18 September, 2006

Anakku dan Chicken Pox

Siapa yang tak pernah kena chickenpox? Kalau orang kampung panggil demam cengkering. Rasanya semua dah pernah kena. Kalau dah kena sekali mungkin takkan kena lagi seumur hidup.

Dah 3-4 hari anak aku kena chicken pox seluruh badan. Selain ubat dari klinik, amalkan juga petua yg orang2 tua bagi... tumbuk daun pokok mambu (banyak tepi jalan orang tanam sebagai pokok hiasan) dicampur dengan bedak sejuk dan sedikit air...sapukan di seluruh badan. Alhamdulillah beransur sembuh.

kat rumah, biar je dia bogel

dari belakang, dah macam resaksa pulak

jangan pancut sudah, kang jadi koktel tembikai pulak...

macam tepung gomak daa...

Seingat aku, aku kena chickenpox ni masa aku form 2 dulu. Walaupun rasa tak selesa sebab rasa gatal2 dan arwah nenek aku tak bagi mandi, tapi seronok juga 2 minggu tak payah pergi sekolah...yahoo!

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...