10 January, 2006

TITIAN PERJALANAN part 2 : 1991-1999

sambungan dari Part 1...

1991 – Form 4, tahun honeymoon....!!! Aku tak berapa ingat kisah2 zaman sekolah yg nak diceritakan. Takde yg luarbiasa sangat kot. Kalau nakal pun setakat nakal yg biasa2 je. Cuma seingat aku masa ni aku jarang duk rumah, selalunya melepak makan tidur kat rumah sewa kawan2 yg lebih berumur (kebanyakannya mat2 kilang laa). Aktiviti? Malas nak cerita, lu pikirlah sendiri. Atuk, nenek & pakcik aku pun macam buat tak kisah je.. Lagipun tempat aku lepak tu taklah jauh sangat dari rumah aku, kira-kira 100 meter je.

 Tingkatan 4


1992 – Form 5. Masa sekolah menengah ni (dari Form 1 – Form 5) boleh dikatakan aku agak anti sosial. Langsung tak join sebarang aktiviti sekolah...baik sukan, persatuan, kelab dan ntahapahapa lagi... Menjadikan aku seorang yg tak begitu dikenali. Tiada juga sebarang penglibatan dalam skandal cinta monyet, mungkin sebab aku tak hensem (haha) jadi takde awek minat kat aku, mungkin sebab aku anti sosial, dan mungkin sebab aku ni dari kecik kurang dapat nenen susu ibu (maksudnya kurang kasih sayang la tu) menyebabkan aku tak reti nak berkasih sayang...hahaha...jiwang2 tak main laa.

Tingkatan 5

Dah puas honeymoon masa form 4, tahun ni exam SPM yg bakal menentukan masa depan aku. Seperti biasa, org jenis pemalas nak study macam aku...1-2 minggu nak exam barulah nak belek2 nota & buku. Hentam sajalah labu!


1993 – Result SPM keluar. Sekali lagi, wow! Gred 1 agg.14. Kira boleh tahan la tu bagi budak sekolah kampung macam aku. Alhamdulillah walaupun malas nak study tapi mungkin sebab aku ni jenis terang hati, dapat gak result yg kira bagus lah bagi aku (macam riak je). Siap ada awek dari majalah sekolah nak interview aku, katanya aku 2nd best student SPM....laa ye ke??? Baru aku tau. Aku pun layan la jawab soalan2 dia.

Cikgu2 pun siap pesan jangan lupa isi borang UPU (mintak masuk U la tu). Aku pun isi laa...dan keputusannya...dukacita dimaklumkan tak dapat! Aku pun tak kisah sangat pasal aku ingat lepas SPM aku nak kerja kilang papan dekat rumah aku tu jer... Cheh, ntahapahapa la pemikiran aku masa tu, takde cita2 tinggi langsung.

Tak lama lepas result keluar, dapat panggilan masuk Form 6 kat SM Abu Bakar, Temerloh. Tak berapa jauh dari rumah aku (kira-kira 20 km) tapi kena naik bas dua kali. Sampai sekolah pun manjang lambat je. Kat sini barulah aku aktif sikit...join main bola, dilantik jadi ketua kelas dan AJK persatuan tingkatan 6, hahaha jangan tak caya... agak popular pulak aku kat sekolah ni. Tapi aku sekolah sini 2-3 bulan je sebab dapat pulak panggilan masuk Kolej Tingkatan 6 kat SM Sains Muar, Johor.

Lower 6, Temerloh

Kolej Ting. 6 ni masa tu (sekarang takde dah) satu program Kementerian Pelajaran untuk budak2 seluruh Malaysia yg mintak U tapi tak dapat sebab tak cukup syarat agaknya, maka yg terpilih dikumpulkan menumpang kat satu sekolah. Mula2 tu berat juga rasa nak pergi pasal kena duduk kat asramalah pulak. Payahlah aku nak kerja part time cari duit poket. Rasa macam tak best je mintak duit kat pakcik (Busu) & makcik aku (Achik). Pikir punya pikir aku pergi jugalah. Merantau pulak tengok tempat orang. Belajar2lah ikat perut. Bila dah kering sangat baru mintak kat diorang.

1994 – Upper 6, dah jadi senior. Tahun ni exam STPM. Lain macam rasanya duk sekolah asrama penuh ni. Bergaul pulak dgn budak2 yg betul2 pandai, macam pandai, berlagak pandai dan tunjuk pandai...sikit sebanyak terpengaruh juga dgn cara diorang belajar. Kalau dulu lagi seminggu nak exam baru sibuk study, tapi kat sini lagi sebulan nak exam aku dah study betul2 (hehe upgrade sikit je).

Upper 6, Muar

Masa form 6 ni lah, buat pertama kalinya baru aku ada perasaan minat kat sorang awek junior ni, yg pada pandangan mata aku...lemah lembuuuut...sopan santuuuunnn....!!! Hahaha. Aku yg kasar ni memang cair dengan orang yg sifatnya macam tu. Tapi macam yg aku cakap tadi, bab berkasih sayang ni aku tak berapa reti nak meluahkan, jadi aku kacau awek ni gitu2 je la... dan aku rasa dia pun tau aku minat kat dia, cukuplah...ada gak rasa cinta monyet buat geli-geli zaman sekolah, hahaha!


Habis exam, balik lepak kat kampung je. Kerja sementara kat kilang papan yg biasa aku kerja tu. Dah bosan tengok kayu & papan, aku kerja kat kilang buat batu bata pulak. Nak buat camne...kilang2 jenis kerja berat macam ni je yg ada kat area kampung aku tu.

Lepas 2-3 bulan lepak kat kampung, ikut member mintak kerja kat Genting H'lands. Dapat kerja jadi atendan theme park, kerja main2 sambil menjaga tempat permainan. Hari jumaat, sabtu, ahad dan hari cuti memang busy gila pasal ramai customer. Tapi dari hari isnin sampai khamis memang rilek gila...takde customer. Siap boleh mengular turun KL lagi...petang naik balik untuk punch card...hohoho. Hidup kat tempat maksiat ni, maka life aku kat sini agak lebih sosial (dulu anti sosial). Sosial yg macam mana??? Sekali lagi lu pikirlah sendiri!!! Takkan aku nak cerita keburukan aku lebih2 ye tak?

1995 – Result STPM diumumkan. Aku tak ambik tau pun, malas nak gi tengok, dah malas nak belajar. Sebulan lepas tu baru aku pergi Muar ambik result. Sampai sekolah terus kena bambu...”Pekung punya budak, dah 2 kali aku hantar telegram baru ngko nak datang ambik result???”...kata Cikgu Ramli Aziz yg masih aku ingat lagi sampai hari ni...hehe. Bila tengok je result, perrghh... dapat 5 Prinsipal (A,B,C,E,E), 58 unit.Tak sangkalah pulak, study main2 je. Apapun lepas tu aku masih terus kerja kat Genting. Memang dah takde rasa nak belajar langsung masa tu.

ni masa pakcik muda2 dulu... zaman lepas sekolah

Julai '95, nenek tersayang meninggal. Aku tengah kerja, kebetulan masa tu jalan susur masuk ke Genting ada tanah runtuh (tak silap aku berpuluh juga yg mati). Terpaksa balik ikut jalan jauh, tengahari balik malam baru sampai kampung. Sempat la tolong kebumikan jenazah arwah nenek ke liang lahad keesokan harinya. Pakcik aku (Busu) kata, sebelum arwah meninggal dia ada pesan suruh aku sambung belajar lagi...alamak beratnya nak aku tunaikan!

1996 – Mac; berhenti kerja kat Genting. Balik lepak kat kampung sekejap. Sekali sekala turun KL lepak dgn kawan2 lama. Ramai juga yg dapat masuk U, dah bergelar mahasiswa. Jeles pulak aku tengok diorang, macam bagus je. Aku pun try la mintak...terasa macam nak belajar balik.

Julai; Tak sangka! Dapat tawaran belajar kat Universiti Malaya, Fakulti Undang2. Perghh...dahsyat tu. ..macam mana boleh dapat law course ni..sedangkan rasanya course tu pilihan terakhir aku drpd 5 pilihan. Apapun pergi jugalah. Terpaksa bergolok bergadai, duit simpanan pun ada la sikit, Busu & makcik2 aku pun ada tolong bagi modal.

Maka pergilah aku sorang2 dengan beg haversack (macam nak gi camping pulak) mendaftar masuk U. Untuk semester pertama ni dapat duk hostel, dekat Sek.17 PJ...lepas tu kena sewa rumah kat luar, pandai2lah. Disebabkan aku skip setahun lepas exam STPM, maka kawan2 sebaya masa sekolah dulu dah jadi senior aku pulak.

1997 – Banyak juga pakai duit belajar kat U ni. Duit loan JPA habis buat bayar yuran je. Kalau ada lebih sikit pun cukup2 utk belanja makan minum & minyak motor. Memanjang kena ikat perut. Nak mintak duit kat Busu & Achik rasa macam tak best je, seboleh2nya dah tak nak menyusahkan diorang. Buat keputusan buat kerja part time steward (basuh pinggan daa...) malam2 kat hotel PJ Hilton... jimat sikit sebab dapat makan free.

Bila kerja malam, siang dah ngantuk pulak, kuliah pun selalu ponteng. Lagipun rasanya aku tak dapat nak sesuaikan diri dengan cara belajar kat U ni...masa sekolah menengah dulu bolehlah study last minute. Tiba2 rasa malas nak belajar dah datang balik, mental tak cukup kuat dan kepala hotak dah jem!

Jun; Masa ni dah duduk rumah sewa kat Pantai Dalam. Lepas final exam 1st year, aku blah macam tu je...babai UM! Minta maaflah tak dapat nak membalas jasa orang2 yg banyak menanggung aku selama ni. Kadang2 terasa macam aku ni...bak kata orang nogoghi...mengabihkan boreh yoo..!!! Tapi hidup perlu diteruskan... Tak perlu cop aku sebagai 'loser' semata2 tak habis belajar kat U. Rezeki ada di mana2 beb! 

Julai; Atas bantuan seorang kawan lama, aku dapat kerja di sebuah jabatan kerajaan sebagai kakitangan sambilan. Dalam banyak2 kerja yg pernah aku buat...rasanya inilah kerja yg paling sesuai dgn jiwa aku walaupun gajinya tak seberapa. Kerjanya lebih banyak di luar pejabat...rasa bebas dan tak terikat sangat.

1999 – Masih kerja di tempat sama, tak tahu sampai bila. Dengan taraf sebagai kakitangan sambilan, bila2 masa boleh kena tendang. Tahun ni juga atuk aku meninggal, sakit tua. Tak silap aku tahun ni juga aku pindah duduk asrama bujang kat Kompleks Belia Bandaraya, Cheras.

Bersambung lagi Part 3...

No comments :

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen...
tapi jika komen menggunakan 'Tanpa Nama @ Anonymous'... silalah letak nama samaran sekurang-kurangnya di akhir komen... tidaklah tertanya-tanya siapa gerangannya si tukang komen...

Terima kasih sudi singgah. Ini blog peribadi... sekadar mencatat pengalaman peribadi. Maka segala pendapat/pandangan dalam blog ini adalah pendapat/pandangan peribadi, tiada kena mengena dengan pihak lain kecuali aku nyatakan namanya. Pendapat/pandangan ini tidak semestinya benar, tapi tidak semestinya pula tidak benar.

Kalau ada info dalam blog ini yang bermanfaat kepada orang lain, baguslah...alhamdulillah. Kalau rasa tak berfaedah, diam-diam sudah dan jangan buang masa sila tinggalkan blog ini.

Aku juga tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan/kerugian/ kesusahan/kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Semua dah besar pandai-pandailah menilai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...