21 December, 2008

2nd Birthday Aliff Najmuddin

Harijadi anak kedua aku yang ke-2 tahun. Memandangkan aku seorang yang sangat simple, anak-anak pun aku simple'kan juga. Maka tiadalah sambutan besar-besaran, cuma ajak kawan-kawan anak aku yang dekat-dekat rumah je untuk memeriahkan suasana.

Menikmati sebiji kek buatan sendiri isteri aku dan sedikit kuih muih...sudah! Belikan juga sedikit hadiah kecik dan buatkan sebiji kek lagi untuk dihantar ke taska, biar dapat dimakan beramai-ramai dengan kawan-kawannya...sudah! Asalkan dia tahu ibu & bapaknya ini sayangkan dia sepenuh hati...sudah!
 

Bagi aku membazir je buat parti harijadi besar-besaran...sesetengahnya jemput tetamu satu kampung macam nak buat kenduri kahwin pun ada. Tapi kalau kau dah banyak sangat duit suka hati kau la nak buat besar-besaran pun... (jangan lupa jemput aku... hoho)

Kenapa aku berfikiran macam ni? Mungkin sebab aku dari kecik sampai besar tak pernah rasa ada majlis sambut harijadi. Almaklumlah orang kampung... kehidupan pulak agak susah. Seingat aku masa aku kecik2 dulu adalah sekali tu arwah nenek aku buatkan bubur pulut hitam sempena harijadi aku...walaupun aku sendiri selalu tak ingat dan tak ambil kisah pun pasal harijadi aku sendiri.

Maka kepada anak-anakku... ayah pun tak nak mengajar korang beria-ia sangat nak sambut harijadi... simple2 sudah ok. Selamat Hari Jadi Aliff Najmuddin!

09 December, 2008

Aidil Adha @ Taman Rekreasi Gunung Lang

Cuti raya haji lepas balik beraya di Ipoh, rumah mertua. Biasalah raya haji ni suasana raya tak begitu meriah. Cuti pun singkat, di kampung saudara mara pun tak ramai yang balik. Lepas solat raya dan tengok penyembelihan korban di masjid, tiada aktiviti nak dibuat. Ronda punya ronda sekitar Ipoh ntah camne sampai kat Taman Rekreasi Gunung Lang. Walaupun bini aku orang Ipoh tapi dia pun tak pernah sampai sini, appadaa!

Sedikit info dari Wikipedia...

Gunung Lang yang terletak hanya lima kilometer dari bandar Ipoh adalah salah satu gunung batu kapur yang banyak terdapat di negeri Perak, khususnya di Lembah Kinta. Gunung Lang telah dijadikan kawasan rekreasi oleh Majlis Bandaraya Ipoh(MBI) dengan kerjasama Kementerian Pelancongan pada tahun 1999. Taman ini dilengkapi dengan tiga buah tasik buatan dari bekas lombong bijih timah.


Tasik yang tenang menghijau dipenuhi dengan pelbagai ikan air tawar 
seperti kap, koi, lampam, patin, keli, talapia.. dll


Naik bot menuju ke seberang... 

mula bergerak meninggalkan jeti 


di pertengahan perjalanan
  
ini nakhodanya...


ada kawan aku orang Ipoh kata, menjelang maghrib tempat ni agak 'keras'...


'keras' bukan sebab banyak batu ye!...sekadar peringatan, tak nak percaya sudah!

latarbelakang: rumah tradisional Perak


taman permainan...awasi anak-anak, banyak monyet di sini



tunggu bot...nak balik dahh...


Cara ke sana:
Jika anda dari bandar Ipoh, anda perlu mengikuti Jalan Kuala Kangsar yang menuju ke Kuala Kangsar. Hanya 5 minit dari dari bandar Ipoh. Jika anda dari Kuala Lumpur, anda hanya perlu keluar dari Lebuh raya Utara Selatan di susur keluar Ipoh Utara 1 km dari situ anda akan temui papan tanda Taman Rekreasi Gunung Lang.

Tempat letak kereta luas di tepi tasik secara percuma. Tambang untuk menaiki bot : RM3 bagi dewasa, RM2 bagi pelajar sekolah menengah, RM1 pelajar sekolah rendah, RM0.50 sen bagi kanak-kanak dan warga emas RM1.50 untuk ke pulau itu sejauh kira-kira 300 meter. Lebih kurang 10 minit je naik bot. Makanan ikan pun banyak dijual di sana.

Maklumat lanjut di Wikipedia


Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...