pendapat peribadi aku.
Sebut pasal mati, aku memang takut sangat. Sebab? Sikit sangat rasanya kebaikan & amalan aku nak dibawa ke 'sana' nanti. Bila nak berubah? Ntahlah!

Al-Fatihah.

01 December, 2009

Aina Alyssa demam Kuning

Lepas keluar dari wad pada petang Khamis, 19 Nov, ingatkan anak & bini aku dah boleh rilek berpantang kat rumah je. Tapi rupanya hari-hari kena berulang alik ke klinik kesihatan untuk buat blood test bagi memantau tahap demam kuning/jaundis pada anak aku.

~ 22 Nov.2009, Ahad; Tahap kuning makin tinggi. Aina terpaksa ditahan di wad NICU Hospital Sg. Buloh (termasuk ibunya sekalilah). Dibogelkan, mata ditutup dan diletak bawah lampu biru (phototerapi).



~ 24 Nov.2009, Selasa; Setelah lebih kurang 30 jam duk bawah lampu (aku tengok kat meter lampu tu), kuning dah turun sikit dan petang ni dah boleh keluar wad. Lega, tak payah ulang alik hospital lagi.

~ 25 Nov.2009, Rabu; Pagi pergi Jabatan Pendaftaran Shah Alam, daftar kelahiran & buat surat beranak. Sebulan lagi datang ambik MyKid pulak. Hari ni Aina dah genap umur 7 hari. Ikut sunnah, cukur rambut sampai botak. Tak payah majlis cukur jambul. Bagi menyusu kenyang-kenyang, bila dah lena, dengan lafaz bismillah, aku sendiri cukur sampai botak...selamat. Simple-simple sudah, tak payah nak beradat sangat.



~ 26 Nov.2009, Khamis; Masih kena pergi klinik buat blood test. Petang, bini aku dah start berurut, 3 kali mulai hari ni. Aku seperti biasa menjalankan tugas-tugas seorang surirumah & bapak mithali. Chehh! Bagi peluang bini rilek sementara aku bercuti panjang ni.

~ 27 Nov.2009, Jumaat; Hari Raya Aidil Adha. Raya di rumah sendiri je sebatang kara, huhu...Tiada sambutan. Bawa anak-anak bujang pegi solat raya. Lepas tu balik lepak kat rumah je. Nasib baik jiran sebelah bagi ketupat & rendang, ada la sikit suasana raya. Petang masak mi rebus, akak tiri aku nak datang tengok baby.

~ 1 Dis.2009, Selasa; Setelah bercuti panjang selama 13 hari, esok dah start kerja. Arrgghhh malasnya. Lepas ni bini aku kena pandai-pandai la menguruskan diri sendiri & baby.

21 November, 2009

Selamat Datang Aina Alyssa

19 November 2009, Aina Alyssa selamat tiba ke dunia ini, awal dua hari dari tarikh jangkaan...sedikit catatan ringkas proses kelahiran:


 

2.00 am - Bini aku dah mula rasa lain macam...kekerapan sakit akibat kontraksi mula terasa setiap 20-30 minit. Pengalaman lepas mengajar kami supaya rilek...awal lagi tu. Aku biarkan bini aku melayan sakitnya dan aku sambung tidur...krohhkkkhhh... cheiitt...tak guna punya laki...haha

5.30 am - Bila sakit dah makin kerap (setiap 5 minit) bini aku terus kejutkan aku. It's coming! Kejutkan anak-anak bujang aku tu dan call makcik Taska.

5.45 am - Lepas hantar anak-anak ke Taska terus pecut ke Hospital Sg. Buloh. Nasib baik juga awal pagi macam ni jalan clear...lampu merah pun langgar je.

6.10 am - Daftar masuk. Bini aku dibawa masuk dewan bersalin. Takde pulak keluar air ketuban. Mungkin nanti doktor yang akan pecahkan. Aku isi borang apa yg patut...tunggu luar sekejap.

6.16 am - Nurse panggil masuk. Bini aku tengah meneran, dah nampak rambut baby. Walaupun dah anak dua tapi ini pengalaman pertama aku tengok betapa sukarnya seorang wanita melahirkan anaknya. Sungguh teruja + terharu + insaf.

Sebelum ni bukan taknak tengok tapi takde peluang. Anak pertama lahir kena operate, so aku tak dibenarkan masuk. Anak kedua pulak kelam kabut punya pasal bini aku nak terberanak tengah2 malam, aku terbawa anak sulung aku sekali pergi hospital. Budak kecik takleh masuk labour room. Kalau aku masuk temankan bini aku sapa pulak nak jaga anak sulung aku kat hospital tu (masa tu baru umur 2 tahun).

So kali ni memang aku nak sangat tengok...apa nak jadi, jadilah!...dan impian aku tercapai akhirnya. Aku juga nak test sama ada aku ni spesis jantan mabuk darah atau tak. Dan terbukti aku steady je...apa barang tengok darah pun nak mabuk!!! (Ayat berlagak nak mampus!)

6.25 am - Setelah berhempas pulas bertarung nyawa untuk melahirkan satu nyawa baru, akhirnya bini aku selamat melahirkan seorang heroin seberat 3.1 kg (macam dadah la pulak) yang kami idam-idamkan selama ni (almaklumlah dah ada dua hero). Alhamdulillah. Lepas tu heroin aku tu dibersihkan dari segala darah dan lendir, aku qamatkan, kemudian nurse suruh aku keluar dulu untuk proses pembersihan segala yang dah keluar dan belum keluar dan juga penjahitan segala yang dah koyak rabak. Kesian bini aku...aku insaf ni... Terima kasih kerana telah bertarung nyawa melahirkan zuriat kita.


7.00 am - Setelah semua dah selesai, aku dipanggil masuk semula untuk bersama anak bini. Nurse menghulurkan sebuah buku 'Husband Friendly' untuk para suami meluahkan perasaan, dan aku tulislah cincai2 je apa yang terlintas.


Kemudian kedua-dua ibu & anak dihantar masuk ke wad bersalin. Aku pun follow sekali untuk hantar beg barang2 keperluan ibu & anak. Lepas tu aku balik rumah, basuh uri bersih2 dan tanam bawah pokok pisang depan rumah aku.

12.00 pm - Aku ingat nak ke hospital. Tapi bini aku sms, mungkin petang ni dah boleh balik. Jadi petang ni je la aku pergi hospital.

4.30 pm - Pergi hospital, selesaikan segala urusan pembayaran bil (yg tak payah bayar pun..hehe, biasa ler org gomen). Dah boleh bawa anak bini balik rumah.

*Kami laki bini sepakat untuk menamakan puteri kami ini Aina Alyssa. Aina bermaksud 'mempunyai mata yg cantik' (korang tengok mata anak aku tu cantik ke? cantiklah kot...) Tapi aku tak jumpa pulak apa maksud Alyssa tu. Saja je nak bagi nampak canggih & glamer sikit.... hohoho!

Apapun, tak kisahlah walaupun nama tu takde makna, asalkan jangan ada makna yang tak elok, sudah. Memanglah kita digalakkan bagi nama yang elok-elok maknanya, tapi bagi aku, apalah ada pada nama. Sedangkan yg bernama Muhammad sekalipun ada yg jadi perompak, Abdullah pun ada yg jadi pembunuh, Abdul Rahman pun ada yg jadi perogol, atau Siti Khadijah pun ada yg jadi pelacur. So what? Yang penting cara kita mendidik anak-anak. Aku harap aku mampu mendidik anak-anak aku jadi anak yg soleh & solehah, yg dapat mendoakan aku yg tak berapa soleh ni bila aku dah mati nanti. Sekian adanya.

* Aina Alyssa bila dah besar nanti bolehlah baca macam mana Aina sampai ke dunia ni ye...

09 November, 2009

Kongsi pengalaman ajar anak guna tandas...

Minggu lepas isteri aku bercuti seminggu. Peluang baik untuk mula ajar Aliff, anak kedua kami yang berumur 2 tahun 11 bulan tu guna tandas. Lewat sikit berbanding abangnya yang dah pandai kencing berak kat tandas semasa umur 2 tahun setengah. Ini bermakna seminggu jugalah tak hantar dia ke taska... abangnya pergi sorang. Penat dan hangin jugalah nak mengajar budak ni guna tandas, tapi memandangkan dia dah nak dapat adik tak lama lagi, kenalah juga ajar. Dapat jimat kos sikit tanpa perlu beli dua saiz diapers yang berbeza.


Peringatan: Tahap kesabaran yang tinggi amat diperlukan untuk mengajar anak guna tandas. Mungkin sesetengah orang akan rasa macam nak tangan-tangankan je anak mereka dalam proses itu... tapi ingatlah kita semua pun kencing dan berak bersepah juga masa kecik dulu... entah-entah lebih teruk lagi mungkin ada antara korang yang mungkin makan najis (atau dalam bahasa halusnya taik) sendiri agaknya. Yuck!


3 Hari Pertama... Memang confirm la kencing dan berak bersepah tanpa keraguan lagi. Dari pagi sampai ke petang 5-6 kali jugalah tukar seluar dan penat menge'mop lantai kerana disirami 'air mawar' dan 'kek coklat' anak aku. Soalan wajib setiap 10-15 minit berbunyi "nak kencing/berak tak???" dan "nak kencing/berak kat mana???" sentiasa berkumandang dalam rumah aku. Dengan konfidennya dia menjawab... "kat tandas..." tapi 'hasil pengeluarannya' tetap terbarai juga. Peringatan wajib setiap 10-15 minit berbunyi "kalau rasa nak kencing/berak cakap kat ayah/ibu ye..." tapi yang hanginnya dia cakap hanya selepas dia melepas. Cheiit!!!

Hari Ke-4 Ada kemajuan! Dah pandai kencing kat tandas walaupun 'air mawar' masih tercicir dalam perjalanan menuju ke tandas. Dah pandai juga beritahu bila nak berak tapi bila letak atas mangkuk tandas (siap ada alas untuk budak-budak gambar kartun) tak pulak keluar hasilnya.

Hari Ke-7 Sukses! Nak kencing terus pergi sendiri ke tandas tanpa beritahu ayah & ibunya, tanpa ada keciciran lagi. Bermakna dia dah dapat mengawal otot kemutan menahan kencingnya. Dah pandai juga basuh anu sendiri lepas kencing. Nak berak pulak dia cakap, letak atas mangkuk tandas terus berjaya menghasilkan pelaburan pertamanya (basuh berak akulah yg basuhkan...tak konfiden bersih kalau dia basuh sendiri). Buat masa ni cuma ajar tak pakai diapers waktu siang dulu. Tidur malam masih pakaikan lagi (tak larat nak jemur toto je). Begitu juga nak pergi jalan-jalan...buatnya tengah jalan cakap nak berak...jalan jem pulak tu, tak pasal-pasal kereta aku jadi jamban bergerak pulak nanti...huhu.

Bila masa sesuai ajar anak guna tandas?
SECARA purata, kebanyakan kanak-kanak mula belajar menggunakan tandas sekitar usia dua tahun. Tetapi, seperti juga dalam proses perkembangan kanak-kanak, setiap kanak-kanak adalah berbeza. Kanak-kanak yang berusia sehingga 20 bulan lazimnya lebih cenderung membuang air kecil. Ini sekali gus menyukarkan mereka menahan keinginan ke tandas. Tambahan pula, aspek pengendalian pakaian masih menjadi masalah kepada mereka. 
Di Barat misalnya, sesetengah ibu bapa merasakan ia lebih mudah melatih anak menggunakan tandas sewaktu musim panas. Pada waktu ini, kanak-kanak lebih mudah diuruskan dengan pemakaian pakaian yang minimum. Senario ini mungkin boleh diaplikasikan untuk anak kita memandangkan cuaca di Malaysia yang pada kebanyakan masanya panas. 
Mendidik anak cara menggunakan tandas juga memerlukan sedikit strategi dan kesediaannya untuk belajar. Berbanding anak perempuan, anak lelaki memerlukan masa yang lebih lama untuk belajar. Malah, mereka turut perlu menguasai teknik membuang air kecil kerana kebanyakan anak lelaki akan belajar duduk di atas mangkuk tandas terlebih dahulu. Dalam hal ini, ada baiknya jika ahli keluarga yang lebih tua seperti bapa atau adik-beradik lelaki yang lain menunjukkan caranya. 
Bilakah masa yang sesuai untuk anak belajar pengurusan tandas? Kesediaan anak itu boleh dilihat menerusi beberapa petanda ringkas: 
* Kekal kering selama beberapa jam setiap hari  
* Menunjukkan minat apabila anda, pasangan atau adik-beradik yang lain ke tandas. 
* Mengalami sakit perut secara kerap pada bila-bila masa misalnya selepas bersarapan. 
* Menunjukkan petanda ingin ke atas apabila anak mencangkung atau menghasilkan bunyi yang tidak enak. 
* Memberi isyarat bahawa lampinnya sudah basah. 
Bilakah masa sesuai ibu bapa patut bertindak memaksa anak belajar tentang penggunaan tandas? 
Mengajar anak tentang penggunaan tandas sewaktu berada dalam keadaan tertekan bukan satu idea yang baik. Antaranya termasuklah: 
* Kehadiran orang baru dalam keluarga misalnya bayi. 
* Memulakan sistem penjagaan anak yang baru. 
* Pertukaran tempat tidur. Misalnya dari katil bayi ke katil sebenar. 
* Pemindahan rumah. 
* Masalah keluarga. 
* Apabila ahli keluarga sakit. Info: 
* Berikan pujian setiap kali anak berjaya membuang air kecil dan besar di tandas atau dalam bekas khas yang disediakan (potty). 
* Jangan terlalu mendesak. Mendidik anak yang lebih dewasa kadang kala memerlukan pendekatan berbeza. 
* Tiada yang sempurna. Elakkan daripada menaruh harapan tinggi buat mereka yang baru belajar. 
* Sediakan pakaian yang mudah dipakaikan oleh si kecil. Jika perlu, latih anak untuk memakai seluar untuk 'latihan' terlebih dahulu. 
* Jangan sesekali memaksa anak ke tandas atau duduk di atas bekas khas. Ini hanya akan membuatkannya tertekan, tidak gembira dan melambatkan proses pembelajaran anak. 
* Kebanyakan kanak-kanak takut mendengar bunyi jirusan air dalam tandas dan tidak suka melihat najis dibawa arus air. Jadi jiruslah air apabila anak sudah memberi perhatian kepada perkara lain. 
* Jika sekali-sekala anak terjaga dengan lampin yang kering pada sebelah pagi, ini adalah petanda baik bahawa lampin mungkin tidak diperlukan lagi. 
* Belajarlah mengawal perasaan anda jika anak terkencing atau 'terbasahkan' lampinnya. 
*Pastikan anda mengajar anak membasuh tangan selepas menggunakan tandas atau menyentuh bekas khas itu.
Dipetik dari Kosmo!

01 November, 2009

Perjalanan 9 bulan dalam rahim ibu...

Bayi dalam kandungan isteri tersayang sudah genap 37 minggu berada dalam rahim ibunya. Aku sebagai bapaknya pun terasa lama, inikan pula ibu yang mengandungkannya selama 9 bulan, dengan perut memboyot seperti lori terlebih muatan...dengan berbagai masalah dan kesan kehamilan seperti loya, mengidam, sakit kaki, sakit pinggang, perubahan emosi dsb, terasa kesian bercampur kagum.

Namun perasaan simpati itu bertukar menjadi jeles bila aku terbaca sepotong hadis riwayat al-Hassan bin Safwan, Tabrani dan Ibnu As-Sahin dan Salamah menjelaskan tentang kelebihan yang diperolehi wanita yang mengandung, melahir, menyusu dan memelihara anaknya:
"Apakah redha hai golongan wanita bahawasanya seorang wanita yang sedang hamil daripada suaminya yang telah menikahi dengan halal (menurut syariat Islam). Allah memberikan pahala kepadanya sebagaimana pahala orang berjihad fisabilillah. Apabila ia berasa sakit untuk melahirkan anaknya, maka ia mendapat pahala yang banyak sekali sehingga manusia tidak mengerti berapa banyaknya pahala itu. Apabila telah lahir lalu disusui anak, bagi ibu itu setiap teguk dari susunya, Allah memberi dia pahala satu kebaikan. Apabila si ibu semalaman tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberi pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah."
Maka ingatlah pesanan ini anak-anakku, sesungguhnya 'Syurga itu di bawah tapak kaki ibu' kerana pengorbanan ibumu mengandung, melahir, menjaga dan mendidikmu memang melayakkan untuk ibumu mendapat penghormatan itu. Tapi ingat anakku, itu hanyalah perumpamaan. Janganlah kau mengada-ngada dan memandai-mandai untuk melihat dan meneropong tapak kaki ibumu, kau tak akan nampak syurga di situ. Sebenarnya ayah risau kau akan ternampak 'syurga ayahmu' kat area situ! Hohoho! Cukuplah aku melalut.

Kemungkinan bila-bila masa dalam dua tiga minggu lagi anak aku yang ketiga akan keluar melihat dunia (kalau jangkaan doktor tepat). Beg berisi barang kelengkapan untuk dibawa ke hospital telahpun disiapkan dan dah masuk dalam kereta. Isteri aku pun sudah mula bercuti seminggu, menghabiskan cuti-cuti yang tak boleh dibawa ke tahun depan... Tolong doakan mereka sihat serta selamat melahirkan dan dilahirkan. Terima kasih.

Hayati video ini...kita semua pernah berada di situ selama 9 bulan!



Pesan aku: Sesapa yang tergamak menderhaka kepada ibu yang bertarung nyawa melahirkan kau...memang celakalah hidup kau! Walaupun perangai mak kau macam celaka sekalipun (mungkin buang kau merata-rata masa kau lahir dulu)...cubalah jangan derhaka dan doalah yang baik-baik untuk ibu kau...OK

15 October, 2009

Pisangku berbuah lagi (Pisang AKU la bukan Pisang AWAK!)

~ Kata pepatah, sebatang pokok pisang takkan berbuah dua kali, memanglah. Tapi dua batang pokok pisang dalam satu rumpun boleh berbuah serentak, macam pokok pisang lemak manis yang aku tanam depan rumah aku ni.


 ~Tengok gambar atas kiri, sebatang lagi dah keluar jantung pulak... Alhamdulillah, tak putus-putus rezeki aku sekeluarga...dan jiran-jiran juga dapat merasa.

~ gambar bawah kiri... tegang juga urat perut kalau angkat setandan pisang ni... hihi

~ gambar bawah kanan... "I am Banana Boy!" kata anak kedua aku ni setiap kali makan buah pisang.


Sungguh teruja untuk menikmati hasilnya, terutama anak-anak aku yang suka bebenor makan buah pisang, pisang goreng, cekodok pisang, lempeng pisang, lepat pisang, pengat pisang, apam pisang, kek pisang, kerepek pisang dan makanan-makanan lain yang ada bahan dari pisang. Hmmm...nasib baik kulit pisang tak boleh dimakan!


Kepada yang tak suka pisang, ni aku kongsikan info betapa berkhasiatnya buah pisang:
Khasiat Buah Pisang 
Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang. 
Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. 
Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian. 
Tekanan: Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira. 
PMS: Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda. 
Anemia: Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia. 
Tekanan Darah Tinggi: Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah. 
Kuasa Minda: Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert). 
Penghadaman: Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar. 
Keletihan: Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda. 
Panas Jantung: Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik. 
Demam Pagi: Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi. 
Gigitan Nyamuk: Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini. 
Saraf: Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda. 
Obesiti dan Tekanan Kerja: Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang. 
Ulser: Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita. 
Kawalan Suhu: Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool). 
Seasonal Affective Disorder (SAD): Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita. 
Ketagihan Rokok & Tembakau: Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh. 
Stres: Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium. 
Strok: Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%! 
Lain-lain Penyakit Kulit: Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah. 
Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati. Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!” 
Kesimpulannya, pisang adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!
Khasiat Buah Pisang; sumber dari soleh.net

09 October, 2009

Kemeriahan Majlis Jamuan Raya P.O Gombak

Acara: Majlis Jamuan Aidilfitri di tempat kerja aku.

Kehadiran: Semua anggota tetap & sambilan P.O Gombak

Jemputan: Big boss, boss-boss, boss kecik, chief-chief & staff admin dari HQ Shah Alam & P.O Kajang.

Tema Pakaian: Baju raya laa...

Aturcara: Makan, melantak, mencekik, mentekedarah dsb sambil dihiburkan dengan sumbangan lagu karaoke yang sumbang oleh staff-staff tuan rumah.

Menu: Macam-macam ada...menu utamanya nasi tomato, lemang & rendang, satay & nasi himpit dll. Semuanya cukup makan malah boleh makan 2nd round pastu boleh tapau lagi. Cleaner Indon & security guard Bangla pun dapat makan. Malas nak cerita, tengok je la gambar-gambar ni:



Gambar-gambar dicilok dari facebook boss aku...hehe, jangan marah boss!

30 September, 2009

Alkisah Raya 2009

- Raya tahun ni giliran beraya di kampung isteri (taman perumahan sebenarnya). Sejak kahwin aku dan isteri tiada masalah nak beraya kampung siapa dulu. Aku selalu tak faham kenapa ada suami isteri selalu berkrisis pasal nak beraya kampung sendiri je. Berkorbanlah sikit, tolak ansur dan ikut sajalah giliran, apa susah? Kalau tiap-tiap tahun kau nak beraya kampung sendiri je, aku cadangkan kau kahwinlah dengan anak yatim piatu yang tak ada kampung, adik beradik mahupun saudara mara.

- 29 Ramadhan/19 September:
Kami sekeluarga balik ke Ipoh sehari sebelum raya. Musim raya seperti biasa, perjalanan 2-3 jam boleh menjadi 4-5 jam... Di Lebuhraya Utara-Selatan nampak sayup-sayup di depan sana kenderaan beratur panjang tersangkut dalam kesesakan. Lari ikut jalan lama sama saja sesaknya. Nak sangat raya kat kampung, terima saja hakikat tu dan jangan banyak membebel. Kalau tak nak traffic jam tahun depan kau cubalah raya kat KL... "Insya Allah kau boleh bentang toto baring atas jalan"...kata kawan aku yang pernah beraya kat KL.

- 1 Syawal/20 September:
Beraya di rumah mertua tak lah meriah sangat (atau sebenarnya tak meriah langsung...hehe). Lepas solat raya, balik rumah untuk sessi bermaaf-maafan. Lepas tu melepak je tengok tv. Tiada kelibat budak-budak datang beraya kerana dikelilingi jiran-jiran India dan Cina. Cuba contact beberapa kawan di Ipoh tapi tak dijawab, mungkin sibuk atau mereka tak bagi aku datang beraya, huhu. Akibat kebosanan yang amat sangat, aktiviti hari raya pertama aku penuhi dengan acara melantak/mentekedarah/mencekik lemang dan rendang, serta nasi himpit dan kuah kacang buatan mertua aku yang sedap tu, tengok tv, juga baca suratkhabar dan koleksi majalah Mastika kegemaran mertua aku. Malam pulak tengok bola perlawanan 'derby' antara Manchester United vs Manchester City dengan ipar-ipar dan pak mertua yang juga kaki bola. Kesudahannya M.U menang 4-3... Yay!

- 2 Syawal/21 September: 
Pagi sampai tengahari masih melepak di rumah. Petang barulah keluar beraya ke rumah rakan sepejabat di Kuala Sepetang, Taiping sampai malam.

- 3 Syawal/22 September: 
Pagi sampai tengahari, keluar beraya dengan keluarga mertua ke rumah saudara mara di sekitar Ulu Chepor dan Taman Meru, Jelapang. Petang lepas Asar, balik ke rumah sendiri di Sungai Buloh untuk menjenguk anak-anak yang mungkin kelaparan (anak kucing daa...)

- 4-7 Syawal/23-26 September:
Balik ke kampung-kampung aku di Pahang. Disebabkan abah & mak aku berpisah sejak aku masih kecil serta masing-masing dah kahwin lain, maka ada 3 tempat yang wajib aku singgah/ziarah/balik beraya;... iaitu rumah abah aku di Lanchang, rumah mak aku di sebuah perkampungan Felda di Bera, serta rumah pusaka peninggalan arwah atuk & nenek tempat aku dibesarkan di Mentakab. Tak lupa juga rumah saudara mara lain.

Sedikit gambar dalam mood raya


- 8 Syawal/27 September:
Sudah balik ke rumah sendiri di Sungai Buloh. Alhamdulillah, selamat dalam perjalanan pergi dan balik. Hari ni hari terakhir cuti raya. Keluarga mertua pulak datang beraya kat rumah aku. Esoknya dah mula kerja. Terasa malas nak mula kerja bila dah cuti lama. Apapun, disebabkan orang Melayu raya selama sebulan, aku dengan rela hati akan sudi memenuhi undangan rumah terbuka kawan-kawan sepanjang bulan Syawal ni. Rumah aku??? Aku tak pernah buat majlis rumah terbuka, tapi rumah aku sentiasa terbuka untuk kawan-kawan datang beraya. Sila telefon dulu sebelum datang. Tapi disebabkan keadaan isteri aku yang sedang memboyot ni, tiada jaminan untuk dihidangkan menu istimewa dan kau harus bersedia & rela untuk makan saja apa yang ada. Wassalam

14 September, 2009

Selamat Hari Raya Aidil Fitri & Top 5 lagu-lagu raya pilihan aku

Seminggu lagi menjelang raya, ramai sibuk membuat persiapan. Membeli-belah keperluan raya, baju raya, kuih raya, perabot raya, pergi bank tukar duit raya...dan lain-lain kehendak yang semuanya pasal nak raya sakan.

Raya punya pasal, jangan sampai bergolok bergadai atau sampai menghulurkan salam aidilfitri kepada ahlong sudahlah ye...cukuplah berbelanja ala kadar mengikut kemampuan sendiri.

 Seminggu dua sebelum raya ni, suasana nak raya dihangatkan lagi dengan alunan lagu-lagu raya lama dan baru. Dalam banyak-banyak lagu raya, lagu lama juga yang lebih diminati, lebih menusuk kalbu dan lebih membuatkan orang yang mendengarnya tak sabar-sabar nak raya...cheh!

Akhir kata Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua yang mengenali aku...dengan rasa rendah diri aku mohon maaf zahir batin atas segala keterlanjuran, terkasar bahasa (termaki, terkutuk, tercarut...), terkasar perbuatan (terlempang, terpukul) , terambil barang, ter'pau duit kawan2 dan semua 'ter' lain yang sewaktu dengannya. Dan dengan hati tulus ikhlas aku juga memaafkan segala dosa dan kesilapan kau, kau dan kau terhadap aku... jangan buat lagi ye.

Layan Top 5 lagu-lagu raya yang paling aku minat ni...


1. Suasana Hari Raya (Anuar & Ellina)
Lagu raya yang rancak ni diminati sejak zaman aku masih berhingus. Maklumlah penyanyinya pun budak-budak, maka kesannya terasa lebih dekat dengan budak-budak juga.




2. Suatu Hari Di Hari Raya (M.Nasir)
Sebuah lagi lagu raya yang rancak tapi mempunyai lirik yang sungguh syahdu... "Suatu hari di hari raya, ku lihat wajah suci ibuku, ku lihat wajah kasih ayahku, ku gembira. Mungkin inilah dia kebahagiaan."




3. Dari Jauh Kupohon Maaf (Sudirman)
Lagu raya yang hampir menyebabkan aku dibuang kerja tahun 1996 masa pertama kali kena kerja pada hari raya. Masa tu kerja di Genting Highlands, hari cuti lagi ramai orang datang, mana nak dapat cuti. Dengar je lagu ni time kerja, terasa sayu je hati ni terus aku cabut selamba je balik kampung. Bila balik bertugas, boss tambah 'cuti' lagi 1 hari (gantung kerja)... haha





4. Ku Pohon Restu Ayah Bonda (Al-Jawaher)
Ramai yang tak tau penyanyi asal lagu ni terutama generasi baru. Tapi versi Mamat pun OK juga. Cuma rasa lain macam dengan lirik ni... "Kan ku sujud di kakimu, bila kita bertemu,.". Huh? Boleh ke sujud sesama manusia?




5. Kepulangan Yang Dinanti (Aman Shah)
Adakah mak aku ternanti-nanti kepulangan (kedatangan lebih tepat) anaknya ini? Mestilah...aku kan anak jantan kesayangan...hehe. Apapun aku suka irama lagu ni.




Berhati-hati di jalanraya & lebuhraya, jangan sampai terlanggar balairaya di kampung anda. Wassalam...

06 September, 2009

Alkisah Ramadhan 2009

Salam 16 Ramadhan.



Puasa Ramadhan
Terus terang saja, aku berjaya berpuasa penuh hanya dalam 2-3 tahun kebelakangan ini saja. Sebelum itu tak pernahnya cukup, ada je kantoinya. Mungkin sebab kurangnya penerapan keimanan semasa zaman kanak-kanak (aku bukanlah terdidik dalam persekitaran yang baik-baik macam kau), ditambah pula kenakalan zaman remaja dan seterusnya menjadi kebiasaan bila usia mencecah dewasa. Dan aku tak peduli apa anggapan kau terhadap aku. Apa yang penting (bukan kerjasama...dah basi dah ayat wonderpet tu)...apa yang penting aku mahu, cuba dan sedang berubah menjadi lebih baik...walaupun mungkin tak sebaik kau.



Solat Tarawih
Agaknya blog ni tak ber'update dalam bulan Ramadhan ni mungkin sebab tuan punya blog ni menumpukan sepenuh perhatian untuk beribadah. Hmmm...tak juga. 

Sehingga pertengahan Ramadhan ni, baru 4-5 kali aku ke masjid untuk bertarawikh. Dari pemerhatian aku yang jahil ni, di awal Ramadhan begitu ramai yang bertarawikh. Bila dah pertengahan, jemaah tarawikh semakin kurang...kurang dan kurang...kenapa agaknya ye??? Ke mana pulak mereka ni pergi??? 

Bazar Ramadhan 
Sehingga 16 Ramadhan, baru 4 kali aku ke bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka. Aku dan isteri ada sedikit masalah mental dalam memutuskan makanan yang patut dibeli. Rambang mata dibuatnya, tengok tu sedap...tengok ni pun sedap... Akhirnya hanya beli sejenis kuih atau sekeping murtabak atau sebuku roti john dan sebungkus air. Belum pernah lagi beli lauk pauk sebab dah serik terkena semasa Ramadhan yang lepas-lepas... Ada yang mahal nak mampus...ada yang tak sedap langsung...ada yang dah nak basi... Lebih baik lah kami masak sendiri...tak sakit hati. 

Berbuka 
Kebiasaannya kami berbuka hanya dengan minum air, sedikit kurma dan sedikit kuih-muih. Selepas solat maghrib barulah makan yang berat-berat. Kalau terus berbuka dengan makanan berat...alamatnya tersandar dan terbongkanglah macam ular sawa lepas tu... 

Berbuka di luar 
Setakat ni baru dua kali berbuka puasa di luar. Itu pun sebab isteri aku dah blur tak tau nak masak apa dah. Sekali-sekala perlu juga bertukar selera. 

Sahur 
Isteri aku bangun pukul 4.45 am...dialah yang biasanya memasak menu ringkas untuk bersahur. Aku yang bangun pukul 5.00 am ni hanya jadi tukang kemas, tukang makan dan tukang basuh pinggan je. Kalau hari bekerja, memang tak tidur terus selepas subuh...kalau tidur alamatnya terlajak perahulah jawabnya. Tapi bila hari cuti, lepas subuh sambung tidur balik lah... (jangan ikut perangai ni...tak elok tu!) 

Mendidik anak berpuasa 
Anak sulung aku baru umur 5 tahun...ikutkan aku biarlah dulu budak tu. Tunggulah Ramadhan tahun depan bila dah umur 6 tahun bolehlah mula belajar berpuasa suku hari/setengah hari/sepenuh hari. Ada sesiapa yang nak kongsi pengalaman mengajar anak berpuasa??? 

Mengandung dan Puasa 
Islam membenarkan wanita mengandung untuk tidak berpuasa jika bimbang memudaratkan bayi dalam kandungan. Namun beberapa kajian (orang yang kaji bukan aku!) menunjukkan berpuasa semasa mengandung sememangnya selamat asalkan mengamalkan pemakanan seimbang. Isteri aku yang mengandung dah masuk 7 bulan memilih untuk berpuasa. Nampaknya tahun ni isteri aku bakal berpuasa penuh. Taknak cerita banyak pasal ni, di luar bidang kuasa aku! Maklumat lanjut boleh rujuk di SINI 

Cukuplah coretan aku pasal Ramadhan ni. Selamat berpuasa dan semoga puasa aku pun selamat.

01 September, 2009

Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia!!!

Entri ini sekadar peringatan untuk diri sendiri sebenarnya. Juga untuk sesiapa sahaja yang mahu dirinya diberi peringatan. Sudah Bersediakah Kau Ketika Dipanggil Pulang Oleh Allah SWT?!!!

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan!

Berwudhu'lah kamu sebelum kamu diwudhu'kan!

Bersolatlah kamu sebelum kamu disolatkan!

Tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan!
Dengan kain kafan yang serba putih!

Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih.... Walaupun orang yang hadir itu merintih....

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai.... Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah Dengan empat kali takbir dan satu salam Berserta Fatihah, Selawat dan doa....

Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah

Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus....

Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud....

Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?

Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian....

Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat....

Usunglah dirimu ke tikar Solat....

Sebelum kamu diusung ke liang lahad....

Menjadi makanan cacing dan mamahan ulat!

Iringilah dirimu ke masjid....

Sebelum kamu diiringi ke Pusara!

Tangisilah dosa-dosamu di dunia....

Kerana tangisan tidak berguna lagi di alam baqa'!

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan!

Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan.. ..

Dengan panggilan 'Izrail yang menakutkan!

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan!

Kerana ianya berguna untuk yang tinggal....

Bukan yang pergi!

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan! 

Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan!

Ingatlah di mana saja kamu berada....

Kamu tetap memijak bumi Tuhan!

Dan dibumbungi dengan langit Tuhan!

Serta menikmati rezeki Tuhan!

Justeru bila Dia menyeru,....

Sambutlah seruan-Nya Sebelum Dia.... memanggilmu buat kali yang terakhirnya!

Ingatlah kamu dahulu hanya.... setitis air yang tidak bererti!

Lalu menjadi segumpal darah! 

Lalu menjadi seketul daging!

Lalu daging itu membaluti tulang!

Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti....

Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu....

Yang kalau jatuh ke tanah Ayam tak patuk itik tak sudu!

Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu....

Yang lebih agung dari malaikat!

Lahirmu bukan untuk dunia....

Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat!

Sambutlah seruan 'Hayya 'alas Solaah'....

Dengan penuh rela dan bersedia!

Sambutlah seruan 'Hayya 'alal Falaah'....

Jalan kemenangan akhirat dan dunia!

Ingatlah yang kekal ialah amal....

Menjadi bekal sepanjang jalan!

Menjadi teman di perjalanan.. ..

Guna kembali ke pangkuan Tuhan!

Pada hari itu tiada berguna....

Harta, takhta dan putera....

Isteri, kad kredit dan kereta....

Kondominium, saham dan niaga....

Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia!!!

 
Sumber: Email
Sumber asal: Tak pasti. Kalau kau punya...sila mengaku!

20 August, 2009

Kucingku beranak lagi

-Kucing aku Jibam tu beranak lagi untuk kali ke-2. Anak-anak Jibam sebanyak 3 ekor dari kelahiran pertama dulu habis aku hantar kat kedai makan/bagi kat orang bila dah besar sikit. Tak larat oi duk rumah teres nak bela kucing banyak2. Kos sara hidup diorang pun tinggi jugak (pasir tandas & makanan). Nasib baik yg kecik2 tu tak payah pakai diapers, kalau tak, bertambah lagi kos.

-Lebih kurang sebulan lepas, J-Lo mak si Jibam tu beranak 3 ekor tapi tinggal sekor, lagi 2 ekor mati kena serang hendap oleh kucing jantan lain. Diberi nama Tuna sebab kucing jantan jiran aku yg disyaki bapaknya bernama Sardin.

Tuna

-Hari ni Jibam beranak bukan 2,3,4 atau 5... tapi 7 ekor... maka jumlah kucing dalam rumah aku sekarang ni ada 10 ekor. 
Jibam & anak-anaknya

-Adehh... ada sesiapa nak kucing???

09 August, 2009

Demam & Scan Karipap

Aliff demam + batuk + selsema...bawa segera ke klinik utk check up. Maklumlah sekarang wabak Influenza A (H1N1) @ Selsema Babi semakin merebak. Risau juga dibuatnya. Babi punya selsema babi! Manusia dah ramai yg mati akibat wabak ni, tapi belum terdengar lagi babi yg mati. Minta dijauhkanlah dari penyakit ni.

Nasihat dari doktor yg terlebih peramah tu; kuarantinkan diri sendiri...kurangkan pendedahan di tempat ramai orang (duduk rumah je)...habiskan ubat & vitamin yg diberi, insya Allah selamat. Lepas tu Aliff diberi rawatan sedutan gas (ntah apa nama rawatan ni aku dah lupa) utk mencairkan kahak & memudahkan pernafasan. Dah terlanjur pergi klinik ni, ambil kesempatan utk buat ujian imbasan (scan) kandungan isteri aku yg dah masuk 6 bulan. Menurut doktor semua OK...kedudukan bayi OK, kedudukan uri berada di atas kira OK...tapi saiz bayi agak kecik sikit. Due date dijangka 21 November.

 yang bulat tu bahagian kepala...


Ni tapak kaki dia...


Doktor kata ini la 'karipap' nya...ooo gitu!

Jantina bayi??? Kejap doktor tu nampak 'karipap', kejap nampak 'sandwic', cuma 'hotdog' je yg tak nampak...ngeh3. Memang setelah dikurniakan 2 hero, aku & isteri kali ni mengharapkan juga dapat 'heroin' pulak. Tapi taklah mengharap sangat, tak kisahlah lelaki atau perempuan terima sajalah rezeki dari Allah. Yang penting kedua2 ibu & baby'nya sihat, selamat melahirkan & selamat dilahirkan...Aamin!

25 July, 2009

Happy Birthday to me...lalala

25 Julai, umur aku bertambah lagi.Pertambahan umur juga bermakna semakin hampir aku ke alam yg lagi satu! Alamak...rasanya macam sikit sangat bekalan nak dibawa ke sana! Aku lahir pd bulan Julai, bulan hijrahnya Rejab, tahun arnab kalau ikut kalendar cina dan berbintang Leo. Di sini aku kongsikan rahsia sifat/sikap orang yg lahir pada tarikh tersebut:


JULAI (kajian oleh Dato' Dr. Fadzilah Kamsah)

* Sangat suka didamping.
* Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
* Agak pendiam kecuali dirangsang.
* Ada harga dan maruah diri.
* Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
* Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
* Sangat menjaga hati orang lain.
* Sangat peramah.
* Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
* Berjiwa sentimental.
* Jarang berdendam.
* Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
* Tidak suka benda remeh-temeh.
* Membimbing cara fizikal dan mental.
* Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
* Layanan yang serupa terhadap semua orang.
* Tinggi daya simpati.
* Pemerhatian yang tajam.
* Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
* Mudah dan rajin belajar.
* Suka muhasabah diri.
* Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
* Suka mendiamkan diri.
* Suka duduk di rumah.
* Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
* Tidak agresif kecuali terpaksa.
* Lemah dari segi kesihatan perut.
* Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
* Minta disayangi.
* Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
* Terlalu mengambil berat.
* Rajin dalam membuat kerja.

Rejab
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walau bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.

Ini pulak aku copy dari facebook quiz result:
What does your Chinese zodiac sign say about you? Ali's result: 
Rabbit 
Gracious, good friend, kind, sensitive, soft-spoken, amiable, elegant, reserved, cautious, artistic, thorough, tender, self-assured, astute, compassionate, flexible. Can be moody, detached, superficial, self-indulgent, opportunistic. 
You are a Leo – Jul 25th birthday  
Leos are mostly social, self-confident and playful individuals. They tend to be more simpleminded and lighthearted, more interested in having a good time than hard work or precision. This often makes them less than sophisticated, although Neptune may aleviate this. They tend to be rather enthusiastic, fun and usually have a good sense of humor. Leos may be a bit unrefined or lack some manners, and often have more of a folksy character, which gives them much charm. They usually say what's on their hearts, and do not believe in holding back. 

Sesetengahnya mungkin la ada sikit kena-mengena dengan sikap aku, walaupun tak 100 % tepat. Tapi jangan la percaya sangat benda2 macam ni. Kalau ada persamaan mungkin secara kebetulan. Baca boleh, percaya sangat jangan!


Petangnya aku sekeluarga meronda2 di Taman Tasik Titiwangsa. Selain berjogging atau sekadar bersiar2, macam2 aktiviti riadah boleh dibuat di sini rupanya...antaranya permainan Zorb Ball, berkayak sambil main bola (ntah apa nama sukan ni), menonton race kereta kawalan jauh kat trek yg disediakan, naik sampan kayuh, dll. Dulu ada Eye on Malaysia tapi sekarang dah berhijrah ke Melaka.

21 July, 2009

Malaysia XI vs Manchester United 2009

Manchester United datang Malaysia lagi buat kali keempat selepas 1981, 1995 & 2001.

Pada 1981, Manchester United menewaskan Selangor 3-1.
Pada 1995, Manchester United menewaskan Selangor lagi 4-1.
Apasal ni asyik lawan Selangor je? Macam takde team lain kat Malaysia ni!

Manakala pada 2001, anak2 buah Sir Alex Ferguson membelasah Malaysia Bawah-23, 6-0! Huh, kalah teruk la pulak. Kalau macam ni baik hantar team Selangor je lah. Ahaks.

Kalau sesapa masih ingat, pada 2006 M.U turut dijadualkan datang ke Malaysia tapi terpaksa dibatalkan kerana pada tarikh yg sama Malaysia sibuk menjadi penganjur/tuan rumah bersama Piala Asia.

Pada tahun 2009 ni, Malaysia berpeluang menentang M.U dua kali, setelah satu lagi perlawanan M.U menentang Indonesia di Jakarta dibatalkan akibat insiden pengeboman. Keputusannya semua dah tau, cuma aku nak abadikan di blog ni aksi2 menarik perlawanan tu.

Layan video ni: Perlawanan pertama; 18 Julai 2009
 


Perlawanan kedua; 20 Julai 2009



Rumusan aku:
Dalam dua perlawanan ni ada la nampak sikit semangat melawan pada pemain2 negara. Terima kasih juga pada pemain2 negara kerana berjaya bertahan dgn baik & cuma kalah tipis, walaupun hakikatnya M.U hanya bermain dengan 60-70% tahap sebenar mereka. Maka rakyat Malaysia keseluruhannya bolehlah rasa bangga sikit dan tidaklah 'besar kemaluan' masing2. Harap ini merupakan titik perubahan bolasepak Malaysia kerana rakyat Malaysia dah terlalu lama diberi harapan palsu. Apapun,gol pertama Amri Yahyah tu memang 'World Class'... 

Komplen aku: Setiap kali team luar datang main kat Malaysia, mesti kondem pasal kualiti padang. Tak boleh ke orang kita tanam rumput elok2 sikit + sistem saliran yg lebih sempurna??? Ini tak, asal sepak bola je dgn rumput sekali terbang. Asal hujan je padang dah jadi sawah bendang! Susah2 sangat pakai rumput tiruan je lah!

19 July, 2009

Suatu petang di Pantai Morib

Suatu petang hari minggu. Bosan duduk rumah. Start kereta. Tak tau nak ke mana. Takde plan. Jalan-jalan. Ronda-ronda. Pusing-pusing. Ehh...macam mana boleh sampai Pantai Morib pulak ni...kira-kira 60 km dari rumah aku. 


Aktiviti di sini: Lepak pekena ikan bakar (banyak gerai makan di sini). Tengok orang memancing. Anak2 mandi laut...main pasir. Kutip siput/kerang bila air surut. Kalau nak main layang2, ada beberapa gerai jual layang2 di sini...dll. Lepas makan ikan bakar balik rumah. Begitulah suatu perjalanan tanpa dirancang di suatu petang minggu...hehe.

13 July, 2009

Keunikan Pekan Sehari Temerloh

Musim buah datang lagi. Aku bersempatan balik ke kampung aku bila org kampung menelefon mengatakan buah durian dah mula gugur. Cheh, musim buah baru nak nampak muka, hehe. Bila kata nak balik kampung, anak2 aku si Aiman & Aliff lah yg paling seronok, faham2 sendirilah bila budak bandar masuk kampung...

Hari Ahad, sempat juga aku meronda-ronda di Pekan Sehari Temerloh, yg juga dikenali sebagai Bandar Ikan Patin, kira-kira 20 km dari kampung aku. Lokasinya terletak betul2 di tepi Sungai Pahang, memanjang sejauh kira-kira hampir 1 km. Mungkin tak keterlaluan kalau aku mendakwa bahawa inilah pekan sehari terpanjang di seluruh Pahang...atau mungkin juga di Malaysia (agaknyalah sebab aku tak pernah jumpa pekan sehari/pasar minggu yg lebih panjang setakat ni).


Sebut je nak cari apa, nak makan apa semuanya ada di sini. Paling unik pastilah hasil2 makanan kampung yg sukar ditemui di tempat2 lain. Ada hasil2 hutan, sayur2 kampung, ikan salai yg harganya boleh mencecah hampir RM 50 sekilo, ikan pekasam, kuih-muih tradisional, ikan sungai seperti patin, talapia, baung, belida, lampam dll.

Kalau dah namanya Bandar Ikan Patin, maka ikan patinlah yg paling popular di sini, khususnya patin yg diternak dalam sangkar. Terdapat banyak sangkar ternakan ikan patin (dan talapia) di sepanjang tebing Sg. Pahang. Rasa ikan ni lebih manis dan tak berbau hanyir kerana sangkar terletak dlm sungai yg airnya sentiasa mengalir. Harga patin sangkar mencecah RM 14 sekilogram. Cara masakan paling sedap & paling digemari sudah tentulah masak gulai tempoyak.

Sedikit maklumat dari adik ipar aku yg bekerja di sangkar ternakan ikan tentang ikan patin sungai (patin liar); harga ikan patin buah boleh mencecah RM 80/kg manakala patin muncung boleh mencecah RM 220/kg di pasaran terbuka. Namun begitu, memandangkan ikan patin muncung kian sukar didapati serta diancam kepupusan, pihak jabatan perikanan menawarkan harga belian RM 1000/kg bagi setiap patin muncung yg berjaya ditangkap untuk dibiakkan.

Aku berada di pekan sehari ni agak lama kerana 'dilengahkan' oleh anak aku si Aliff tu yg berhenti singgah di setiap gerai yg ada menjual apa juga jenis binatang... Adehh. Cakap banyak tak guna. Ada masa korang datanglah sendiri ke sini setiap Ahad, dibuka dari pagi hingga jam 2.00 petang.

09 July, 2009

Transformers: Revenge of The Fallen

Menunaikan janji nak bawa anak2 menonton filem Transformers: Revenge of The Fallen sambil mengembalikan nostalgia di zaman bapak mereka ni kecik2 dulu. Memandangkan kesuntukan masa di waktu siang, kami pergi menonton pd jam 8.45 malam di GSC 1 Utama.


 Awal2nya anak2 aku nampak begitu teruja menonton. Malangnya masa robot2 Autobots vs Decepticons tu tengah sibuk berperang, boleh pulak anak2 aku tertidur. Cheh...tak boleh bawak majlis betul la budak2 ni... Tobat aku tak nak bawak diorang tengok wayang waktu malam lagi.

08 July, 2009

Mendaki Gunung Kinabalu & lawatan kerja ke K.K

PERINGATAN: Ini artikel paling panjang pernah aku tulis. Memerlukan tahap kesabaran yg tinggi kalau nak membacanya. Sekadar berkongsi pengalaman...

Ini kunjungan pertama aku ke Sabah dan kedua ke Pulau Borneo selepas mendaki Gunung Santubong, Sarawak pada tahun 2001. Ini juga kali pertama aku mendaki gunung semula setelah lebih 6 tahun aku 'berehat'. Masa bujang dulu agak aktif la jugak, bila dah kahwin kenalah slow sikit memandangkan bajet pun dah bertambah, huhu... Ok tak payah intro panjang2, ikuti catatan perjalanan aku...

Hari Pertama; Jumaat, 3 Julai 2009

 Bertolak pagi2 buta ke Putrajaya utk. menaiki bas bersama rakan2 sekerja yg lain seramai lebih kurang 30 orang kemudian ke LCCT, Sepang. Selesai urusan pendaftaran masuk, menaiki penerbangan Air Asia ke Kota Kinabalu pada jam 11.10 pagi dan dijangka tiba dlm masa 2 jam setengah (sambil diselubungi kebimbangan dijangkiti virus selsema babi, tawakkal je lah).

Tiba di airport KK jam 2.40 ptg. Terus dibawa menaiki bas utk makan tengahari di Restoran Abah & Angah di Taman Alamesra, KK. Dalam hujan renyai2, kami bertolak ke Kundasang sejauh lebih 90 km dari KK melalui jalan berbukit-bukau. Pemandangan sepanjang jalan ke sini memang cantik, dengan suasana menghijau juga awan & kabus berada di aras lebih rendah dari jalanraya yg kami lalui. Berhenti sekejap di pekan Nabalu bagi memberi peluang kpd sesiapa yg ingin melepaskan tekanan dari pundi kencing masing2.

Kami tiba di Kundasang jam 6.00 ptg, kat sini kira dah nak maghrib. Menginap di asrama Kem Bina Negara (BTN) Kundasang, di kaki Gunung Kinabalu. Suhu di sini begitu nyaman lebih kurang macam kat Genting, dari sini jelas kelihatan puncak gunung dan Pekan Kundasang. Malam, ada sesi suaikenal & taklimat pendakian oleh urusetia. Makan? Nasi bungkus je daa...

Hari Kedua; Sabtu, 4 Julai 2009

7.30 pagi; menaiki bas dari BTN Kundasang ke Kinabalu Park sejauh 7 km utk urusan pendaftaran pendakian, taklimat pendakian oleh malim gunung (mountain guide) yg terdiri dari orang Dusun, urusan perkhidmatan porter bagi yg rasa macam tak larat nak angkat beg sendiri (kadar RM8/kg turun naik), membeli tongkat kayu bagi memudahkan pendakian berharga cuma RM 3 utk sesiapa yg memerlukan dan seterusnya mengambil bekalan 'tapau' makan tengahari dari Balsam Restaurant.

Di sini juga kami masing2 diberikan tag nama dengan no. siri yg. berperanan sebagai pengenalan pendaki, ia perlu dipakai sepanjang pendakian bagi memudahkan guide mengawasi peserta di bawah jagaan masing2. Seterusnya kami menaiki bas mini ke tempat permulaan pendakian di Timpohon Gate, lebih kurang 7 km dari Kinabalu Park. Sebenarnya ada 2 laluan ke Laban Rata iaitu melalui trek Timpohon dan satu lagi trek Mesilau. Khabarnya trek Mesilau ini lebih mencabar sedikit dan 1.5 km lebih jauh berbanding trek Timpohon.

  9.00 pagi; 
Pagi ni cuaca cukup cerah. Dengan iringan doa ringkas, kami dalam satu kumpulan besar memulakan pendakian Fasa 1 ke Laban Rata sejauh 6 km dari Timpohon Gate. Berjalan kaki sejauh 6 km di tanah rata mungkin tak ada masalah, tapi mendaki sejauh 6 km bukan senang dan mungkin memberi masalah bagi sesetengah orang.

Ini menyebabkan kumpulan besar tadi mula terpecah berdasarkan tahap kemampuan & kelajuan masing2. Ada juga yg bergerak perlahan kerana sibuk mengambil gambar atau lebih suka menghayati pemandangan indah sepanjang trek pendakian. (Sila klik pada gambar di sebelah utk gambaran lebih jelas)

 Setiap 1 km di sepanjang trek ada disediakan pondok rehat yg dilengkapi dengan tandas dan bekalan air yang tidak dirawat (air gunung). Di beberapa pondok di awal pendakian, terdapat banyak tupai2 yg agak jinak hingga tak takut merebut makanan dari tangan kami. Tapi jinak2 tupai, bila nak dipegang dia larilah pulak.

Yg paling mengkagumkan bila terserempak atau dipintas dengan selambanya oleh porter atau guide merangkap porter yg memikul bebanan berat seperti tong gas, beg2 pendaki, bahan2 makanan mentah dll. Ada antara mereka nampak macam budak2 umur belasan tahun je, malah ramai juga porter wanita. Entah apa la yg diorang ni makan agaknya sampai jadi kuat macam tu.

Berbalik tentang pendakian, aku lebih suka mengamalkan strategi berjalan 10 langkah, berhenti 10 saat utk menarik nafas panjang kemudian meneruskan perjalanan dan begitulah seterusnya. Aku tak suka berhenti rehat lama2 kerana boleh menyebabkan aku malas nak meneruskan pendakian. Malah guide sendiri telah berpesan agar berjalan mengikut kemampuan masing2, jangan terikut2 dengan rentak org lain. Jika kawan berjalan agak perlahan, tak perlu tunggu dan teruslah berjalan. Apa yg pasti guide sentiasa berada di kedudukan paling depan dan paling belakang kami.

Setelah pendakian sejauh 4 km, hujan renyai2 mula turun. Terpaksalah memakai baju hujan utk mengelakkan baju basah dan kesejukan melampau. Keadaan 4 km pertama sebelum sampai ke Pondok Layang2 pendakian boleh dikatakan agak mudah. Apabila 2 km sebelum sampai ke Laban Rata, tumbuh2an yg ada hanyalah pokok2 renek/bonsai. Di sinilah pendakian yg menguji mental & fizikal pendaki. Di sini juga mungkin ramai yg akan mula terfikir: "Apasal la aku buat kerja bodoh pergi naik gunung ni?" ATAU "Alangkah bestnya kalau ada helikopter jemput aku bawa naik sampai Laban Rata"...dan macam2 bisikan jahat lagi.

Bahkan, bermula di Pondok Mempening pada ketinggian lebih 2400m / 8000 ft dari aras laut, sesetengah pendaki akan mula mengalami Acute Mountain Sickness (AMS). Antara tandanya adalah kepala akan mula berasa pening, kesukaran bernafas kerana tahap oksigen semakin kurang, dan jika lebih teruk akan rasa loya & muntah. Namun ini adalah perkara biasa dan bukan semua orang akan mengalaminya. Nasihat dari guide; jika pening berhenti rehat sekejap kemudian teruskan perjalanan bila dah kurang pening.

Tepat 1.30 tengahari, aku orang ke-4 sampai ke Laban Rata Resthouse yg berada di ketinggian 3273 m / 10738 ft. Suhu sekitar 10 darjah celcius. Restoren ni penuh dgn pendaki2 kebanyakannya 'mat saleh'. 3 orang kawan yg sampai lebih awal sikit dari aku sedang menikmati minuman panas yg rupanya boleh diambil secara percuma tanpa had.

Akibat kelaparan, mereka juga memesan nasi goreng berharga RM 15 sepinggan. Pehh...mahal nak mampus. Tapi mungkin berpadanan dengan kos utk mengangkut bahan2 mentah ke atas gunung ni. Kuantiti nasi gorengnya juga agak banyak dari biasa. Memandangkan tukang belanja tiba2 loya tekak tak selera makan, maka dapatlah aku merasa nasi goreng RM 15 tu hehe... Baru 2 suap aku makan nasi goreng tu, tiba2 kepala aku pulak rasa pening berdenyut2...lebih pening dari biasa. Nampaknya aku pun dah terkena sindrom AMS. Telan ubat pun tak jalan juga.

Hujan renyai2 tadi dah jadi semakin lebat. Kawan2 sekumpulan aku masih ramai di bawah yg belum sampai. Aku dapat bayangkan betapa sukarnya mereka mendaki dalam keadaan trek yg licin, dlm suhu yg sejuk ditambah pula kena hujan, terutamanya bagi pendaki2 veteran & yg bertubuh agak montel. Aku melepak di Laban Rata Resthouse sambil melayan kepeningan hinggalah tiba masa makan malam pd jam 5.00 ptg.

Lepas makan aku terus mendaki lagi kira-kira 50 m ke tempat penginapan di Mountain Torg (Pendant Hut). Kat sini penginapan alakadar shj, dgn katil 2 tingkat disusun rapat2 dan bercampur dgn pendaki2 dari kumpulan lain. Tiada masalah asal kau tak cerewet. Suhu sekitar 8-10 darjah celsius, nasib baik juga disediakan 'sleeping bag'. Utk tidur lebih selesa, dinasihatkan tidur dengan pakaian mendaki yg lengkap; seluar panjang, jaket tebal, cap, sarung tangan & stokin. Kan senang bila bangun pagi esoknya.

Lepas telan ubat lagi, aku terus tidur. Pendaki dinasihatkan tidur awal kerana pd jam 1.30 pagi akan dikejutkan untuk persediaan pendakian fasa ke-2 pada jam 2.30 pagi. Sementara itu aku dapat tau pendaki terakhir dari kumpulan aku tiba agak lewat di Laban Rata kira2 jam 8.30 mlm kerana kepenatan dan kekejangan. Bayangkan sendiri betapa penatnya mula mendaki jam 9.00 pagi dari Timpohon Gate dan sampai di Laban Rata lebih kurang 12 jam kemudian.



 
Hari Ketiga; Ahad, 5 Julai 2009

Pendakian Fasa 2 bermula. Bangun seawal 1.30 pagi, kepala aku masih terasa pening yg amat sangat. Nak naik ke nak sambung tidur ni? Alang2 dah sampai sini aku kuatkan semangat utk teruskan pendakian ke puncak. Beberapa rakan pendaki lain terutama yg tiba lewat semalam mengambil keputusan utk tidak mendaki ke puncak...dah tak larat lah tu. 

Setelah mengambil sarapan ringkas sebagai alas perut, kami mendengar taklimat ringkas & peringatan dari guide. Antara nasihat dari guide; jika kau pening/loya/muntah, tak guna kau telan ubat 1 bundle sekalipun, hanya 1 jalan penyelesaiannya iaitu kau perlu turun semula ke aras yg lebih rendah di Laban Rata. Jika terjadi apa2 misalnya pitam/pengsan/jatuh, kos yg dikenakan oleh guide utk mengusung kau turun boleh mencecah RM 300++, bergantung kpd saiz kau. Alamak...mintak2 takde apa2 jadi kat aku...tawakkal aje lah! 

2.30 pagi, cuaca cukup baik pagi ini, tiada kabus & awan ditambah sinaran cahaya bulan. Disyorkan menggunakan headlamp agar tangan lebih bebas memegang tali bagi memudahkan pendakian. Pendakian dimulakan serentak melalui Gunting Lagadan Hut dgn pendaki2 lain, kebanyakannya mat2 saleh. Peringkat awalnya, kami mendaki anak2 tangga kayu yg begitu curam. Memang terasa penatnya ditambah agak sukar bernafas & kepala pun berdenyut2. 

Selepas kira-kira lebih sejam pendakian, kami mula sampai di kawasan berbatu di mana terdapat tali yg berfungsi bagi memudahkan pendaki berpaut dan juga sebagai panduan utk ke puncak. Bila melihat ke atas kelihatan deretan panjang berkelip2 cahaya dari headlamp pendaki. Pendaki2 lain dlm kumpulan aku yg lebih fit & tidak dilanda sindrom AMS yg teruk rasanya dah jauh ke depan meninggalkan kami. Aku beberapa kali berhenti rehat & berbaring di atas batu yg sejuk sambil melayan kepala yg pening ni. Nasib baik guide agak jauh dari aku, kalau dia nampak mungkin aku dah disuruh turun balik. 

Lebih kurang jam 5.00 -5.30 pagi (aku tak ingat waktu yg tepat), tiba di Pondok Sayat-Sayat. Di sini pendaki perlu menunjukkan tag nama sebagai pengesahan & prosedur keselamatan oleh pihak guide. Agak menarik di sini terdapat dua buah pondok telefon TM yg dikatakan pondok telefon tertinggi di dunia (org kata...bukan aku kata). Lupa pulak aku nak test sama ada telefon ni berfungsi atau tak. Line handphone di sini memang tiada masalah kecuali DIGI langsung takde line. Nampaknya iklan org kuning di puncak Kinabalu tu tipu aje dan kawan aku si Ijat tu membebel je pasal hp dia takde line..haha. 

Melepasi Sayat-Sayat, langit sudah semakin cerah. Harapan utk menyaksikan sunrise di puncak amat tipis. Yg penting bagi aku hanya utk sampai ke puncak. Perjalanan di kawasan ini adalah mendaki kawasan berbatu yg luasnya saujana mata memandang. Kalau di hujungnya kau ingat dah sampai puncak, rupanya masih ada lagi pendakian sejauh mata memandang...yg boleh menyebabkan org yg lemah semangat rasa macam nak patah balik je. 

7.30 pagi; walaupun dlm keadaan pening2 lalat dan kesejukan (suhu sekitar 4-6 darjah celsius), akhirnya aku sampai di KM 8.6, betul2 di kaki Low's Peak, seketul batu besar yg merupakan puncak tertinggi di Gunung Kinabalu (4095 m). Aku rasa kira-kira 50-100 meter mendaki sampailah ke Low's Peak tu. Dari bawah kelihatan ramai pendaki memenuhi puncak sempit itu, menikmati keindahan alam ciptaan-Nya. Ramai juga yg dah mula bergerak turun. 

Sewaktu aku sorang2 perlahan-lahan cuba mendaki ke puncak, sekumpulan guide yg melepak di kaki Low's Peak tiba2 menegur aku..."Cukuplah tu bang, sampai sini pun dah kira sampai puncak bah, sudah boleh dapat sijil kaler...". Kata2 tu seolah2 memukau aku menjadi seorang yg menurut perintah lalu aku terus terduduk di situ melepak bersama guide sambil melayan pening. Sebenarnya pendaki tidak digalakkan berada di puncak terlalu lewat kerana cuaca boleh berubah sekelip mata di mana awan tebal disertai angin kencang boleh membahayakan pendaki. 8.00 pagi; cuaca semakin panas kerana tiada awan mahupun kabus. 

Sewaktu rakan2 sekumpulan aku menuruni Low's Peak, aku pun turut sama turun menyertai mereka, berjalan perlahan2 sambil bergambar sakan. Pun begitu masih ada rakan2 sekumpulan aku yg tiba agak lewat dan berhenti di KM 8.0, masih berdegil meneruskan pendakian ke puncak walaupun dah dinasihatkan turun oleh guide. Ini disebabkan semata-mata rasa tak puas hati bila diberitahu, pendaki yg hanya sampai di aras KM 8.0 tidak diberikan sijil berwarna. Huh..gila sijil betul la diorang ni! hehe. 

*Info: Terdapat 2 jenis sijil pendakian yg diberikan oleh Kinabalu Park kpd pendaki iaitu sijil berwarna bagi pendaki yg berjaya melepasi aras KM 8.5 hingga ke Low's Peak, manakala sijil tidak berwarna (hitam putih pun warna jugak apa?) bagi pendaki yg tidak berjaya sampai ke aras yg disebutkan tadi. 

Sebaik tiba di Sayat-Sayat, awan tebal mula kelihatan menghampiri puncak Kinabalu. Pandangan mula terhad dan sekiranya menghadapi situasi ini, pendaki dinasihatkan sentiasa memegang tali sebagai panduan. Semasa turun ni, baru disedari laluan semasa mendaki dalam gelap awal pagi tadi rupa2nya melalui tepi tebing yg begitu curam, rasa macam tak percaya laluan ini yg aku daki pagi tadi. 

Semasa perjalanan turun ni juga aku mula terfikir apasal la aku pergi layan sembang dgn guide tadi tu. Rasa terkilan pulak sedangkan tujuan utama aku adalah utk menakluk Low's Peak yg dah tak berapa jauh utk aku daki. Mungkin kepeningan yg dialami telah mengurangkan sikit kewarasan aku...bengong betul la. Takleh jadi ni, ada masa ada rezeki kena repeat balik nih. 

Dipendekkan cerita, aku sampai ke Laban Rata pd jam 9.30 pagi. Menikmati sedikit sarapan dan mula berkemas utk turun semula ke Timpohon Gate. Berkumpul di Laban Rata Resthouse seterusnya mula bergerak turun pd jam 11.00 pagi. Aku turun berlari2 anak dalam hujan renyai2 dan kadangkala lebat hingga selamat tiba di Timpohon Gate pd jam 1.40 tghari. 

Sebaik tiba di pondok Timpohon ini, satu keajaiban berlaku di mana kepeningan yg aku alami berterusan sepanjang 24 jam yg lalu hilang serta merta. Huh...ajaib sungguh! Lepas tu balik semula ke asrama penginapan di BTN Kundasang, membersihkan diri kemudian tidur sampai ke petang. Bangun tidur, masih ada kawan2 yg belum sampai ke Timpohon, yg terakhir tiba di asrama BTN pada jam 8.00 malam. Maka semuanya selamat pergi & balik. Makan malam dan berkemas2 utk kembali ke Kota Kinabalu esok.




Hari Keempat; Isnin, 6 Julai 2009

7.30 pagi; Berkumpul di pekarangan BTN dengan lengkap berpakaian pejabat. Keadaan kebanyakan drpd kami pagi ini tidaklah seperti manusia biasa, terutama dari segi cara kami berjalan. Seluruh badan menanggung kesakitan akibat ketegangan urat & kekejangan otot menyebabkan ada yg berjalan terkengkang-kengkang, terhencut-hencut malah ada yg terpaksa bertongkat...biasalah tu. 

Seterusnya kami menaiki bas dari Kem BTN Kundasang menuju ke pejabat jabatan tempat kerja aku cawangan negeri Sabah di Kota Kinabalu. Mendengar taklimat pasal operasi kerja hingga ke tengahari seterusnya acara penyampaian sijil pendakian kpd para peserta. 

3.00 ptg, dibawa melawat kawasan kerja di Telipok, tak jauh dari KK. Kemudian balik semula ke pusat bandar KK utk check-in di sebuah hotel bajet. Ramai yg mengeluh lagi kerana bilik masing2 berada di tingkat 3, tak larat nak naik tanggalah tu. 

Malam; sempatlah merayau ke Pasar Malam Kg. Air di mana banyak terdapat gerai2 menjual barangan dari mutiara, kristal, cenderamata dan t-shirt. Setelah itu merayau pula ke Pasar Malam Sinsuran (bersebelahan pasar filipin) yg merupakan pasar basah yg menjual hasil bumi negeri Sabah. Penat berjalan perut pun terasa lapar. Kami makan di salah satu gerai makan yg berderet-deret di pasar ini. Sekali pesan nasi goreng ayam, pehh nasinya punyalah banyak, sepinggan macam dua orang boleh makan. Orang Sabah ni memang kuat makan agaknya (hehe...org Sabah jgn marah bah!). Balik ke hotel terus tidur...penat merayau! 

Hari Kelima; Selasa, 7 Julai 2009 

8.00 pagi, selepas sarapan, ramai lagi sempat merayau & ber'shopping sekitar Pasar Kraftangan KK (lebih dikenali sebagai Pasar Filipina), pasar ikan masin dan juga pasar basah menjual hasil laut. 
11.30 pagi, berkumpul di depan hotel utk menuju ke airport menaiki bas jabatan. Sementara menunggu flight, merayau-rayaulah di sekitar airport.


2.05 ptg, menaiki penerbangan Air Asia balik ke KL. Babai KK. Sampai di LCCT jam 4.35 ptg. Esok dah kena kerja tapi kebarangkalian utk ambil MC amatlah tinggi. Tak larat nak tulis dah. Terima kasih & tahniah kerana berjaya membaca sampai habis. 

---T A M M A T---
Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...