17 September, 2008

17 Hari Tanpa Asap Rokok

Hari ni 17 Ramadhan, hari Nuzul al-Quran. Sudah 17 hari juga aku tak berasap. Ini percubaan pertama aku nak berenti merokok, sempena bulan puasa yang orang kata waktu terbaik untuk berhenti bersahabat dengan jin.

Mula-mula memang macam ayam berak kapur...serba tak kena, terutama lepas berbuka. Biasanya lepas berbukalah masa untuk balas dendam setelah seharian berpuasa. Confirm sekurang-kurangnya hisap dua batang bersambung puntung. Dah dekat waktu maghrib je terus aku kunci pintu pagar, satu percubaan untuk menahan diri dari keluar ke kedai beli rokok.

Solat terawikh pun kantoi...huhu! Masuk 17 hari ni dah boleh tahan sikit. Perubahan ketara yang dapat aku rasa...pernafasan terasa lebih lapang dan ringan je. Tapi cabaran terbesar adalah bila dah raya nanti. Aku dapat bayangkan setan-setan yang bertopengkan kawan-kawan aku, saudara mara aku dan ipar duai aku...akan menghasut dan menggoda aku biar terjebak semula ke lembah yg hina itu (hehe hinanya). Harap-harap semangat aku kuat untuk melawan godaan itu. Kita tunggu dan lihat!

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen... terima kasih.

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...