15 January, 2006

TITIAN PERJALANAN part 3 - 2000-2005

sambngan dari Part 2...

 Tahun 2000, aku mula mencatat apa2 yg berlaku dlm hidup aku...macam diari. Tapi takdelah tulis hari2, cuma catatan ringkas bila ada peristiwa2 yg aku rasa penting dalam hidup aku, yang mungkin di luar dari kebiasaan... Aku ni jenis manusia pelupa, mungkin sebab kepala hotak aku cuma boleh ingat memori jangka pendek je, atau mungkin sebab banyak sangat termakan semut & kepala ikan...haha. Jadi kalau aku tak catat, susah aku nak refresh balik memori jangka panjang aku. Dan memandangkan buku catatan tu dah nak lunyai...maka aku transfer'kan ke blog ni perkara2 yg aku rasa penting:

Mei 2000; Suatu pagi, nak pergi kerja macam biasa, motor jipang aku tu hilang pulak. Puas aku cari keliling flat (masa ni masih duduk kat Cheras). Motor buruk camtu pun ada orang nak curik??? Bedebah betul! Takde motor ni patah kaki la aku jawabnya. Tapi perkara yg buruk tu mungkin ada hikmahnya.Tak lama lepas hilang motor, aku akhirnya diserap ke jawatan tetap dgn gomen, selepas 3 tahun kerja sambilan. Alhamdulillah! Orang yg tak bercita2 tinggi macam aku ni, makan gaji sampai pencen la rasanya. Walaupun bapak aku orang bisnes, tapi otak bisnes tu macam tak menurun pulak kat aku..heh!

Julai 2000; Saja cari pengalaman jadi pembanci utk Banci Penduduk & Perumahan yg dijalankan 10 tahun sekali, buat kat rumah flat & teres kat Segambut.

September 2000; Dapat bayaran buat banci hari tu, terus beli motor baru, Kriss. Senang sikit nak bergerak...tak larat dah nak tumpang member atau naik bas kalau nak ke mana2.

Oktober 2000; Pindah rumah kat Flat Taman Kosas, Ampang...dgn bebudak satu ofis.

Disember 2000; Beli handphone pertama dlm hidup aku...Nokia 3210, model hp murah yg popular masa tu...mesti ramai yg pernah ada hp ni kan?

Mei 2001; Kena pergi kursus Biro Tatanegara (BTN) kat Kem Putra Peringat, Kota Bharu. Seminggu padat dgn aktiviti2 ceramah, latihan dlm kumpulan, kawad dll...layan je lah.

November 2001; Sepanjang tahun ni aku banyak join aktiviti mendaki gunung. Mula2 ikut kawan, lama2 naik syok pulak, terus terjebak... nanti aku buat posting lain khusus pasal xpdc mendaki yg aku join. Nak dijadikan cerita, 'tersangkut' dgn sorang awek ni...pun jumpa kat atas puncak gunung...heh!

Jun 2002; Kena pergi Kursus Induksi jabatan sebagai salah satu syarat utk disahkan dlm perkhidmatan. Bertempat di Golden Straits Villa Beach Resort, P.Dickson, 2 minggu lepak kat sini...adehhh. Pagi... petang... malam...kejenya dgr ceramah je lah. Rasa nak termuntah dah dgr ceramah! Paling tension sebab tak dapat tengok bola World Cup Japan/Korea... aarrgghh!

Julai 2002; Loan JPA masa belajar dulu dah kena bayar balik. Nasib baik dapat diskaun sikit pasal belajar tak sempat khatam! Ofis aku pun dah pindah dari KL ke Shah Alam, makin jauh nak gi kerja... berulang dari Ampang-Shah Alam boleh tahan juga jauhnya. Rasa macam nak pindah tapi cuba bertahan dulu.

Ogos 2002; Tengah bulan, awek kena denggi, kena tahan kat wad 8 hari. Akupun sama duk makan tido kat wad temankan dia...kira dah tahap serius dah aku & dia ni. Hujung bulan masa cuti merdeka, ikut awek balik kampung dia kat Ipoh. Dah tackle anak, dah bawak ke hulu ke hilir...kenalah tackle mak bapaknya pulak. Selamba kodok je aku sorang2 merisik & berbincang nak hantar rombongan meminang & bertunang tak lama lagi...gamble! Rasa2nya misi berjaya! Nasib baik diorang mcm sporting je. Kalau diorang jenis orang yg betul2 ikut adat memang confirm kena penampar dah aku ni...sure reject... kui3. Bukan apa, sebab aku fikir tak nak menyusahkan famili aku datang banyak kali nak uruskan pasal usaha2 pembinaan masjid ni. Jauh juga Pahang-Perak tu, kesian org tua aku tak larat jalan jauh.

September 2002; Bawa awek balik kampung aku, kenalkan bakal menantu kat famili aku pulak.

21 Disember 2002; Lepas subuh, bertolak dari kampung aku ke Ipoh, 2 kereta 1 van...sampai Ipoh 1.00 pm. Bla...bla...bla...Alhamdulillah dah selamat ditunangkan...tempoh 6 bulan. Darah tengah manis wa cakap lu! Hehe.

Mac 2003; Sibuk menguruskan persiapan nak kahwin...pergi kursus kahwin, settlekan borang2 nikah, test baju pengantin, siapkan barang2 nak buat hantaran dll.

April 2003; Pergi rumah abah aku setelah dekat 13 tahun tak pernah berjumpa, semata2 utk memberitahu yg aku dah nak kahwin. Jumpa juga mak tiri & adik2 tiri aku yg baru aku tau ada 6 orang rupanya, semua dah besar2 belaka. Penerimaan diorang pun ok je dan harap2 lepas ni hubungan keluarga akan pulih semula.

Mei 2003; Pindah rumah sewa kat Kg Melayu Subang, duduk sorang2 dulu. Dua minggu sebelum kahwin sempat lagi aku join kawan2 gi mendaki Gunung Tahan. Habis calar balar badan aku camno nak naik pelamin nanti...kui3.

Jun 2003; Dengan sekali lafaz "aku terima nikahnya si anu bt si anu dgn maskahwinnya RM101.00 tunai"...maka sahlah aku dah jadi laki orang. Macam tak caya pertama kali bercinta terus kahwin. Macam tak caya awek yg aku jumpa atas gunung ni dah jadi bini aku. Macam tak caya juga aku dah jadi laki orang. Tapi semua tu aku terpaksa percaya...hehe! Seminggu lepas tu buat majlis kecil2an pulak kat kampung aku. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan semoga kekal berbahagia hingga ke akhir hayat...Aamiin!

September 2003; Bini aku dah mengandung 2 bulan, baru ada masa & bajet nak gi honeymoon kat Tioman. Bukanlah pergi berdua tapi dgn geng2 pendaki (diorang nak lepak pantai pulak). Lepak 3 hari 2 mlm kat chalet Kg. Mukut. Aktiviti: snorkeling sambil dikerumuni ikan2 jinak kat Taman Laut, snorkeling lagi kat beberapa pulau kecik, sukaneka kat pantai Kg. Juara, bbq & karaoke. Merasa juga pengalaman naik bot meredah ribut. Fuhh...kecut perut aku!

Oktober 2003; Dapat baucer penginapan 3 hari 2 mlm kat Hotel Legend, KL. Baucer tu abang ipar aku dapat lucky draw family day ofis dia, tapi dia malas nak pergi. Dah org bagi free ambik je lah. Menginaplah aku 3h 2m kat situ, sambung honeymoon. Ronda2 sekitar KL, lepak shopping complex, tengok wayang & naik Menara KL. Rasa macam pelancong asing pun ada, hehe!

November 2003; Baru ambik lesen memandu. Terus beli kereta Iswara sedan. Dah berkeluarga ni kenalah pakai kereta. Masa bujang dulu bolehlah merempit dgn motor je kalau nak ke mana2.

1 Mei 2004; 12.39 pm, aku dah jadi ayah. Walaupun kedudukan bayi songsang & terpaksa dibedah, bini aku selamat melahirkan seorang anak lelaki. Selamat datang anak sulungku Aiman Izzuddin. Rasa macam tak percaya aku dah ada anak...dan tanggungjawab pun bertambah...

Julai 2004; Pindah masuk ke rumah apartment yg baru dibeli di Sg. Buloh. Setelah bertahun2 menyewa, akhirnya merasa duduk rumah sendiri.

Sepanjang tahun 2005, kehidupan aku biasa2 je...menjalankan tanggungjawab rutin sebagai suami dan ayah.

Maka setakat tu je lah 3 siri Titian Perjalanan dari 1975-2005. Mulai tahun 2006, catatan perjalanan hidup aku mula ditulis dalam blog ni. Wassalam.

* 3 siri Titian Perjalanan aku ni mengambil masa berbulan-bulan utk disiapkan, bergantung kpd kelapangan masa, kerajinan, ikut mood & ikut suka hati akulah!...

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...