21 December, 2008

2nd Birthday Aliff Najmuddin

Harijadi anak kedua aku yang ke-2 tahun. Memandangkan aku seorang yang sangat simple, anak-anak pun aku simple'kan juga. Maka tiadalah sambutan besar-besaran, cuma ajak kawan-kawan anak aku yang dekat-dekat rumah je untuk memeriahkan suasana.

Menikmati sebiji kek buatan sendiri isteri aku dan sedikit kuih muih...sudah! Belikan juga sedikit hadiah kecik dan buatkan sebiji kek lagi untuk dihantar ke taska, biar dapat dimakan beramai-ramai dengan kawan-kawannya...sudah! Asalkan dia tahu ibu & bapaknya ini sayangkan dia sepenuh hati...sudah!
 

Bagi aku membazir je buat parti harijadi besar-besaran...sesetengahnya jemput tetamu satu kampung macam nak buat kenduri kahwin pun ada. Tapi kalau kau dah banyak sangat duit suka hati kau la nak buat besar-besaran pun... (jangan lupa jemput aku... hoho)

Kenapa aku berfikiran macam ni? Mungkin sebab aku dari kecik sampai besar tak pernah rasa ada majlis sambut harijadi. Almaklumlah orang kampung... kehidupan pulak agak susah. Seingat aku masa aku kecik2 dulu adalah sekali tu arwah nenek aku buatkan bubur pulut hitam sempena harijadi aku...walaupun aku sendiri selalu tak ingat dan tak ambil kisah pun pasal harijadi aku sendiri.

Maka kepada anak-anakku... ayah pun tak nak mengajar korang beria-ia sangat nak sambut harijadi... simple2 sudah ok. Selamat Hari Jadi Aliff Najmuddin!

09 December, 2008

Aidil Adha @ Taman Rekreasi Gunung Lang

Cuti raya haji lepas balik beraya di Ipoh, rumah mertua. Biasalah raya haji ni suasana raya tak begitu meriah. Cuti pun singkat, di kampung saudara mara pun tak ramai yang balik. Lepas solat raya dan tengok penyembelihan korban di masjid, tiada aktiviti nak dibuat. Ronda punya ronda sekitar Ipoh ntah camne sampai kat Taman Rekreasi Gunung Lang. Walaupun bini aku orang Ipoh tapi dia pun tak pernah sampai sini, appadaa!

Sedikit info dari Wikipedia...

Gunung Lang yang terletak hanya lima kilometer dari bandar Ipoh adalah salah satu gunung batu kapur yang banyak terdapat di negeri Perak, khususnya di Lembah Kinta. Gunung Lang telah dijadikan kawasan rekreasi oleh Majlis Bandaraya Ipoh(MBI) dengan kerjasama Kementerian Pelancongan pada tahun 1999. Taman ini dilengkapi dengan tiga buah tasik buatan dari bekas lombong bijih timah.


Tasik yang tenang menghijau dipenuhi dengan pelbagai ikan air tawar 
seperti kap, koi, lampam, patin, keli, talapia.. dll


Naik bot menuju ke seberang... 

mula bergerak meninggalkan jeti 


di pertengahan perjalanan
  
ini nakhodanya...


ada kawan aku orang Ipoh kata, menjelang maghrib tempat ni agak 'keras'...


'keras' bukan sebab banyak batu ye!...sekadar peringatan, tak nak percaya sudah!

latarbelakang: rumah tradisional Perak


taman permainan...awasi anak-anak, banyak monyet di sini



tunggu bot...nak balik dahh...


Cara ke sana:
Jika anda dari bandar Ipoh, anda perlu mengikuti Jalan Kuala Kangsar yang menuju ke Kuala Kangsar. Hanya 5 minit dari dari bandar Ipoh. Jika anda dari Kuala Lumpur, anda hanya perlu keluar dari Lebuh raya Utara Selatan di susur keluar Ipoh Utara 1 km dari situ anda akan temui papan tanda Taman Rekreasi Gunung Lang.

Tempat letak kereta luas di tepi tasik secara percuma. Tambang untuk menaiki bot : RM3 bagi dewasa, RM2 bagi pelajar sekolah menengah, RM1 pelajar sekolah rendah, RM0.50 sen bagi kanak-kanak dan warga emas RM1.50 untuk ke pulau itu sejauh kira-kira 300 meter. Lebih kurang 10 minit je naik bot. Makanan ikan pun banyak dijual di sana.

Maklumat lanjut di Wikipedia


04 November, 2008

Selamat Pengantin Baru, Suzana

1-3 November 2008 - Balik rumah mak aku kat Felda Purun, Triang, Pahang. Adik tiri aku (mak sama ayah lain) kahwin. Tolong-tolonglah apa yang patut.

petang Sabtu, 1 Nov. 2008; akad nikah... 

Ahad, 2 Nov. 2008; majlis persandingan... semoga berbahagia hingga ke akhir hayat...


  Isnin, 3 Nov.2008;
nak balik, sempat singgah Tasik Bera yang diuruskan oleh Persona Lake Resort....takde apa yang menarik sangat... pengunjung sorang pun takde. Mungkin sebab aku datang masa hari bekerja. 

Aktiviti yang boleh dibuat kat sini; jungle trekking, camping, memancing dan melawat kampung orang asli berdekatan. Lepak kejap je kat sini, lepas tu terus balik KL. 

25 October, 2008

Air Terjun FRIM Kepong

Sesetengah orang lebih suka duduk rumah je pada hari cuti. Biasanya akupun begitu. Tapi cuti sampai 3 hari sempena Deepavali, takkan nak duduk rumah je ye tak. Lebih baik bawa anak bini pergi jalan-jalan atau berkelah. Kali ni kami pergi berkelah di tempat yang tak berapa jauh dari rumah. Tempat yang dituju adalah di Air Terjun FRIM Kepong. Walaupun tak jauh sangat dari rumah tapi inilah pertama kali sampai sini.

 Air terjunnya taklah sebesar mana, sesuailah untuk budak-budak mandi.

ada juga kolam tadahan yang agak dalam sikit, dekat je dengan tempat parking kereta

Kami cuma pergi mandi air terjun saja, tak sempatlah nak buat aktiviti lain sebab anak-anak aku ada masalah susah nak keluar dari air. Aktiviti lain yang boleh dibuat kat FRIM ni seperti menaiki Canopy Walkway (kat sini pun ada tak payah pergi Taman Negara Kuala Tahan dah). Selain tu ada banyak juga laluan rentas hutan untuk aktiviti jungle trekking. (rentas hutan dengan jungle trekking tu sama la kan!!!)

Maklumat lanjut di SINI

05 October, 2008

Salam Aidilfitri 2008

1-4 Oktober 2008, bercuti raya. Tahun ni giliran beraya di Pahang. Seperti biasa kalau raya kat Pahang ni aku akan banyak berjalan jauh menziarahi rumah mak aku, rumah abah aku, juga rumah makcik-makcik aku di sekitar Lanchang - Mentakab - Temerloh - Bera - Jerantut.


Hari raya juga peluang nak jumpa kawan-kawan sekampung yang dah lama tak jumpa. Masing-masing dah berkeluarga dan menetap kat tempat lain.


Hari raya ke-3, balik Perak pulak rumah mertua. Beraya rumah saudara mara sebelah bini aku sekitar Tronoh - Lekir - Kayan - Sitiawan.

- Percubaan untuk berhenti merokok tak berjaya. Aku tewas akhirnya pada hari raya ketiga. Huhuh! Tak boleh tahan dikelilingi jin-jin yang sentiasa berasap. Tapi kira OK lah tu sebulan lebih tak berasap. Lain kali cuba lagi (kalau umur panjang). Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin

17 September, 2008

17 Hari Tanpa Asap Rokok

Hari ni 17 Ramadhan, hari Nuzul al-Quran. Sudah 17 hari juga aku tak berasap. Ini percubaan pertama aku nak berenti merokok, sempena bulan puasa yang orang kata waktu terbaik untuk berhenti bersahabat dengan jin.

Mula-mula memang macam ayam berak kapur...serba tak kena, terutama lepas berbuka. Biasanya lepas berbukalah masa untuk balas dendam setelah seharian berpuasa. Confirm sekurang-kurangnya hisap dua batang bersambung puntung. Dah dekat waktu maghrib je terus aku kunci pintu pagar, satu percubaan untuk menahan diri dari keluar ke kedai beli rokok.

Solat terawikh pun kantoi...huhu! Masuk 17 hari ni dah boleh tahan sikit. Perubahan ketara yang dapat aku rasa...pernafasan terasa lebih lapang dan ringan je. Tapi cabaran terbesar adalah bila dah raya nanti. Aku dapat bayangkan setan-setan yang bertopengkan kawan-kawan aku, saudara mara aku dan ipar duai aku...akan menghasut dan menggoda aku biar terjebak semula ke lembah yg hina itu (hehe hinanya). Harap-harap semangat aku kuat untuk melawan godaan itu. Kita tunggu dan lihat!

10 August, 2008

Family Day & BBQ @ Amberstone Resort, Ulu Yam

Penat balik dari Teluk Intan semalam tak hilang lagi, hari ni pergi hari keluarga ofis aku kat Amberstone Eco Resort, Ulu Yam. Aturcara: makan tanpa henti, sukaneka, lucky draw, karaoke & mandi sungai.

penuh sungai tu...

boleh berkenalan???

3 beranak

pesta buah2an...ditempah dari dusun sekitar ulu yam

penat mandi sungai...lapar la pulak

Tak banyak gambar yg diambil...malas!

09 August, 2008

Jalan-Jalan Main Bola

Join team bolasepak (dan bolajaring juga) ofis aku main perlawanan persahabatan kat Teluk Intan, Perak sambil makan angin bersama anak bini/laki/awek/balak masing2. Pagi2 lagi bertolak dari Shah Alam naik bas yang disewa khas ke Pantai Teluk Batik, Lumut. Sampai tengahari. Lepak kat pantai sejam dua sambil layan anak2 mandi. Lepas tu singgah Lumut shopping barangan hasil laut...




4.30 pm; tengok game bolajaring dulu. Lepas tu baru main bola. Statistik Selangor FC lawan Jabatan Kesihatan Negeri Perak...seri 2-2. Habis game terus balik Shah Alam. Pancit sebab dah lama tak main bola...dan penat naik bas juga.

01 August, 2008

Pindah pejabat baru...dengan semangat baru!

Tempat kerja aku buka pejabat operasi (cawangan) baru di Bandar Country Homes, Rawang. Tak perlu fikir panjang, aku memohon ditempatkan di sana.

Hari ni mula bertugas di pejabat operasi. Sedikit terpencil, jarak 25 km dari rumah aku. Tak jauh beza pun jaraknya dengan ibu pejabat di Shah Alam.

Tapi itu tak penting sangat. Yang penting aku nak lari dari beban kerja dan bermacam ragam kerenah manusia yang terlalu ramai di ibu pejabat. Kat sini staf tak sampai pun 30 orang. Tempat baru...bos baru...suasana baru...dan tentunya dengan semangat baru!

27 July, 2008

Discovery Challenge (DC) Group Gathering / Family Day

3-4 tahun lepas aku agak aktif dalam aktiviti mendaki gunung bersama DC group ni. Lepas kahwin dan masing dah beranak pinak, aktiviti tersebut terpaksa ditinggalkan sementara akibat kekangan bajet yang makin bertambah dan kesibukan menguruskan hal2 keluarga...huhu!

Bagaimanapun perhubungan sesama rakan pendaki tetap tidak terputus di mana setahun atau dua tahun sekali kami akan berkumpul semula mengadakan perjumpaan semula dan hari keluarga. Gathering kali ni diadakan di KM Chalet, Linggi, Melaka


26 Julai 2008 (Sabtu)
Pagi2 lagi kami berkumpul di Hentian R & R Seremban, seterusnya keluar melalui Tol Pedas-Linggi dan terus menyusuri jalan lama ke KM Chalet, yang terletak di tepi pantai. Kami sampai dah tengahari, makan tengahari pun dah tersedia. Apalagi...melantak la dulu sampai pecah perut.

Bertemu kawan2 lama, pasti banyak kisah2 lama, baik yang pahit, manis, lucu mahupun yang lucah dibual dan diungkit semula. Petangnya ada acara sukaneka dan mandi laut. Seronok betul si Aiman dan Aliff main pasir. Malam pulak acara BBQ, karaoke dan cabutan bertuah. Lepas tu diorang sambung lagi berkaraoke sampai pagi. Aku pulak pukul 11.00 lebih dah balik chalet pasal anak2 aku dah melentuk...ngantuk.
 


27 Julai 2008 (Ahad) Hari ni aktiviti bebas...kebanyakannya mandi laut je la. Tengahari check-out. Sebelum balik, bawa anak2 singgah Zoo Melaka sampai petang. Malam baru sampai rumah.
  
ragam hari keluarga

zoo melaka

25 July, 2008

Sudah kahwin tiga

Oooopss...jangan salah faham. Tak mampu (atau mungkin belum mampu) aku nak kahwin sampai tiga. Yang sorang ni pun cukup-cukup makan je...hehehe.

Sebenarnya hari ni umur aku dah 33 tahun. Diraikan secara  kecil-kecilan bersama anak bini dengan kek 'Selamat Harijadi Ayah'.

Itu sudah memadai!

29 June, 2008

Hutan Lipur Ulu Kenas, Kuala Kangsar

Cuti dua hari, balik Ipoh. Lepas tu hantar pak mertua ke Kuala Kangsar menghadiri mesyuarat koperasi. Sementara menunggu dia habis mesyuarat, aku bawa anak bini & adik ipar pergi berkelah kat Hutan Lipur Ulu Kenas. Agak popular dengan kem bina semangatnya. Tempatnya boleh tahan cantik juga. Mandi manda sampai tengahari.

 aiman menangis tu sebab istana pasir yang dibinanya 
hancur dipijak oleh adiknya aliff...hihi

Habis je mesyuarat, kami balik Ipoh dan petangnya balik Sungai Buloh.

01 June, 2008

Ulangtahun perkahwinan ke-5 dan Ulangtahun TUDM ke-50

Tak sedar dah 5 tahun usia perkahwinan aku & biniku. Hanya sambut dengan sebiji kek ulangtahun dan kemudian kami pergi ke Pangkalan TUDM Subang. Hari ni juga sambutan ulangtahun jubli emas TUDM. Tengok pameran kapalterbang, jet, peralatan ketenteraan dan paling best tentulah pertunjukan udara. Syok betul tengok Sukhoi buat akrobatik.

poster dicilok dari website TUDM

Masa demonstrasi serangan udara, yang tak bestnya si Aiman punyalah takut dengar bunyi jet dan dentuman bom, menggigil dia macam nak terkencing je. Tapi memang pun masa bom tu jatuh ke bumi, tanah tempat kami berpijak rasa bergegar...serta merta terbayang macam ni lah agaknya suasana kat medan perang sebenar...macam kat Palestin tu. Si Aliff pulak aku tak tau apa perasaan dia...tengok muka dia suka pun tak...takut pun tak...cuma tercengang je. Malas cerita panjang, tengok je gambar2 ni...

helikopter tua...nuri

mana pergi mak bapak diorang nih

naik heli kecik, apakenama ntah...allouette kot...

jet pejuang lama...skyhawk

hawk...

mig-29N

sukhoi

sukhoi & mig-29

apa nama ntah kapalterbang banyak kipas ni...

jangan berebut, nanti ayah belikan sebijik...

cuaca panas betul...berteduh bawah kapal terbang

besarnya peluru

pameran model2 kapalterbang penumpang pun ada

ehh... terjumpa pulak si Ramlan, kawan satu sekolah dulu, dah jadi mejar kau ye...

cukuplah tu...malas nak upload dah...

01 May, 2008

Selamat Harijadi ke-4, Aiman Izzuddin

Macam biasa, setiap tahun cuti Hari Pekerja bersamaan dengan harijadi Aiman. Dah 4 tahun umur dia. Buat makan-makan sikit ajak akak tiri aku sekeluarga, jiran sebelah dan kawan-kawan rapat dia je.



Selamat harijadi Aiman.
 

15 April, 2008

Risaunya bila si Aliff demam

Sesiapa yang ada anak kecik mungkin pernah mengalami anak diserang sawan tarik bila demam panas. Yang tak tau apa itu sawan tarik atau sawan demam boleh ambik tau di SINI.

Aku cuma nak kongsi pengalaman menghadapi situasi anak kedua aku si Aliff tu diserang sawan tarik. Pertama kali kena masa tu umur Aliff lebih kurang 11 bulan, memang kelam kabut aku & bini aku. Almaklumlah tak pernah berdepan dengan benda2 macam ni. Tengok badan dia dah kejang semacam, mata hitam dah naik ke atas, air liur pulak meleleh je. Tak tau nak buat apa, cepat2 hantar ke klinik aje lah. Bawa kereta pun tak sedar habis semua bonggol aku langgar. Sampai klinik doktor terus bagi ubat demam masuk dalam lubang bontot. 2-3 minit lepas tu Aliff dah OK semula. Cuma nampak letih sangat dan lepas tu tertidur.
 
tidur...baru lepas kena sawan la ni...

Lepas tu doktor suruh bawa ke hospital untuk pemeriksaan lanjut. Lepas check-up, pukul 12.00 tgh malam kena masuk wad. Terpaksalah ibunya tidur di hospital menemankan anaknya. Pukul 3.00 petang esoknya baru boleh keluar.

Selepas peristiwa kali pertama tu, ada juga 3-4 kali si Aliff terkena sawan lagi. Cuma sekarang ni dah tak ke klinik lagi. Bila dia demam je, cepat2 masukkan ubat dalam bontot dia. Ubat tu memang dah standby simpan stok kat rumah, dgn izin Allah memang mujarab (apakenama ntah ubat tu).Lepas tu selimutkan dia dgn tuala lembab, letak juga tuala lembab kat dahi dia (lagi senang letak je 'kool fever'). Alhamdulillah setakat ni dah lama tak kena sawan lagi.

26 March, 2008

Achik dalam kenangan 1963-2008

Siapa Achik dalam hidup aku? 
Mak & Abah aku berpisah sejak aku baru dilahirkan. Kemudian aku & Mak aku tinggal bersama Atuk & Nenek aku, dengan 4 orang adik-adik mak aku yg belum kahwin iaitu Makteh, Maktam, Achik & Busu. Selepas Mak aku kahwin lain, diikuti oleh Makteh & Maktam bertemu jodoh masing2, maka tinggallah aku bersama Atuk, Nenek, Achik mak saudaraku & Busu bapa saudaraku.

Disebabkan Atuk & Nenek aku pun kian uzur, maka Achik & Busu lah yg bekerja menanggung perbelanjaan keluarga. Boleh dikatakan Achik & Busulah yang membesarkan aku dan menanggung persekolahan aku. Malah Achik agak lambat bertemu jodoh (pertengahan 30-an), katanya menunggu aku habis sekolah baru dia nak fikir pasal kahwin.


2 tahun lepas (2006) 
Achik disahkan mengidap kanser payudara tahap 3, tahap yang boleh dikira agak terlewat dikesan. Selepas menjalani pembedahan membuang sebelah payudaranya, hospital menjadi rumah keduanya untuk menjalani pemeriksaan dan rawatan susulan kemoterapi dan radioterapi, berulang alik antara Hospital Sultan Haji Ahmad Shah,Temerloh (HSHAS) dan Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Kalau ada appointment di HKL, biasanya Achik datang seorang, aku jemput di stesen bas dan tidur rumah aku semalaman. Pagi esoknya aku hantar ke HKL. Pernah sekali tu Achik masuk wad di HKL selama sebulan untuk rawatan radioterapi, maka sebulan jugalah HKL menjadi rumah kedua aku. Aku sajalah satu-satunya sedara rapat Achik kat KL ni. Dalam sebulan tu, ada sekali aku bawa Achik balik kampung sekejap jenguk anak2 dia yang tiga orang tu. Kesian pulak tengok budak2 tu, kecik2 dah terpisah dengan maknya.

Setelah menjalani rawatan demi rawatan, tahap kesihatan Achik mula menunjukkan perkembangan positif. Badan yang kurus sudah kembali berisi sikit. Badan yang dulunya lemah2 kembali bertenaga, dah boleh buat kerja2 rumah seperti biasa. Dah boleh bawa motor menghantar anak2 ke sekolah. Begitu juga rambut yang habis gugur setelah kemoterapi dah tumbuh semula. Namun begitu, masih perlu berulang alik ke HSHAS & HKL untuk ambil ubat dan menjalani pemeriksaan & pemantauan susulan.


Februari 2008 
Tak semena-mena dapat berita Achik kemalangan, jatuh motor masa jemput anak2 balik sekolah. Kaki retak, bersimen sampai ke paha. Nasib baik juga anak2 dia tak apa-apa.


Mac 2008 
8/3/08 - Balik kampung sempena Pilihanraya Umum ke-12 dan menghadiri kenduri kahwin sepupu aku. Singgah melawat Achik, hanya terlantar tak bermaya. Katanya hanya demam saja.

15/3/08 – Dapat panggilan dari kampung mengatakan Achik dah seminggu masuk wad di HSHAS, mengalami bengkak paru-paru & apendik. Masa melawat dia, aku tengok agak teruk keadaannya.

22/3/08 – Balik kampung lagi. Achik dah makin teruk. Rupanya sel-sel kanser kembali menyerang, kali ni dah merebak ke seluruh badan. Kata doktor tiada harapan lagi untuk pulih. Minta bawa balik ke rumah sajalah. Bawa balik ke rumah naik kereta aku dalam hujan lebat. Tak sangka Achik yang kelihatan dah beransur sembuh tiba-tiba jadi begini. Tiada siapa menduga kemalangan tempoh hari menjadi pencetus semua ini.

24/3/08 – Terpaksa balik KL atas tuntutan kerja walaupun berat rasa hati nak meninggalkan Achik. Sayu aku tengok keadaan Achik yang cuma mampu terbaring lemah tak bermaya, mata kuning, perut makin membuncit, seluruh badan membengkak...petanda seluruh organ dalamannya sudah terjejas diserang kanser. Masa nak balik, aku peluk cium dia 2-3 kali, katanya tak cukup...dia minta cium 10 kali. Aduh, sebaknya dada aku dan aku penuhi permintaannya.

26/3/08 – Malam tadi Makteh beritahu, Achik dah tenat sangat. Pagi ni kemas2 nak balik kampung. Tapi dalam perjalanan, Makteh call mengatakan Achik dah meninggal pada 8.15 am, bersamaan dengan tarikh harijadi Mak aku. Innalillahi wainna ilaihi raajiuun... Kami sekeluarga (terutama suami dan anak2nya) merelakan dia pergi kerana tak sanggup lagi melihat dia menderita. Dikebumikan selepas Zuhur. Malam buat kenduri tahlil.

arwah Achik (kanan sekali)

TAK TERNILAI JASA & PENGORBANAN ACHIK (DAN BUSU) MEMBANTING TULANG MEMBESARKAN DAN MENYEKOLAHKAN AKU.  AKU ANGGAP ACHIK SEPERTI MAK AKU SENDIRI. TERKILAN JUGA RASANYA TAK DAPAT MEMBALAS JASA ACHIK. TAPI APAKAN DAYA... SEMOGA ROH ACHIK DIAMPUNI DAN DICUCURI RAHMAT...AAMIIN 


INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAAJI'UUN...

AL-FATIHAH.
Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...